Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
16.4.2009 20:21
Itselläni myös hyvin samanlainen juttu kuin edellinen.
Kaverin siskon poikaystävällä oli Pv:ssä kuulemma joskus ollut Cdc-Malossi porautettuna ja sen kuutiotilavuudeksi olisi saatu 90cc (Laskurilla tsekkasin niin männän koko pitäisi olla 55mm, mahtaako edes saada porattua niin isoksi ilman putkitusta?). Muina vireinä oli perus 20mm kassu, gianelli ja välit tietty vaihdettu. Puheittensa mukaan hän oli joskus talvella päässyt kolmosella 90km/h, mutta sen jälkeen oli kuulemma suora loppunut eikä ollut uskallusta vaihtaa enää isommalle.
Kyseinen pytty kaverilta kotoa löytyy leikanneena kylläkin, mutta itse en ole sitä päässyt läheltä tarkastelemaan. Totuutta on taidettu kyllä hieman värittää, mutta kohtuu pirteä Pv sen on varmasti ollut.
16.4.2009 21:13
Mikoteus kirjoitti:Itselläni myös hyvin samanlainen juttu kuin edellinen.
Kaverin siskon poikaystävällä oli Pv:ssä kuulemma joskus ollut Cdc-Malossi porautettuna ja sen kuutiotilavuudeksi olisi saatu 90cc (Laskurilla tsekkasin niin männän koko pitäisi olla 55mm, mahtaako edes saada porattua niin isoksi ilman putkitusta?). Muina vireinä oli perus 20mm kassu, gianelli ja välit tietty vaihdettu. Puheittensa mukaan hän oli joskus talvella päässyt kolmosella 90km/h, mutta sen jälkeen oli kuulemma suora loppunut eikä ollut uskallusta vaihtaa enää isommalle.
Kyseinen pytty kaverilta kotoa löytyy leikanneena kylläkin, mutta itse en ole sitä päässyt läheltä tarkastelemaan. Totuutta on taidettu kyllä hieman värittää, mutta kohtuu pirteä Pv sen on varmasti ollut.
kaverilla on tuollainen malossi (pitäis mennä mittaamaan koko ku en nyt oo ihan varma et onks ihan 90cc) ja malossin putki sekä 24 (?) lortto. huiput tais olla jotain 117 gepsii eikä ollu ees pitkät välit. pitää heittää sama setti kesällä sama setti omaan pv:See ja kattoo paljon kulkee...
16.4.2009 21:27
Suurin
kupumäntä mikä löytyy nettikaupoista on muistaakseni 53,25. Sillä halkaisijalla kuutiotilavuus on 83 ja rapiat päälle. Malossissa ei edes porausvara riitä tuohon 55mm asti..
16.4.2009 21:32
oisko jossai rämässä sitte pitempää iskua? sitte ales vaa teettää kupari tiivisteen nii pitäs kuutio tilavuuden alkaa nousta. mut joo ot hommiks taas alkaa huitelemaa...
16.4.2009 22:00
Braindead kirjoitti:...Mutta yks todenmukaisempi legenda on läheisellä peräkylällä. Vanhempi mieshenkilö, ilmeisesti aikasemmin autokorttinsa menettänyt kaveri on rakentanu täälläpäin 70-luvun Solifer Exportin kulkemaan kovia. Tomoksen koneella oleva peli siis ja mitä ilmeisemmin 5-lovinen laatikko tässäkin. Mopon speksit on aikalailla tuntemattomat, mutta perkeleesti se ainakin kulkee, nimittäin kaverilla oli tälläinen "tehariderbi" jossa oli hebon putki, 17,5 kaasutin ja viilattu sylinteri. Hän sitten posotteli mopon huippunopeutta päälle 90 km tunnissa. Rupes kakstahdin kierrätys kuuluun takaa päin ja vanha ukko vetäs Solikalla heittämällä ohi... Kyseinen henkilö on kuulemma koneistamolla töissä ja oon kuullu juttua että sieltä tämän solikan kulku juurensa juontaa...
VMPK:n foorumilla oli joku aika sitten juttua, että jonkun
kaverilla olisi Tomosin koneella oleva stroukattu Export, jossa kuutioita melkein 90cc. Tuo juttu tosin saattaa pitää paikkansakin.
Mutta legendoista: yksi parhaita kuulemiani
tosijuttuja on että '60-mallisen Pappa-Tunturin ('60 ja '61 kun on niitä
sakkomalleja) sai kulkemaan pelkällä rattaiden vaihdolla 80 km/h! Mitähän se olisikaan mennyt jos olisi laskettu kantta edes millin verran! Saati jos olisi vielä laitettu ihan
tappivirit lisäksi...
17.4.2009 13:42
KmÖmÖ kirjoitti:kaverilla on tuollainen malossi (pitäis mennä mittaamaan koko ku en nyt oo ihan varma et onks ihan 90cc) ja malossin putki sekä 24 (?) lortto. huiput tais olla jotain 117 gepsii eikä ollu ees pitkät välit. pitää heittää sama setti kesällä sama setti omaan pv:See ja kattoo paljon kulkee...
Kylläpäs on PV saatu helposti kulkemaan aivan saatanan kovia vauhteja.
