Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
13.4.2013 1:12
Nonii eli tuli hommattua tollane vähä pitempi ruuvi toho aprilia kylkee minim oili tarkastus kolloo et minkä pitune se saa olla, että ottaako se siel johoki vastaa jos on liia pitkä ?
13.4.2013 16:34
pyöritä kiinni ja kato että ottaako mihinkään kiinni kun painaa kytkintä ja pyörittelee konetta. Jos se johonkin ottaa, niin kytkimen painelevyyn kun painaa kytkinkahvasta.
13.4.2013 17:02
Eliikkäs tällänen tuli mieleen kun tota CH:ta kurkkailin ja mietin jonkinnäköistä välitysten muuttamista ja niiden seurauksia. Eli , tällähetkellä välit ovat 13-70. Haluaisin vaihtaa kiinni TK:n putken, mutta haluaisin myös karsia nopeutta pois ja tuoda tilalle kiihtyvyyttä. Välit, joita mietin olisi 11-70 + TK. Karsiiko nopeutta + tarviiko hommailla suutinta yms.. ?
Todellakin oon näin tietämätön vaikka monta mopoa ja skootteria ollut itellä
EDIT: Siis tuoko kiihtyvyyttä merkittävästi lisää
?
13.4.2013 18:48
Mitä luulette, menisikö vuoden 97-99 derbi sendan nopeusmittarinpyörittäjä factory bikeeni, pyörittäjän halkaisia sama ja samat mittarin vaijerit.
13.4.2013 19:02
M3ntalnight kirjoitti:Eliikkäs tällänen tuli mieleen kun tota CH:ta kurkkailin ja mietin jonkinnäköistä välitysten muuttamista ja niiden seurauksia. Eli , tällähetkellä välit ovat 13-70. Haluaisin vaihtaa kiinni TK:n putken, mutta haluaisin myös karsia nopeutta pois ja tuoda tilalle kiihtyvyyttä. Välit, joita mietin olisi 11-70 + TK. Karsiiko nopeutta + tarviiko hommailla suutinta yms.. ?
Todellakin oon näin tietämätön vaikka monta mopoa ja skootteria ollut itellä
EDIT: Siis tuoko kiihtyvyyttä merkittävästi lisää
?
Joo no tottakai tulee jonki verran, mutta nuo välit tappaa sen mopon ja todella perseestä ajaa kun saa olla kokoajan runkkaamassa vaihteita.
13.4.2013 23:17
M3ntalnight kirjoitti:EDIT: Siis tuoko kiihtyvyyttä merkittävästi lisää
?
Kiihtyvyys paranee tiettyyn rajaan asti. 11-70 välit on jo niin lyhyet, että veikkaisin kiihtyvyyden vain huonontuvan verrattuna 13-70 väleihin. Itsellä on pösössä nyt 10-60 välit, rajoitettu CDI ja kuriton vakioputki ja kiihtyvyys ei ainakaan muistikuvien perusteella paljoa eroa 12-70 väleistä, joita tuli joskus kokeiltua. Suosittelen hommaamaan rajoitetun CDI:n jos aikoo väleillä rajoittaa kulkuja suuremmin. Vaikka se rajoitettu CDI viekin tehoja hieman pois niin on se silti mukavempaa ajella hieman pidemmillä väleillä ja moottorikin kestää paremmin kun maksimi kierrokset mitä kone voi saada on noin 9.5k. Ja jos esim. 11-70 väleillä menee 60, niin matka-ajossa nopeutta en ainakaan itse pystyisi pitämään pitkiä aikoja 60, sillä se huuto on niin armoton ja saa koko ajan pelätä milloin se kilkkaa kiinni.
14.4.2013 21:04
Ok ! Kiitti avuista !
15.4.2013 20:20
Antaako pytyn porauttaminen lisää tehoja (edes vähän)?
15.4.2013 20:24
Riippuu siitä että kuinka paljon siitä sitä lastua otetaan. Jos vaikka +0,20mm ylikokoon porautat niin et tule todennäköisesti huomaamaan minkäänlaista eroa tehoissa.
15.4.2013 20:26
arsori kirjoitti:Riippuu siitä että kuinka paljon siitä sitä lastua otetaan. Jos vaikka +0,20mm ylikokoon porautat niin et tule todennäköisesti huomaamaan minkäänlaista eroa tehoissa.
