Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

28.8.2008 21:06

Miksei se virittämistä olis? En mä ainakaan näe että yksioikoinen huipputehon korottaminen on mitään "oikeaa" virittämistä. Esim käytettävä tehoalue on paljon tärkeämpi. Ja samoin, koska tuo bensa alkaa olla melko tyyristä, voi olla ihan järkevää valita virittämisen tavoitteeksi mahdollisimman pieni bensan/diisselin kulutus (vrt. pisaralla pisimmälle kisat). Itseasiassa tuo kulutuksen minimointi on sekin ihan haastava ongelma.

Betaversio kirjoitti:Turhaa touhua mokoma. Eikä edes virittämistä :roll:

29.8.2008 7:13

Betaversio kirjoitti:Toivottavasti ei. ;)

Turhaa touhua mokoma. Eikä edes virittämistä :roll:


Olen kuullut faktan, jonka mukaan bensakoneesta ei ikinä saa yhtä paljon voimaa samalla kulutuksella mitä dieselistä. Samaa puoltaa myös hyötysuhde.

Viritystä se on dieselinkin virittäminen.

Melko monimutkaista voi olla puhtaasi dieseliksi tekeminen, vaatii käytännössä sähkökäyttöisin syöttöpumpun ja suoraruiskutuksella polttoaineen syöttö. Ja puristukset korkealle, hyvin korkealle (vaparikoneessa ei 20:1 laskennallinen puristussuhde ole vielä mitään).

29.8.2008 9:58

Umgh, tässä sitä taas ollaan :lol:

Totta puhutte. Ja taas olisi pitänyt miettiä syvemmin ennen ajatuksen tyrmäämistä.

Ajatus sinällään on hieno, mutta sen toteuttaminen on niin monimutkaista että itse en hommaan ryhtyisi ennen kuin kovasti yllytettäisiin. Koko mottia pitäisi modata rajusti, että se kestäisi lisääntyneet painevoimat (lähinnä tuon puristussuhteen nelinkertaistumisen, palotapahtuman paineista puhumattakaan). Lisäksi ei ole mikään pikkujuttu modata ruiskutuspumppua (ja suutinta, puolipuristinta yms) paikoilleen.

29.8.2008 17:07

No eipähän se, otat ensin traktorista sen ruiskupumpun ja sitten sorvaat kannen jostain alumiini palikasta ja ihmettelet että mikä paikka hajoaa ensin :D

29.8.2008 19:55

Huomasin just aika mielenkiintoisen seikan tuossa omassa räksässäni:
Viilattu 73cc+tehari+24mm kassu= +100km/h.
Sitten 50cc+kuriton vakioputki+17,5mm kassu=65km/h

Nämä arvothan kuullostaa ihan normaaleilta (eri välit+säätöosat tietty)
Muttamutta tuo viilattu 73cc+24mm kassu+kuriton putki = 55km/h. Että mikäs siinä voisi mättää kun menee 50cc vakiopytyl, pienemmäl kaasaril ja lyhyemmil väleilläki kovempaa?
Onko toi setti tosiaan niin epäyhteensopiva esimerkiksi viilausten takia?
Ihan ufo ongelma, ni ajattelin et täält sais apua näistä kolme astetta mua viisaammista kavereista.

29.8.2008 20:16

Hmm, luultavasti tuo iso kaasari näyttelee aika isoa osaa tuossa. Tuli mieleen sellainen, että putkessa on liian pieni loppupilli joka kuristaa konetta ja ahdistaa virtausta. Siitä seuraa, että kaasuttimeen ei muodostu kunnon alipainetta seoksenmuodostukseen. JA siitä seuraa tehonhävikki.

E: Melko pieni stingeri pitää kyllä olla että se tuon tekee.

29.8.2008 20:33

Loppupillien paksuudessa eroa on allu 3mm =/ pitänee kokeilla vakiokassulla. Toi vehje vaa tärisee, kilisee ja kolisee. Kierroksia nostaa yhtä näpäkästi kun teharin kaa, jos antaa kaasua paikallaa. Kolmosen jälkee on ihan sama vaihtaako isompaa vai ei.

