Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

23.3.2010 15:18

laskeskelin tossa vähän aamusella:

Tehoa tartteis 21-22hp, kierrokset olis suurinpiirtein 9500-10000rpm ja BMEP niinollen 12 pintaan.

Ja toi BMEP on suunnilleen sama kuin 90-luvun pikkucrosseissa, kuitenkin reilusti parempi kuin 125cc NSR:issä, tezareissa, DT:issä jne. Eli mikäli toi 145kmh mopedi olis totta, sen pitäisi olla kohtuullisen kireä laitos. Verratkaapa esimerkiksi tiittasen kirjan arvioon "BMEP 8 voidaan saavuttaa tekemällä viritystyö huolellisesti, BMEP 9-10 alkaa vaatia jo dynamometrimittauksia ja tarkempaa laskentaa". Nykyään yyberkireät koneet tehdään tuhansilla simulaattori- ja dynamometritunneilla ja vuosikymmenien kehitystyön tuloksena. Eikä crosseissa vieläkään taideta 14 baarin yli olla kovin paljoa kun vaaditaan sitä vääntöaluetta - siis sitä samaa mitä pevussaki vaaditaan että moottori jaksaa vetää vaihdetta vaihtaessa :roll:

Eli melko utopistinen laitos vaikka se olis tehty jopa kunnolla. Ja kun putkena on arrow ja kanavat on "viilattu tappiin" (miks huuhteluiden viilaamisesta ei puhuta..?!) ja varsinkin kun kaasari on 38mm (onko kenties kirjotusvirhe, kakkosen tilalla kolmonen???) niin ei voi kovin tosissaan ottaa. :roll:

23.3.2010 16:43

Johani kirjoitti:
-HaukiOnKala- kirjoitti:Tuo minua kiinnostais, että miten se on 90cc pytyksi sen saanut, kun eikös maksimi ollu jotain 83,jotain? Ja mahtaakohan 38mm kaasaria edes saada mahtumaan?


vakioiskupituudella ehkä 83cc mutta iskupituutta pidentämällä saa tosiaan lisäkuutioita, ja onhan 125cc crosseissa 38mm kaasaria joten en sanois että hirveesti liian iso jos on vaikka 100cc.


Iskunpituutta lisäämällä kuutiotilavuus nousee paljon vähemmän suhteessa sylinteriputken halkaisijan lisäämiseen. PV:n pyttyä porattaessa 0,5mm iskutilavuus nousee 1,2cc. Joten iskua pitäisi aika paljon lisätä, jotta saataisiin 90cc. Toisekseen vähän epäilen, että sylinterin imukaulan koko ei riitä 38mm kaasarille.

23.3.2010 16:59

Ja iskunpituutta lisäämällä kone ei voi kiertää niin paljoa kun se voisi lyhyemmällä iskunpituudella, koska männän nopeus nousee liiaksi. Tämä ei varmaan yhdessä kiihdytyksessä haittaa, mutta kestävyyteen vaikuttaa.

23.3.2010 17:58

-HaukiOnKala- kirjoitti:Iskunpituutta lisäämällä kuutiotilavuus nousee paljon vähemmän suhteessa sylinteriputken halkaisijan lisäämiseen. PV:n pyttyä porattaessa 0,5mm iskutilavuus nousee 1,2cc.


Ei se ihan käsikädessä mene.
-> http://i99.photobucket.com/albums/l293/ ... ulukko.jpg

..Kumma ettei tuolla turbopeeveetä vielä mainittu..? :seko:

23.3.2010 19:47

Yks hajottavimmista vähään aikaan.. Tuo PV 145km/h -juttu siis.

23.3.2010 19:52

Jätkät, siin on paiperkross ni kylä kulkee! ;)

Mielenkiintonen tekele, jos olis tollanen.

23.3.2010 20:20

Johani kirjoitti:
vakioiskupituudella ehkä 83cc mutta iskupituutta pidentämällä saa tosiaan lisäkuutioita, ja onhan 125cc crosseissa 38mm kaasaria joten en sanois että hirveesti liian iso jos on vaikka 100cc.


