Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.3.2015 22:15

Okei! Kiitos nopeasta vastauksesta! :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.3.2015 22:26

Paikallinen liike kehotti vaihtamaan aina kun vaihtaa männän. Toki liikkeet aina kehottaa vaihtaamaan vähän kaikkea :D.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.3.2015 23:17

Onhan se suositeltavaa samalla vaihtaa, ei ole kallis osa. Ihan varmuuden vuoksi vaihtaisin mikäli kunnolla haluaapi tehdä.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.3.2015 0:32

Kannattaa se toki vaihtaa, ei ole kallis osa mutta huonosti käy jos leviää kampikammioon. Derbin vakioneulalaakeri myös (ainakin itsellä) oli melko rimpula, tarvikelaakerissa varmaan 2x enemmän neuloja ja kunnon runko niille.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.3.2015 0:59

Ex-Derbissä kesti hyvin alkuperäinen / alkuperäistä vastaava männäntapin neulalaakeri.
Sillä neulalaakerilla oli rullailtu +8-10tkm.

Sitten kun ajattelin "varmuuden vuoksi" sen vaihtaa konerempan yhteydessä..
No, tietenkin mp-liikkeessä myivät miulle ilmeisesti jonkun Narakun "vahvistetun" neulalaakerin, vaikka väitti että on Athenan..
5.2h paikkeilla hajos pirstaleiks ko. neulalaakeri kiihdytyksen aikana. Männän päällä oli reilusti männäntapin palasia ja neuloja, jotka aihetti m-renkaan jumiutumisen (työntöreissu tuli).

Sitten tilasin Moto-Hämeeltä (oikean) Athenan neulalaakerin ja pelitti täydellisesti yli 10h kunnes myin mopon.

Eli panostakaa siihen laatuun.. eli kyllä se OEM m-tapin neulalaakeri kestää ihan hyvin. Ei tarvitse olla ns. "vahvistettu."

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

12.3.2015 22:42

Kertokaapas derpipojat (tai miksei tytötkin jos sellasia tänne joskus eksyy), että uskaltaako 21tkm ajettuun alakertaan iskeä vielä 70cc airsalin vai tykkääkö jo kyttyrää näillä kilometreillä? Koneremppaa en ala tekemään ennenkuin alakerta leikkaa kiinni, mutta mahtaako se hetki tulla isommalla pytyllä liiankin nopeasti :lol:

Kaverina olisi mk thrower ja 17.5 millinen dellorto.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

12.3.2015 22:57

Se joko kestää tai ei. Ei täällä kukaan pysty varmasti sanomaan, kestääkö siun moottori isompaa pyttyä..

Jos joku sanoo, että kestää vielä 5tkm ja siulla leipasee petilaakeri vaikkapa 500km jälkeen.. mitäs sitten?

Mut throwerilla se kiertää vähän päälle 10krpm.. eli todennäköisesti ei tule mitään ihmeellistä tapahtumaan vielä vähään aikaan.

Ne on ne kierrokset, jotka tappaa sen kiertokangen neulalaakerit..

Oma mielipide: vaihda nyt kiertokankisarja, laakerit, stefat ja tiivisteet.
Ei tarvitse sitten ostaa uutta sylinteriä, jos ja kun alakerta leviää.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

13.3.2015 15:33

Paljonko on uudenmallin rabasassa squish välys vakiona?

Ja jos squish välystä haluaa pienentää niin kannattaako tavaraa ottaa pytyn yläpinnasta vai kannesta ( kaksiodainen kansi)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

13.3.2015 16:26

Mittaa.
Helpompi ja nopeampi ottaa tavaraa palotilasta.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

13.3.2015 18:06

Mul ois iha vakio sylinteri ja näin, mutta kampura lahonnu ja aattelin heittää ton nykysen mäkee ni voisko joku kertoo et mikä näistä ois paras ja menis ilman laakeri pesien avarrusta? :D :D
http://www.opvoeren.nl/merk/derbi/senda ... acturer=86

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

13.3.2015 18:22

.. laakeri pesien avarrusta?

Minkä takia jollekkin kampuralle pitäisi laakeripesät avartaa.. ? :D
___

Dopplerin kampuroista alkanut tulla huonoa palautetta.
Jostain syystä eivät kestä yhtä pitkään kuin OEM kama.

Endurance/Competition -mallissa on 18mm alatappi - eli se on 2mm isompi.
Teoriassa sen pitäisi olla pidempi ikäinen isomman alatapin ja neulalaakerin takia.
Muissa Dopplerin malleissa 16mm alatappi (eli samankokoinen kuin alkuperäisessä kampurassa).

Kuitenkin Dopplerin pitäisi olla suhteellisen laadukas valmistaja.. eli olettaisin minkä tahansa noista VSMotopartsin myymistä kampuroista pyörivän vielä pitkään siinä siun koneessa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

13.3.2015 18:24

Toki mie mittaisin ite jos ois sellanen kansi...

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

13.3.2015 23:11

Iltaa! Tuli tilattua ja kokeiltua se athenan vahvistettu neulalaakeri derbiin, mut tuntu kyl siltä et siinä ois iha pikkane välys kampuraan laitettuna? Mitäs kantsis tehä? Laittaa tuo vai vakio kiinni? :S tuli avattua se 70cc airsalin paketti kokonaan ni huomasin et sehän onki vaa yks männänrenkainen mäntä :O no Mut sit kokeilin sitä mäntää sinne sylkkää ni haittaaks se et se mäntä tuntu vähä huonosti liikkuvan siel sylkäs? Vai onks se vaa sen männänrenkaan takii semmone?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

14.3.2015 0:44

No tietysti ilman männäntappia siinä on reilusti väljää, kun ne neulat pääsee liikkumaan siinä..

kokeilin sitä mäntää sinne sylkkää ni haittaaks se et se mäntä tuntu vähä huonosti liikkuvan siel sylkäs

Jos m-rengas on oikein päin, niin on normaalia.
Sen sylinteriputken pitää olla öljytty esim. 2-t öljyllä, ennen kuin laitat kasaan ja polkaset tulille.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

14.3.2015 15:36

Jep, ite aina koitan alapään väljän ilman että yläpäässä on mitään kiinni, ja turhan varovaisena koitan väljät vielä niin että mäntä on kiinni ja siittä pitäen. Eihän kumpikaan välys hyvä ole, mutta harvemmin taitaa olla yläpää väljä. En silti jaksa riskeerata, kun minuutissa on molemmat väljät testattu.