Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

29.11.2011 22:48

En nyt aikonut tehä tästä mitään hanska-keskustelua, mutta tarkotin, että talvella kannattaa myös olla kunnon hanskat. Varmana ne lämmittimetki on hyvät, ja varmasti parantaa sormien kestävyyttä kun on kunnon hanskat. En vaan sitten tiedä että miten tulee toimii tossa kahvan päällä.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.11.2011 1:22

Nyt perkule pojat aletaan miettimään PV:n sähköjä uusiksi, mangneetto painaa melkein kilon ja sytkä säätö rajottuu muutamaan milliin tai noin senttiin, sähköt on muutenkin todella vanhaa tekniikkaa. Eli siis eikö kukaan ole vaivautunut kaikista suomen pv miehistä/pojista virittelemään esimerkiksi inner rotor tyyppisiä sähköjä pv moottoriin.

Jos vähän miettii niin onhan tuo pv:n mangneetto tajuttoman painava moottorin kokoon nähden 50-80cc, Kun aletaan miettimään miten sitä mangneettoa on joskus otettu irti(väännetty meisselillä ja lyöty vasaralla) on selvä että se ei ole enään tasapainossa joka takuulla vaikuttaa moottorin kestävyyteen/tehoihin.

Näitä inner rotor sähköjähän saa suhteellisen halvalla (n.50e) esim: minimotoracing.fi

Itse olen todella surkea sähkö hommien kanssa ja olen odottanu että eikö kukaan ole vielä edellä mainittua testannut.

Terveisin uudestaan innostunut pv:n virittäjä

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.11.2011 1:46

Tässä jotain perus-pähkäilyä noiden sovitteluoperaatioista, tekstin luettavuus saattaa hajoilla loppua kohden, pahoittelut siitä ja syytän kelloa tästäkin.


Ei ole vielä vastaan tullut noita inner-rotoreita pevukan alakertaan sovitettuna, muutenkin ns. vaihtoehtoisia sähköjä aika vähän on modailtu. Viimeisimpänä vastaan tulleena tekeleenä mainitsisin rossipojan Ducatin sähköjen virittelyn (Derbien sun muiden uusenduroiden yleisimmin käytetty sähköjärjestelmä, vauhtis+staattori+cdi) tähän moottoriin.

Eihän siinä mitään estettä ole, miksei niitä voisi asennella, esimerkkiä inner rotorista ei vaan oikein kellään tunnu olevan näissä vehkeissä, mutta pähkäilyähän se vaan vähän enempi tuo. ;) Vauhtiksen sovittaminen kampuraan on varmaan jo oma operaationsa, kiilaurakin vauhtiksessa voi joutua leventelemään kun pevukan koneessa on suht leveä se kiila. Sorvilla ja viiloilla tuo pitäisi onnistua.

Vauhtiksesta pitäisi selvitellä, missäkohtaa vauhtipyörää saadaan liipasupulssi, siis missäkohtaa lyödään sitä kipinää tulpalle. Noitten innereiden vauhtiksia en ole pahemmin räpläillyt, joten en tiedä onko niissä miten toteutettu liipaisu. Vauhtiksesta kun on saatu se sytytyshetki selville, setvitään vielä staattorista se impulssikäämin paikka, eli missäkohtaa sitä puolastoa vauhtiksen sytytyshetki on, kun kipinä tulee. Näillä tiedoilla löydetään äkkiä se suurinpiirteinen asento, miten ne puolastot sinne koneeseen sovitellaan ihan vain kelaamalla mäntä yläkuolokohtaansa ja kääntämällä puolia niin että ne sytytyshetkien merkit on kohdakkain, siitä sytkäennakon verran käännetään käämejä ja lähdetään etsimään sopivaa ennakkoa.

Vauhtis todennäköisesti kuitenkin on eri asennossa suhteessa kampuraan mitä siinä koneessa mihin kyseinen satsi on tarkoitettu, joten nuo sytytyskohdat pitää selvitellä ja niiden mukaan puolien asento etsiskellä. Aluslevykin todennäköisesti kokee remontin, eli semmoinen pitää uusi jyystää kun ne kiinnityskohdat eivät varmasti tule mätsäämään, toki jos se setin aluslevy kokonsa puolesta sinne menisi nätisti, niin reikiä tekemällähän siitä selviää. Jos aluslevyä tehdään uusiksi, pitää siinä huomioida pääasiassa vain se puolien korkeus suhteessa vauhtikseen, pitäisi jostain luntata missäkohtaa ne puolat kuuluisi olla vauhtipyörää, siis kuinka ulos ne sieltä koneen poskesta pitää tulla.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.11.2011 8:33

Juu, kaikellaista tollasta pientähä siinä olis muttakun joku sen kerran saa toimimaan/onnistumaan ja vielä hyvää hyvyyttään kertoo muutamia kikkoja niin tuskin on kauhean vaikea ja pitkä projekti toteuttaa.
Itsellä olis Pitproossa ----> http://www.minimotoracing.fi/index.php? ... cts_id=203
kyseinen rotori setti jahka vaivautuisi ja raaskis sitä ruveta siitä irrottelemaan ja mallailemaan pv koneeseen, tuo aluslevy on suht samaa kokoluokkaa kun pv alus levy.

