Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

28.12.2011 19:14

tombee_95 kirjoitti:tossa siis on noi vakiovalotki ni voiko siittä sit vetästä toho lisävaloonki?

Kyllähän sen voi niistä silti "ryöstää" sen sähkön. Mutta se on eri asia, että riittäääkö virtaa kovinkaa "suurelle" lisävalolle. 55W polttimoon tuskin on virtaa oman valon lisäksi.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

28.12.2011 20:33

Suosittelen vetämään lisävalolle johdot akulta, sillä mikäli vedät ne maskin johdoista niin todennäköisesti alkuperänen lamppu himmenee ja lisävalokin palaa melko himmeästi, ainakin kannattaa laittaa kytkin lisävalon ja maskin välille. Tai sitten otat akusta, mikäli lisävaloja ei tarvitse kokoaikaa poltella, tai jos haluat polttaa niitä yhtäaikaa maskin valojen kanssa.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

28.12.2011 22:15

Paskat lisävalo pala himmeästi. Mulla on tuo Sirius Ns-71 lisävalo, ja ryöstin pitkiltä valoilta virran, että pitkät ei pala maskissa ollenkaan, vaan pitkien tilalla palaa tämä pitkä. Ja hyvin on pärjätty.

Eli simppelisti otat vaa maan jostain, yhdistät pitkien valojen (Maskista) siihen lisävalon pitkään ja sillä hyvä.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

28.12.2011 22:23

Niin, kyllähän sillon jaksaa kun sinulla ne eivät pala yhtäaikaa. Mutta jos maskin johtoihin teet kytkennät että esimerkiksi lyhyt ja lisävalo palaa samaan aikaan (valopuolan johdoista) niin ei varmasti molemmat pala täydellä teholla. Mutta mikäli haluat polttaa lyhyen/pitkän lisäksi lisävaloa samaan aikaan, eli siis maskia + lisävaloa yhtäaikaa, niin suosittelen ottamaan lisävalon virrat akulta suoraan. Tuskin valopuolalta tuleva virta riittää polttamaan lisävaloa+maskin lamppua yhtäaikaa täydellä teholla.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

28.12.2011 22:33

ookei no täytyy huomenna testata mite parhaite toimii.mites sit jos akulta ottaa suoraa ni sais sillee et sitä ei pysty kukaa parkkipikal kytkee päälle et lisävalo palaa sit siel?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

29.12.2011 0:22

Voi olla, että akkukaan ei lataudu tarpeeksi nopeasti että se lisävalo kovin kauaa palais täydellä teholla jos akulta ottaa virran.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

29.12.2011 1:12

Näin siinä yleensä käy, ei mopon laturista ihan mahottomia sähköjä revitä. Hetkelliseen valaistukseen sopii ottaa akusta mutta pitempään jos tarttee niin sitten kannattaa kytkeä vaikkapa pitkien valojen tilalle.

Ja voi kytkeä niin, mittaile virtalukon johtoja (yleismittarin miinus runkoon, ja plussalla sohit piuhoja) ja kääntele avainta ja kato mihin tulee 12V jännitteet sillon kun virrat on päällä, siitä johdosta nysvööt virtaa lisälampulle, näin valoa ei saa päälle ilman että virrat on päällä.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

29.12.2011 11:04

radon- kirjoitti:Niin, kyllähän sillon jaksaa kun sinulla ne eivät pala yhtäaikaa. Mutta jos maskin johtoihin teet kytkennät että esimerkiksi lyhyt ja lisävalo palaa samaan aikaan (valopuolan johdoista) niin ei varmasti molemmat pala täydellä teholla. Mutta mikäli haluat polttaa lyhyen/pitkän lisäksi lisävaloa samaan aikaan, eli siis maskia + lisävaloa yhtäaikaa, niin suosittelen ottamaan lisävalon virrat akulta suoraan. Tuskin valopuolalta tuleva virta riittää polttamaan lisävaloa+maskin lamppua yhtäaikaa täydellä teholla.


Joo, kyllä mä oon tossa lyhkäsissä huomannut pienen virranheikkenemisen, mutta eihän tuo ole haitannut. Kunhan vaan palaa se valo, että autoilijat tietää olemassaoloni.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.12.2011 1:03

Ajattelin kysyä täältä noista sähkö jutuista kun en mitään ymmärrä. Miten uudet vilkut kiinnitetään mitä liittimiä/kautta työ kaluja tarvitsen. Jos joku jaksaisi kertoa mahdollisimman yksityiskohtaisesti.
miten vedän johdot v-facen maskiin kun moposta tulee 3 johtoa ja maskissa on paikka vaan kahdelle?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.12.2011 1:50

Uudet vilkut kiinnitetään samoihin johtoihin kuin vanhat, yleensä uusissa vilkuissa on valmiina jo puristusliittimet eli napsaset vanhat johdot poikki, kuorit johtoo vähän ja liität puristusliittimellä.
Ja ledivilkkuihin tarvitee vastuksien kans kikkailla, tai vilkkureleen mutta tavallisten vilkkujen (=ei LED vaan polttimolla) vaihto onnistuu noin.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.1.2012 17:26

mikähän voisi olla kun ei polttimo (h4 30/35W) pala kunnolla pitkät päällä
mbk x-limit 04 tuntuu että ei saisi tarpeeksi virtaa mitä pitäisi tehdä?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.1.2012 18:49

Mangneetossa vikaa? Tommosen pitäs palaa ihan keposeen.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.1.2012 18:54

Voisiko vika olla akussa? Jos se vaikka oikosulkee pahasti, tai jotain?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

3.1.2012 10:06

ismo95 kirjoitti:mikähän voisi olla kun ei polttimo (h4 30/35W) pala kunnolla pitkät päällä
mbk x-limit 04 tuntuu että ei saisi tarpeeksi virtaa mitä pitäisi tehdä?

Kannattaa kokeilla yleismittarilla ihan ensiksi ne polttimolle tulevat johdot, että paljonko näyttää voltteja.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

4.1.2012 23:32

-
Viimeksi muokannut moikkavaan päivämäärä 4.1.2012 23:50, muokattu yhteensä 1 kerran