Jos nyt sattuu olemaan 39,00mm ja porautan sen esim 40,00-41,00mm niin tuleeko huomattavaa eroa?
15.4.2013 20:43
Ei.
Oletetaan, että iskunpituus on 41mm, jolloin 40mm halkaisija antais kuutiotilavuudeks 51.5cc, vastaavasti 41mm kokoon porattuna kuutiotilavuus olisi 54.1cc Nuo kuutiotilavuuden yhdistettynä vakiosylinterin porttauksiin, niin ei kannata. Jos tehoa pitää saada, niin suoraan vaikka se 70cc airsal.
Mutta jos se sylinteri on huonossa hapessa, niin käytä porautettavana, ja hanki uusi mäntä.
Edit:
täällä voitte itse laskeskella noita kuutiotilavuuksia
15.4.2013 21:27
arsori kirjoitti:Ei.
Oletetaan, että iskunpituus on 41mm, jolloin 40mm halkaisija antais kuutiotilavuudeks 51.5cc, vastaavasti 41mm kokoon porattuna kuutiotilavuus olisi 54.1cc Nuo kuutiotilavuuden yhdistettynä vakiosylinterin porttauksiin, niin ei kannata. Jos tehoa pitää saada, niin suoraan vaikka se 70cc airsal.
Mutta jos se sylinteri on huonossa hapessa, niin käytä porautettavana, ja hanki uusi mäntä.
Edit:
täällä voitte itse laskeskella noita kuutiotilavuuksia
Eli kannattaa porauttaa se sylinteri 40,00mm ja ostaa uusi mäntä (minkä kokoista mäntää suosittelet?) , jotta saisin edes vähän tehoja (menee 39 nyt). Ei kannata ostaa uutta sylinterisarjaa, koska pitää katsastaa.
15.4.2013 21:53
Onkoha mul paska tuuri vai onko jottai vikkaa ku yhtenää kosahtaa entiseks toi sisuskumi ei kuulu ääntä ja on tyhjentyny vaa yht äkkii tyhjäks että mikäs siinä vois olla ku ei ollu eka kerta?
15.4.2013 22:15
Sisuskumi väärän kokoinen, väärin asennettu eli kierteellä tai muuten solmussa, venttiilissä häikkää, vanteessa jotain terävää joka rikkoo kumin, reilusti pielessä olevat rengaspaineet..?
Eevil stöö:pointtina tuossa oli lähinnä se, että noin pieni iskutilavuuden kasvattaminen on käytännössä merkityksetöntä tehojen kannalta kun kyseessä on viilaamaton vakiosylinteri. Tehoa kannattaa lähteä hakemaan vähän menopelistä riippuen putken vaihdosta, sylinterin viilaamisesta, kaasarin ja ilmanputsarin muutoksista jne. Ne muutamat kuutiosentit eivät tosiaan mitään selkeää eroa tuo. Jos viet pytyn johonkin mopoliikkeeseen porautettavaksi, he osaavat myös suositella sopivan kokoista mäntää omaan menopeliisi.
16.4.2013 0:20
Vauhtiviivatarra kirjoitti:Sisuskumi väärän kokoinen, väärin asennettu eli kierteellä tai muuten solmussa, venttiilissä häikkää, vanteessa jotain terävää joka rikkoo kumin, reilusti pielessä olevat rengaspaineet..?
Eevil stöö:pointtina tuossa oli lähinnä se, että noin pieni iskutilavuuden kasvattaminen on käytännössä merkityksetöntä tehojen kannalta kun kyseessä on viilaamaton vakiosylinteri. Tehoa kannattaa lähteä hakemaan vähän menopelistä riippuen putken vaihdosta, sylinterin viilaamisesta, kaasarin ja ilmanputsarin muutoksista jne. Ne muutamat kuutiosentit eivät tosiaan mitään selkeää eroa tuo. Jos viet pytyn johonkin mopoliikkeeseen porautettavaksi, he osaavat myös suositella sopivan kokoista mäntää omaan menopeliisi.
Kiitti, kun jaksatte vastata osaamattomalle "mopojonnelle".