Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
15.10.2011 1:31
Mullakin oli derbissä vähän aikaa xenonit kiinni, mutta otin ne pois ja taas tekis mieli asentaa takasin ne. Laitoin etuvalolta tasasuunnattua virtaa lataamaan lisäakkua, mutta ei oikeen tunnu järkevältä pelailla monen katkasijan kanssa siinä.
Jos tasasuuntaan virtaa xenonille etuvalolta, niin että tasasuuntaussillan jälkeen pistän siihen rinnalle n. 65000uF suotokondensaattorin pitäisikö sen toimia suoraan ilman lisäakkua, vai syökö ballasti sen suotokonkan vielä tyhjäksi kun sammuttaa valot? Ehkä jollain releellä voisi ohjata?
16.10.2011 12:13
jos otan etuvalon pois jännitteensäätimeltä niin kestääkö polttimo...siksi olen ottamassa pois,
koska säädin on hajalla ...
16.10.2011 12:38
mirozio kirjoitti:jos otan etuvalon pois jännitteensäätimeltä niin kestääkö polttimo...siksi olen ottamassa pois,
koska säädin on hajalla ...
Ei se kovin kauan kestä.
17.10.2011 23:38
Olen muuten pähkännyt tätä. Miten tärkeä se jännitteen säädin siellä oikeen todellisuudessa on? Onhan näitäkin mopoja, joissa sitä säädintä ei ole, ja niissäkin polttimot kestää kyrvähtämättä kauan.
Vai onko näissä säätimillisissä mopoissa sitten jotenkin erilainen puola? Eli jotenkin sellanen, että se antaa tyhjäkäynnillä jo sen 6V sille polttimolle, jolloin valo palaa kirkkaasti myös pienillä kiekoilla. Sitten kun sinne säätimeen menee jännite yli tuon 6, se hukkaa ne ylimääräset jännitteet johonkin ettei se polttimo räjähdä?
MEnikö kokonaan mettään, vai olenko tajunnut sen jännitemötin idean?
19.10.2011 0:21
Ns "ylimääräinen" sähkö maadoitetaan, eli puolaa oikosuljetaan huimaan tahtiin. Triakkisäätimiähän ne jännitteensäätimet aika usein on, lyödään vaan magneton pursottamasta siniaallosta aalto maihin tietystä kohtaa niin tehollinen jännite laskee ja koitetaan pitää se tehollinen jännite vakiona. Mitä enemmän jenkaa, sitä enemmän jännitettä sieltä magnetosta irtoaa, eli sitä enemmän sitä myös hukataan kun sitä oikosuljetaan tehollisen jännitteen pitämiseksi vakiona.
Derbeissä jne, jo tyhjäkäynniltä saadaan noin karkeasti kymmentä volttia, eli valot palaa suht ok jo siinäkohdin, joka on tarkoituksenakin että ne palaisivat kunnolla. Kun tätä 12v rajaa (käytännössä jotain 14,4) ei olla vielä lähelläkään, eli ollaan alijännitteen puolella, se säädin ei tee mitään. Kierrosten noustessa, jännite nousee, säädin alkaa oikosulkea enemmän ja enemmän tavaraa maihin, jännite pidetään vakiona.
Sitten taas mitä enemmän kuormaa me sinne valopuolan perään pistetään, sitä enemmän jännite putoaa. Eli jos sitä ns. hukkavirtaa haluaa hyödyntää, kasvattaa valopuolan kuormitusta lyömällä sinne vaikka tehokkaammat polttimot, tällöin pienillä kierroksilla jännite on matalempi ja ne palaa himmeästi tyhjäkäynnillä, mutta kovemmilla kierroksilla saadaan ehkä tarpeeksi jännitettä ulos ja valot palaa kunnolla. Ylikuorma saa jännitteen putoamaan. Generaattoreille on mitoitettu jotkin nimellisarvot, tietty kuorma ja vaikka magneton tapauksessa tietty kierrosluku johon asti se jännite pysyy vakaasti halutussa jännitteessä. Sitten kun kuormaa kasvatetaan tai kierroslukua pudotetaan, jännite pienenee.
