Ajattelin kertoa omia kokemuksia Super Sportin moottorin (PUCH VZ50N4) virittämisestä.
Jos haluat edullisen kevyehkön virityksen, mikä ei pahemmin näy päällepäin, mutta piristää konetta selvästi vakioon verrattuna, voit tehdä niin minä:
- nostin sylinteriä n. millin ylöspäin laittamalla ylimääräisen tiivisteen sylinterin alapäähän. Tämä vaikuttaa sen, että huuhteluaukot ja pakoaukko aukevat paremmin männä alakuolokohdassa.
- lisäksi viilasi männän laelta pakoaukon kohdalta n. 2 mm pois, ja huuhteluaukkojen kohdalta 1 mm. Edellisen toimenpiteen kanssa tämän pidentää aukkojen aukioloaikaa.
- imuaukon aukioloa lisäsin viilamalla männänhelmaa imuaukon kohdalta 3 mm.
- laskin kantta n. 2,5 mm, siten että koroketta jäljellä 1,5 mm (Alunperin on 4mm).
- vaihdoin imukaulaksi itsetehdyn, jossa sama ulkohalkaisija 16mm, mutta sisähalkaisija 14 mm, ja muoto tasaisen kaareva
- ilmansuodattimesta paperisuodatin pois
- äänenvaimentimen reikälevyn sekä äänenvaimenninpanoksen reiät isonnettu.
Näiden toimenpiteiden ansiosta kone on selvästi ärhäkämpi, kiertää iloisesti, reagoi kaasuun terävästi ja kiihtyy hyvin ja mopo kulkee jo 12/42 välityksillä n. 50 km/h (mitattu navigaattorilla). Jos laitan vielä eteen 13 ja taakse 34 piikkisen, pitäisi kulkea n. 65 km/h. Ja tämä siis vakiosylinterillä, vakiokaasuttimella ja melkein vakiolla putkella!
Viimeksi muokannut Supersport87 päivämäärä 1.9.2012 15:56, muokattu yhteensä 1 kerran