Siitä olen aivan varma jos ja kun tuon sais pelaamaan olisi mahdollisuuksia erilaisiin suorituskykyihin kun pv:n alkup. sähköillä, noita pv koneita on 14 kesäsestä saakka tullu rassattua ja aina oon ollu sitä mieltä että se vakio mangneetto on aivan liian painava kun sitä ei hirveästi saa oikeastaan kevennettyäkään.

Nyt on ollu viime kuukaudet hinku viritellä pv:tä muutaman vuoden jälkeen ja joitai kikkoja tuoda esille mitä ei ole vielä oikeastaan kokeiltu juurikaan (ainakaan itselläni ei ole tiedossa edellä mainittua). Suuresti kyllä ihmettelen jos kukaan ei ole tuota inner rotor systeemiä vielä kokeillut, eikun itse asiassa akizzan rm/pv:ssä tais olla inner rotor sähöt, aikaa taitaa olla n.5 vuotta joten tuskin häneltäkään neuvoja enään motot.nettiin ilmaantuu. :D

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.11.2011 20:58

Pitäisi ensiksi varmaankin selvittää tämä asia, että miten paljon oikeasti se painava magneetto vaikuttaa menohaluihin. Mekaanista kestävyyttä voidaan saada lisää, mutta väännön kustannuksella. EIkö monet ole sitä sanoneet, ettei magneettoa tulisi mennä suinpäin keventämään?

Tietysti aina koittaa voi (ja pitääkin koittaa), ja sitten kertoa kokemuksista muille.


Jostain RMmistä voisi saada aika suoraan inner rotorit kiinni, muistelisin että tossa omassa satapiikissä ei paljoa erilaiset sähköt ole mitä PVssä.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.11.2011 21:31

Eipä mitään.
Viimeksi muokannut radon- päivämäärä 5.12.2011 3:11, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

30.11.2011 21:56

Tälläistä olen lueskellut PV:n vauhtipyörän keventämisestä.
Eipä siinä mitenkään erikoisesti alaväännöt kärsiny että ajo olis mitenkään vaikeampaa, ja tyhjäkäynnin häviämisestä ei ole tietoakaan.

Ei vääntö varsinaisesti katoa mihinkään mutta koneen "venyvyys" kyllä, jos on raskas vauhtipyörä niin kone pyörii hyvin sen voimalla, kevyellä vauhtiksella ei käy hyvin alhaista tyhjäkäyntiä, sammuu ehkä hiukan helpommin mutta ei mitään huomattavaa era muutakuin kiertämisessä.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

3.12.2011 0:52

Semmosta kysysin, että mistäköhän mahtaisi lyötyä semmoinen rele, että se kytkee virran pois kun moposta käännetään virrat pois ja ne releen virrat pitäisi taas erikseen kytkeä jostain napista päälle. Eli esimerkkinä: mopossa rajoittimen ohitin ja kun poliisit pysäyttää ja sinä laitat virrat moposta pois niin ohitin ei saa virtaa sen jälkeen eli siis rajotin on käytössä silloin, kun poliisi testaa. Mutta kun poliisit on testanneet niin vois ohittimen taas kytkeä napista päälle jostain esim penkin alta. En tiijä ymmärtääkö joku minun selityksen, mutta yritetään. :D

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

4.12.2011 21:50

Oiskohan helpompi vaan ohittaa se CDI/ostaa rajottamaton ja tehä perus kiekkarajotin napista toimivaksi..

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

4.12.2011 22:14

no voihan tota soveltaa siihe esim 16 asentoisee rajottimeenki

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

4.12.2011 23:16

No se kyllä toimii aivan samalla tavalla ja samoissa pihoissa kun itetehtykin..

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

5.12.2011 1:54

Joo tottakai olisi helpoin tehä vain normaali nappi rajoitin, mutta kun poliisit pysäyttää niin ei tarvisisi mitään nappeja ruveta kytkemään...

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

28.12.2011 18:34

mistä kannattas ottaa tommosee halogen lisävaloo virrat tai onko parempi ottaa suoraa akulta vai magneetolta jotenki?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

28.12.2011 18:54

tombee_95 kirjoitti:mistä kannattas ottaa tommosee halogen lisävaloo virrat tai onko parempi ottaa suoraa akulta vai magneetolta jotenki?

Ihan valonjohdoista kannattaa melkeenpä ottaa virta.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

28.12.2011 19:00

tossa siis on noi vakiovalotki ni voiko siittä sit vetästä toho lisävaloonki?