17.4.2009 15:33
Eihän nää muuten legendoja oliskaan...
Erkka kirjoitti:Kylläpäs on PV saatu helposti kulkemaan aivan saatanan kovia vauhteja.
17.4.2009 18:39
Nuo 1961 malliset pappatunturit oli moottoriltaan muuten samoja kuin myöhemmätkin, mutta niitä ei vain oltu kuristettu. Eli ei niistä viritettynä sen tehokkaampia olisi saanut kuin myöhemmistäkään pappiksista. Uudemmissa oli tietääkseni vain pienempi kaasutin, pitempi männän imuhelma ja kuristettu pakoputki ja tosivirittäjäthän tuskin tälläisia perusosia muokkaamattomana pitää paikoillaan, joten vuosimallilla ei ole vaikutusta tehojen kannalta tappivirimopossa. Vakioksihan ne kyllä kulki tosi hyvin.
Vähän sama juttu kuin nykyiset Yamaha Dt:n, Riejun ja MBK Xlimitin PowerUp mallit, jotka ovat tehokkaampia kuin vanhat mallit. Oikeasti ne on ihan samoja kuin vanhatkin, mutta kureja on vain vähempi.
Asiasta toiseen. Minun mielestä se on aika tylsää virittämistä jos laitetaan vain bolt-on osia paikoilleen tai lyödään jokin hirveän iso moottori kiinni mopoon. Kiinnostavampaa on minun mielestä virittää mopon vakio konetta, mutta kaikki saa tehdä toki niinkuin itse haluaa. Tämä on vain minun mielipide.
17.4.2009 18:46
Tulipas uusi juttu mieleen:
Kaveri oli käyny Salossa jotain tekemässä. Valoissa oli tullut hänen kaverinsa auton viereen, jonka kyydissä he siis olivat, skootteri. Valojen vaihdettua skootteri oli kuulemma lähtenyt niin vitusti ja saadessaan piikin(kun skootterit kuulemma saa piikin jossainkohtaa, kotipaikkakunnan eksperttien mukaan siis) lähti keulimaan ihan hulluna. En nyt muista tarkalleen oliko tuo tilanne sittenkin niin, että skootteri tuli auton ohi heittämällä. Oli miten oli, legendaa se kuitenkin on.
Kumma kun nuoremmat eivät tänne selittele legendojaan. Johtuukohan se siitä, että he oikeasti uskovat näihin legendoihinsa
?
17.4.2009 19:09
Ihan hyvä että osaavat pysyä poissa
17.4.2009 19:22
Lainaan tähän itseäni toisesta keskustelusta, eri asia onko tuo nyt tappiviri, mutta ainakin tuntui kulkevan riittävästi...
Pappis79 kirjoitti:Tästäpä tuli mieleen toinenkin tarina johon liityy kuorma-auto ja skootteri. Isäni ajoi kuorma-autoa, itse istuin kyydissä. Yhdistelmä siis kyseessä ja hiekkakuorma päällä loivaan alamäkeen. Ensin vaihde päällä rajoittimelle (89km/) ja sitten vapaalle, jolloin vauhti vielä hieman kiihtyi. (90-100km/h) Tien vieressä kulki mopoille sallittu pyörätie. Katselin ikkunasta ulos ja havahduin siihen, että pyörätietä tulee skootteri ohi! Meillä vauhtia lähes 100km/h ja skootteri meni siis jonkin verran kovempaa, ei tainnut ihan vakio olla...
17.4.2009 19:27
Jollain roksilla joku 110 ei oo mikään älytön ihme. Noitahan löytyy lähes joka kylältä...
17.4.2009 20:46
Kaverin PVssä Malossin läpätön, iso kaasari,kärki sytty ja alakautta putki. Rupes 90km/h vauheissa eturengas repeilemään silmille. En uskonut tätä ennen kuin pojat ajoi tutkaan 120km/h. Kaverin pikkuveli "lunasti" mopon sakkojen hinnalla. Markka aikaan jotain 1500.
Mun kopio manki kulki 35km/h vakiona. Porasin imukaulan niin menee sen 55. Nyt pitää hommata hitro-metaania ja kattoo paljon se menee ennen kuin sulaa. Meniskö 80?
Hondan 80cc 2-tahti hyllyllä uusilla osilla odottaa asennusta Solikkaan. Kannen tiiviste ja kaasari uupuu. Putki tehdään itse. SM vieterillä satku hakusessa.
18.4.2009 0:08
tuli mieleen eräs pieni legenda: paikallinen automaalari omisti joskus tunturi sportin, joka oli niin tappiviri, että "leipomon ransitti" ei pärjänny sille, ja moottori halkesi kun ketjut lähti paikaltaan
ei muistikuvaa mitä viriä mutta kerran tällaisen jutun kuulin.
ja eräs toinen legenda eräästä tunturi super sportista: ajoi poliisien nähden 85kmt. ei jäänyt kiinni, mutta joutu maalaan tankin vihreäksi kun poliisit alko ettii sinitankkista mopoa. ja vireinä oli:
viilattu pytty
laskettu kansi
moottorisahan kaasari
välejä vaihettu jos en väärin muista
+ ym "muuta pientä kivaa"
ja näistäkin tapahtumista on pari vuosikymmentä kulunut