29.8.2008 20:54

Kovilla tehoilla putken tuppaavat imaisemaan vaimentimesta villaa tai hajottamaan katalysaattorin(jota ei oletettavasti enää ole). Kannattaa esim. avata putki ja tutkia, kaverin Furia ei liikkunut juuri minnekkään ennen kuin hän tajusi että putki tukossa.

29.8.2008 21:22

Ois yksi kysymys:

Miten aika-alat voi laskea? Ilmeisesti tämä ( -> Klick ) taulukko näyttää liian pieniä aika-aloja enkä tajua sitä taulukon huijaus systeemiä.

Sais paremmat aukot noilla aika-aloilla kuin asteilla + prosenttileveyksillä.

29.8.2008 22:03

Minä olen muokannut tuota aika-ala taulukkoa, siten että siihen syötetään portmapista saatu pinta-ala, sekä aukon vertikaaliset ja horisontaaliset asteet niin se laskee aukon kohtisuorat mitat. Lisäksi olen vaihtanut Jenningsin deg-cm^2/cm^3 * rpm taulukon MacDizzyn vastaavaan. Siihen kun olen syöttänyt esim, Cagivan sylinterin mittoja niin on täsmännyt aika hyvin. Alkuperäisellä kaaviolla näyttää, että olis liian isot aukot.

30.8.2008 0:17

Satholp kirjoitti:No eipähän se, otat ensin traktorista sen ruiskupumpun ja sitten sorvaat kannen jostain alumiini palikasta ja ihmettelet että mikä paikka hajoaa ensin :D

On olemassa myös aggrekaatteja yms, dieselmoottoreilla. Niistä luulisi saavan hommaan parempaa kokoluokkaa olevia suuttimia ja ruuttapumppuja.

30.8.2008 15:19

Tuli täs nyt rapulas hassu ajatus mieleen mutta onko kukaan täällä kokeillu tuplasytytystä?

30.8.2008 16:25

dööbi pike kirjoitti:Tuli täs nyt rapulas hassu ajatus mieleen mutta onko kukaan täällä kokeillu tuplasytytystä?

Ei välttämättä motot.netissä mutta smokie on tehnyt pv:n koneeseen tollasen.

30.8.2008 17:36

-Zone- kirjoitti:
Satholp kirjoitti:No eipähän se, otat ensin traktorista sen ruiskupumpun ja sitten sorvaat kannen jostain alumiini palikasta ja ihmettelet että mikä paikka hajoaa ensin :D

On olemassa myös aggrekaatteja yms, dieselmoottoreilla. Niistä luulisi saavan hommaan parempaa kokoluokkaa olevia suuttimia ja ruuttapumppuja.

No niinpäs on, pitäskö joku rassi uhrata ja kokeilla onneaan diisselin ihmeellisessä maailmassa.

1.9.2008 22:41

Sain idean suht. helposti rakennettavasta dynosta ja nyt kaipailisin mielipiteitä sen toimivuudesta käytännössä. Elikkä: testattava moottori kiinnitetään tukevaan alustaan esim. ruuvipenkkiin. Rakennetaan eräänlainen takahaarukka, jotta saadaan mopoa vastaava rakenne ja vedetään tavallinen ketjuveto renkaalle, joka on kiinni tässä haarukassa. Renkaaseen rakennetaan vastussysteemi, joka vastaa mopon ja kuskin yhteispainoa (tietenkin ilmanvastus, yms. olisi tärkeää huomioda, mutta se ei ole tässä rakennelmassa pääasemassa). Tämän voisi toteuttaa vaikka oikean painoinen paino renkaan päälle, sen on tärkeä olla liikkuva ettei se pelkästään toimi jarruna. Esim. rullilla varustettu häkki, jonka varassa roikkuu oikean painon verran tavaraa. Tämän jälkeen koneeseen tehdään haluttuja muutoksia, kierroslukumittarilla ja kellolla voidaan tehdä testejä millä kokoonpanolla saadaan korkeimmat kierrokset, nopein kierrostenotto, paras vääntö, yms. mitä sitten halutaankaan testata. Tässä tavalla olisi helppoa saada edes jonkinnäköisiä testituloksia aikaan, vaikka ne eivät aivan tarkkaan todellisuutta vastaisikaan.

Onko tämä idea täysi susi vai olisiko se toteuttamisen väärti?