Nyt valoja päälle, onhan tuo 38mm aivan saatanasti liian iso lähes mihin tahansa 100cc värkkiin. Ja minun näkemistä piikkisistä vain kotkassa on noin iso kaasari ollut. Ja Hondan RS:ssä taisi olla 34mm keihin ja se sentään kehittää yli 40hp keveästikin.

23.3.2010 20:56

Veikkaan että on 28mm eikä 38mm

23.3.2010 21:08

Tume34 kirjoitti:
Johani kirjoitti:
vakioiskupituudella ehkä 83cc mutta iskupituutta pidentämällä saa tosiaan lisäkuutioita, ja onhan 125cc crosseissa 38mm kaasaria joten en sanois että hirveesti liian iso jos on vaikka 100cc.


Nyt valoja päälle, onhan tuo 38mm aivan saatanasti liian iso lähes mihin tahansa 100cc värkkiin. Ja minun näkemistä piikkisistä vain kotkassa on noin iso kaasari ollut. Ja Hondan RS:ssä taisi olla 34mm keihin ja se sentään kehittää yli 40hp keveästikin.


Meillä on mikros 38mm 125cc ja pytyst irtoo joku 45hp. Ps. pyttyi kaks <3

23.3.2010 21:09

Tume34 kirjoitti:
Johani kirjoitti:
vakioiskupituudella ehkä 83cc mutta iskupituutta pidentämällä saa tosiaan lisäkuutioita, ja onhan 125cc crosseissa 38mm kaasaria joten en sanois että hirveesti liian iso jos on vaikka 100cc.


Nyt valoja päälle, onhan tuo 38mm aivan saatanasti liian iso lähes mihin tahansa 100cc värkkiin. Ja minun näkemistä piikkisistä vain kotkassa on noin iso kaasari ollut. Ja Hondan RS:ssä taisi olla 34mm keihin ja se sentään kehittää yli 40hp keveästikin.


Hondan RS:ssä on kylläkin 38mm Keihin. Kittipeleissä 39mm tai 40mm, ne tosin kehittää jo n. 50hp.

23.3.2010 21:47

TDN kirjoitti:
Hondan RS:ssä on kylläkin 38mm Keihin. Kittipeleissä 39mm tai 40mm, ne tosin kehittää jo n. 50hp.


Minkä lähteen mukaan? Oma lähteeni tulee tässä:

http://world.honda.com/HRC/products/rs1 ... index.html

Ei sillä, 35mm se tuon mukaan on mikä on siltikin eri kuin mitä itse kerroin. Olen tästä suunnattoman pahoillani.

23.3.2010 21:57

Kotarin vastaavassa 38 kaasari http://www.ktm.com/Bike-Spec.100065.0.html

23.3.2010 22:39

Betaversio kirjoitti:Tehoa tartteis 21-22hp, kierrokset olis suurinpiirtein 9500-10000rpm ja BMEP niinollen 12 pintaan.


Veikkaanpa että tuo määrä tehoa ei vielä edes riitä tuommosella muovittomalla vehkeellä minkä aerodynamiikka on jotakin tiiliskiven ja kaulimen väliltä.

Kaasarin koko on hyvin linjassa kaiken muun kanssa. Muistakaa nyt mikä on topicin nimi!!

23.3.2010 23:39

Sarvi-Perkele kirjoitti:Kaasarin koko on hyvin linjassa kaiken muun kanssa. Muistakaa nyt mikä on topicin nimi!!


Kyllä äiti.

24.3.2010 4:14

Tume34 kirjoitti:
TDN kirjoitti:
Hondan RS:ssä on kylläkin 38mm Keihin. Kittipeleissä 39mm tai 40mm, ne tosin kehittää jo n. 50hp.


Minkä lähteen mukaan? Oma lähteeni tulee tässä:

http://world.honda.com/HRC/products/rs1 ... index.html

Ei sillä, 35mm se tuon mukaan on mikä on siltikin eri kuin mitä itse kerroin. Olen tästä suunnattoman pahoillani.


Näköjään on muuttunu näihin uudempiin. 2000-luvun alussa käytti vielä 38mm:stä.