Tässä jotain perus-pähkäilyä noiden sovitteluoperaatioista, tekstin luettavuus saattaa hajoilla loppua kohden, pahoittelut siitä ja syytän kelloa tästäkin.
Ei ole vielä vastaan tullut noita inner-rotoreita pevukan alakertaan sovitettuna, muutenkin ns. vaihtoehtoisia sähköjä aika vähän on modailtu. Viimeisimpänä vastaan tulleena tekeleenä mainitsisin rossipojan Ducatin sähköjen virittelyn (Derbien sun muiden uusenduroiden yleisimmin käytetty sähköjärjestelmä, vauhtis+staattori+cdi) tähän moottoriin.
Eihän siinä mitään estettä ole, miksei niitä voisi asennella, esimerkkiä inner rotorista ei vaan oikein kellään tunnu olevan näissä vehkeissä, mutta pähkäilyähän se vaan vähän enempi tuo.
Vauhtiksen sovittaminen kampuraan on varmaan jo oma operaationsa, kiilaurakin vauhtiksessa voi joutua leventelemään kun pevukan koneessa on suht leveä se kiila. Sorvilla ja viiloilla tuo pitäisi onnistua.
Vauhtiksesta pitäisi selvitellä, missäkohtaa vauhtipyörää saadaan liipasupulssi, siis missäkohtaa lyödään sitä kipinää tulpalle. Noitten innereiden vauhtiksia en ole pahemmin räpläillyt, joten en tiedä onko niissä miten toteutettu liipaisu. Vauhtiksesta kun on saatu se sytytyshetki selville, setvitään vielä staattorista se impulssikäämin paikka, eli missäkohtaa sitä puolastoa vauhtiksen sytytyshetki on, kun kipinä tulee. Näillä tiedoilla löydetään äkkiä se suurinpiirteinen asento, miten ne puolastot sinne koneeseen sovitellaan ihan vain kelaamalla mäntä yläkuolokohtaansa ja kääntämällä puolia niin että ne sytytyshetkien merkit on kohdakkain, siitä sytkäennakon verran käännetään käämejä ja lähdetään etsimään sopivaa ennakkoa.
Vauhtis todennäköisesti kuitenkin on eri asennossa suhteessa kampuraan mitä siinä koneessa mihin kyseinen satsi on tarkoitettu, joten nuo sytytyskohdat pitää selvitellä ja niiden mukaan puolien asento etsiskellä. Aluslevykin todennäköisesti kokee remontin, eli semmoinen pitää uusi jyystää kun ne kiinnityskohdat eivät varmasti tule mätsäämään, toki jos se setin aluslevy kokonsa puolesta sinne menisi nätisti, niin reikiä tekemällähän siitä selviää. Jos aluslevyä tehdään uusiksi, pitää siinä huomioida pääasiassa vain se puolien korkeus suhteessa vauhtikseen, pitäisi jostain luntata missäkohtaa ne puolat kuuluisi olla vauhtipyörää, siis kuinka ulos ne sieltä koneen poskesta pitää tulla.