Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
28.1.2014 12:53
Mihis tuo sitten vaikuttaa kun tuottaa vain 170l/min? Luin tuolta tietopankista että kannattais olla vähintään 400l/min tuotto.
7.2.2014 0:49
Onko kenelläkään kokemusta Mastonin AcrylComp -maaleista? Ainakin kalliimpia kuin "perusmaalit" ja mainostetaan peittävän paremmin. Suihkutusetäisyys 10 - 15cm jonkun mainoslappusen mukaan...
9.2.2014 23:16
Vastaan itselleni: hyviä maaleja, riittää tosiaankin yksi hidas veto ja 15cm suihkutusetäisyys. Valumia vaikea saada ja kerros on paksu & tuntuu kestävämmältä kuin halvemmilla paukuilla.
10.2.2014 18:25
kannattaako noita vanteita maalata uusiks jollain multonan paukuilla, koska ei ole tällä hetkellä varaa ruiskumaaleihin (löytyy ruisku) eikä myöskään hiekkapuhallutukseen.
eli pitäisi hioa 120-400 vesihiomapapereilla vannekehät kauttaaltaan ja etenkin kolhut pitää hioa tasaisiksi (ja mahdollisesti kitata).
pitäis laittaa toi derbi myyntikuntoon todella kovan piikkikuumeen takia, joten sen takia pitää saada vanteet kuntoon.
11.2.2014 11:33
Samalla lailla sä voit ruiskulla maalata pelkän hionnan päälle, ja sitä kilikoliakin menee nii paljo et eiköhä se oo melko sama maalata ruiskulla
11.2.2014 20:38
ainut pikku ongelma, joka tekee ruiskulla maalaamisesta huomattavasti vaikeampaa, on paska kompura (biltema), jonka paineensäätö ei toimi eikä myöskään ilmantuotto (l/min) ole lähelläkään riittävää..
meni 2dl (!) maalia 2 takasivukatteeseen, koska paineensäätö ei toiminut -> valumia yms. huono maalipinta.. vaati aika paljon harjoittelua, ennen kuin pystyi maalaamaan vaihtelevalla paineella.
uskoisin, että saan vanteet maalattua 1dl mustalla maalilla + kovete, JOS paineensäätö toimii.
siis 2 kerrosta per vannekehä.tietysti toi itse maalaus on sitten suoraan sanottuna vittumaista, koska joutuu suojaamaan kaiken (maalaan tallissa). ruiskulla kun maalaa, sitä maalipölyä tulee reilusti.
25.2.2014 22:52
Onko järkevää paikkamaalata mopon runkoa kilikolilla, että kunnolliset pohjatyöt ja pohjamaali, maali ja lakka? En viittisi koko runkoa alkaa maalaamaan uusiksi, mutta pitäisi maalata kohdat mitkä ovat ruosteessa. Kai maali kestäisi painepesurilla pesua, koska mopon etukatteetkin ovat kestäneet kilikoli maaleilla painepesurin. Toiseksi miten löytäisi värisävyltään kaikista lähimpänä rungon väriä olevan maalin? Vai pitääkö mennä vaan näöllä vertaillen?
26.2.2014 10:42
Kyllä se pesun kestää jos kunnolla teet ja reilusti lakkaa. Muu jatkuva kulutus on sittrn eriasia. Joku 1 tai 2k lakka saattas paremmi kestää. Voithan kysyä maahantuojalta värikoodin jos alkuperäinen maali ? Tai itse olen ottanut osan, tai mopon ja ajanu paikallisen maalikaupan pihaan, nii omaan listaansa vertaamalla kertovat värikoodin
e. Siisteimmän sais tietty jos hiois aina semmosen alueen mikä päättyy johonkin "rajaan" ennen kun maalaa. Jos vaan mahdollista
pienten kohtien maalauksessa rajat näkyy helposti samoin kuin väriero. Jos maalaisi koko alueen johonkin saumaan asti eroa ei huomaisi yhtä helposti
27.2.2014 17:00
Jos maalais vanteet yms ruiskulla / kunnon spray maaleilla + kunnon lakat yms niin eikös sen sais aika hyvin kestämään siinä?
27.2.2014 18:53
kyllähän sen pitäis kestää.. tosin hyvä automaali (spraypurkissa) maksaa melko paljon, jos hakee laatua.
onks kellään tietoa, et paljonko maksaa hiekkapuhallutus (+ mahdollisesti maalaus) Etelä-Karjalan alueella?
saa suositella paikkoja..
tosin rahat lopussa, ni ei pahemmin ole mitään +150€ varaa maksaa hiekkapuhallutuksesta ja maalauksesta...
28.2.2014 20:56
Tollaset hommat on pitkälti sopimuskysymys, jos ei tartte kuittia.
Hinnat vaihtelee hurjasti eri firmojen välillä. Joku saattaa raakasti haluta puhalluksesta 70eur/tunti + alv, joku tekee mopon/prätkän rungon hilppeineen pimeesti kolmella kympillä "harrastuspohjalta ja hyvään tarkoitukseen".
Maalaus maksaa melko varmasti puhallusta enemmän. Halvin on siis puhalluttaa puhtaaksi ja maalata itte.
Tai sitten ei... sopivasti kun käy tuuri, niin harrastepelin polttomaalauksen saa hyvin huokealla jonkun isomman ja kaupallisen erän sekaan, useimmiten ilman kuittia toki.
Aikanaan tartti eloksoida alumiinisia palikoita muutaman kerran. Yksi firma oli aika tyly hinnan suhteen, toisessa iso herra pöydän takana nosti kädet pystyyn ja käski jutella hallissa pojille, jotka hoitaa ja laskuttaa suoraan tollaset yksityisten pikkuhommat. Eikä maksanu montaa markkaa.
Eli nätisti selittämään tarve ja kyselemään, mitä maksaa. Kun löytyy järkevä paikka, niin homma poks.
2.3.2014 17:39
Mistäs sais hyvää perus maalia suht halvalla. Ei tartte olla mittää automaalii vaa ihan joku perus maali kelpaa.
3.3.2014 1:27
Spesifioi nyt vähän mitä maalia olet hakemassa? Jos spraypullo kelpaa, Motipin paukkupullot taitavat olla kärkipäässä hinta-laatusuhteessa. Niitä myydään mm. Motonetissa ja jopa hyvin varustetuissa hypermarketeissa.
3.3.2014 20:45
Mikähän maali olisi hyvää koneen maalaamiseen? Hakusessa on tummanharmaa maali, joka pysyisi koneessa hyvin kiinni.
Miranolista olen lukenut, että toisilla pysyy ja toisilla ei, onko kellään omaa kokemusta? Toinen vaihtoehto, joka itselle tulee mieleeni on vasaralakka, onko kellään siitä kokemusta?
3.3.2014 22:41
Miranol on pysynyt ainakin auton moottorissa ilman mitään ongelmia. Sillä on useampi motti tullut maalailtua, tuossa kuva viimeisimmästä, eli Stocker Chevellen 350.
Toi käy sen verran lämpimänä, että sen puolesta ei mopon koneessa pitäis olla ongelmaa. En sitten tiedä, vaikuttaako maalattavan pinnan materiaali kuinka paljon pysyvyyteen.