Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
14.7.2006 20:16
Voiko toi muka toimia että se mittari saa sen impulssin siitä tulpanjohdosta ku se on kumia. Ja sit onko se virta pakko ottaa akulta ja onko sen pakko olla tasavirtaa?
14.7.2006 22:15
Tuomo90 kirjoitti:Voiko toi muka toimia että se mittari saa sen impulssin siitä tulpanjohdosta ku se on kumia. Ja sit onko se virta pakko ottaa akulta ja onko sen pakko olla tasavirtaa?
Virta pitää olla tasavirtaa ehdottomasti, muuten ei toimi. Mittari ottaa signaalia vaikka se signaalijohto ei edes osuisi koko tulpanjohtoon. Se johtuu siitä, että tulpanjohdon läpi menevä suuri jännite aiheuttaa huomattavan voimakkaan magneettikentän.
EDIT: Ja yritä nyt ymmärtää, että se johto teipataan tulpanjohdon muovikuoren päälle.
Viimeksi muokannut Jarod Woods päivämäärä 15.7.2006 2:43, muokattu yhteensä 1 kerran
14.7.2006 22:44
Entäs eikö se impulssijohto muka kärvenny ku sen teippa vaikka suoraa kiinni siihen tulpanjohtoon?
15.7.2006 14:17
viriteltiin nyt kaverin pevettiin se kierrosmittari. (uudempia pv:tä 12voltin sähköillä ja akulla) toimii, mutta pomppii viisari vähä.
15.7.2006 17:37
wenon kirjoitti:viriteltiin nyt kaverin pevettiin se kierrosmittari. (uudempia pv:tä 12voltin sähköillä ja akulla) toimii, mutta pomppii viisari vähä.
Mihinkäs kytkitte piuhan? Kokeilkaa auttaako kondensaattori johdossa.
15.7.2006 17:41
musta ja punanen luonnollisesti akkuun. vihree laitettin sytytyspuolalle. valkosta ei minnekkää. pitäs kokeilla konkalla tosiaan jos auttas se pomppii vähä ärsyttävän liikaa
20.7.2006 11:22
Ajattelin rakennella kiekkamittaria pv:seeni. Ei ole vielä tullut hankittua akkua, eikös kyseiseen tehtävään kelpaakkin Tälläinen Bilteman akku: 12v 4Ah?? Ja miten on kannattaisiko hankkia jonkin sortin sulakeboxi??
21.7.2006 23:16
tuli tossa hankittua tommone bilteman kiekkamittari joka on tarkotus s-1:seen istuttaa, homma ois muuten selkis mut pitäs saada pohja kaksinkertasena! voiskohan joku jolla noita kuvankäsittelyohjelmia on ja kokemusta sellasen käytöstä tekasta sopivan tyylikkään pohjan ja lähettää mulle!?!?
22.7.2006 20:45
miten sen lasin saa pois ssitä että vois taustan vaihtaa?
22.7.2006 22:03
<-_jonas_-> kirjoitti:miten sen lasin saa pois ssitä että vois taustan vaihtaa?
Bilteman pienessä mittarissa lasi pitäisi irroittaa kampeamalla se musta kehys irti. Lasi yleensä särkyy siinä hommassa.
_suzukifriikki_ kirjoitti:tuli tossa hankittua tommone bilteman kiekkamittari joka on tarkotus s-1:seen istuttaa, homma ois muuten selkis mut pitäs saada pohja kaksinkertasena! voiskohan joku jolla noita kuvankäsittelyohjelmia on ja kokemusta sellasen käytöstä tekasta sopivan tyylikkään pohjan ja lähettää mulle!?!?
Olisikos sinulla skannattuna sitä pohjaa, voisin ajan kuluksi tekaista taustan.
22.7.2006 22:31
Luin koko topikin läpi, eikä vieläkään kunnon ohjeita tohon Bilteman mittarin asennukseen Tunturi SuperSporttiin. Kun siinä on se 6 voltin sähköjärjestelmä niin mitä patentteja pitää Tunaan kehitellä? Saako itse magneetolta puristettua mittarille 12v vai pitääkö hankkia akku? Joku vois tehdä oikein kunnon ohjeet Bilteman kieppikellon kytkemisestä Tunturi SuperSporttiin.
22.7.2006 22:48
Hiwer kirjoitti:Luin koko topikin läpi, eikä vieläkään kunnon ohjeita tohon Bilteman mittarin asennukseen Tunturi SuperSporttiin. Kun siinä on se 6 voltin sähköjärjestelmä niin mitä patentteja pitää Tunaan kehitellä? Saako itse magneetolta puristettua mittarille 12v vai pitääkö hankkia akku? Joku vois tehdä oikein kunnon ohjeet Bilteman kieppikellon kytkemisestä Tunturi SuperSporttiin.
No tässä hyvin lyhyesti. Osta 12 voltin akku joka on mielestäsi sopivan kokoinen, että saat sen mopoosi kiinni, mutta mielellään ainakin 3 Ah. Kytke mittarin musta johto akun - napaan ja valkoinen sekä punainen johto esim. valokytkimen tai muun nappulan kautta akun + napaan. Mittarin vihreä signaalijohto kytketään sammutuskytkimen piuhaan. Jos viisari pomppii rajusti eestaas, niin vaihda aluksi R tulppa (vakiona B6HS eli laita BR6HS). Jos tämäkään ei auta, niin katkaise signaalijohto ja tinaa väliin kondensaattori häiriöitä poistamaan. Sopiva koko löytyy etsimällä (huom, tinaa konkka mahdollisimman lähelle mittaria). Jos häiriöitä on liikaa vieläkin, niin vaihda mittarin vihreän johdon tilalle noin 3-4 kertaa paksumpi johto ja kieritä se johto tulpanjohdon päälle ja varmista sähköteipillä (johtoja ei saa yhdistää sähköisesti, eli virta ei saa kulkea tulpanjohdosta signaalijohtoon).
Johtoon voi taas tinailla kondensaattoreita häiriöitä poistamaan.
22.7.2006 22:56
Joo kiitos, mutta saako sieltä magneetosta imettyä millään 12v virtaa?
23.7.2006 2:11
Hiwer kirjoitti:Joo kiitos, mutta saako sieltä magneetosta imettyä millään 12v virtaa?
Saattaa sieltä tullakkin kuormittamattomana 12 v, mutta entäs sitten. Kaikki lamput on mitoitettu sillätavoin, että lamput päällä jännite laskee sinne 6 v tietämille. Akku on jokatapauksessa aika pakollinen jos haluaa sen mittarin kunnolla toimimaan. Supiskan magneeton teho on yksinkertaisesti aika surkea ja riittämätön.
23.7.2006 2:21
Saisikohan vanhemman (99-01) vuosimallin räksän nopeus/kierroslukumittariston johonkin toiseen mopoon kiinni? Miten siinä saisi tässä tapauksessa näyttämään sitten että milloin on vilkut päällä, vapaa päällä tai öljy lopussa? Noistahan tärkein on oikeastaan tuo vilkut..