Onhan noita peeveitä nähty missä etuvaloksi lykätty se 55W halogen ja takanakin vähintään parikymmentä wattinen, eikä niissä jännitteensäädintä ole. Jännitteet ei pääse edes sinne 12volttiin asti, mutta eipähän polttimot pala, ihan vain sen ylikuorman takia, surkeasta vakiomagnetosta ei paljoa virtaa ulos saa pevussa. Siitä kun vaikka takavalo palaa syystä tai toisesta, niin palaa etuvalokin ylijännitteen vuoksi.
Olisihan monia muitakin tapoja miten mahdollistaa jännitteensäätimettömyys, mutta eipä ole semmosia vielä vastaan tullut misssä ei säädintä tehtaalta asti olisi ollut.
19.10.2011 16:44
Aattelinpa kysästä täältä, kun olis halvalla myynnissä cpi mopo, mutta virrat hukassa kaatumisen vuoksi, ei ole tutkittu. Eli voiko olla isokin vika?
21.11.2011 17:21
Huomasin tänään (todella kostea päivä) että virrat päällä mopo sammuksissa takavalo välkkyy vähän omia aikojaan ja palaa lähes jatkuvasti. Etujarrua näpäyttämällä sammuu mutta tulee hiljalleen takaisin välkkymään ja palamaan. Takajarrua näpäyttämällä jää välkkymään, siitä se ei sammu. Molemmista jarruista kirkastuu jarruvalo normaalisti. Etujarrun kytkimen koitin crc:llä käydä läpi ja kuivatella, takajarrun kytkimen läheisyyteen suihkuttelin crc:tä myös, samalla tavalla välkkyy. Olisko vaan kosteutta takavalon sisässä vai mistä voisi johtua? Mopo käynnissä välkkyy myös ja yrittää palaa yhtä kirkkaana kuin jarrutettaessa.
21.11.2011 17:27
Seppoman kirjoitti:Aattelinpa kysästä täältä, kun olis halvalla myynnissä cpi mopo, mutta virrat hukassa kaatumisen vuoksi, ei ole tutkittu. Eli voiko olla isokin vika?
No mahollisesti voi olla CDI boksi rikki, tai sitten joku johto mennyt poikki, jotain tuolta väliltä. Eli mahdollisesti saatat joutua isoihin sähköhommiin, joten kolvi on pysyttävä kädessä. Mutta ei se siis mahdotonta ole korjata.
27.11.2011 23:08
mite voi tehä ite sähköt ainoastaan sytykselle ja sammuttamist varte? mitä siihe tarvitaa... ja ettei tarvis käyttää virta avaint siihe hommaa vaan et lähtee polkemal käyntii
28.11.2011 15:26
eipä sii mitää muut ku otat sen sokeripalan siit virtalukon takaat pois, ja sit alat karsii niit johtoi sillee, et etit esim villkkujen johdot, seuraat nii pitkälle ku ne menee ja sit naps, samal taval kaikille sähkö johdoil, sit jää kätees vaa sytytys
28.11.2011 15:54
0wng0rz kirjoitti:mite voi tehä ite sähköt ainoastaan sytykselle ja sammuttamist varte? mitä siihe tarvitaa... ja ettei tarvis käyttää virta avaint siihe hommaa vaan et lähtee polkemal käyntii
Derbissä kun katsot cdi boksin läheltä on vihree ja keltainen johto. Se vihree on sytytykselle. Mutta cdi boksii tais menny 3 johtoa pidät vaan ne ehjinä ja muu pois. Jos ei toimi niin sähkökaaviosta on sitten vaan helppo katsoa pelkät sytytykseen tarvittavat johdot.
28.11.2011 17:44
Ja sitte johonki virtajohtoon on-off kytkin.
29.11.2011 21:42
Talvi tuli ja kylmää puskee..
Juuri sen takia suunnittelin kahvan lämmittimiä, sillä parin kilsan jälkeenkin pikkupakkasilla näpit alkaa jäätyä
Varastosta löytyisi moottorikelkan/ranktorin penkinlämmitin -mattoja. Leikkelisin niistä ja tinailisin sopiviksi, mutta tuo kiinnitysasia ihmetyttää. Dominojen alle ei tohdi änkeä ei sitten ollenkaan. Ajattelin laittaa ne kahvojen päälle, ja isolla kutistesukalla laittaa kivasti kiinni
Ideoita, kokemuksia ja paranteluehdotuksia kyselen
29.11.2011 22:04
Hakit tälläsen hanska varustuksen ni saat meinaa jaa 30km ennenku on näpit jäässä. Mitään hienomekaniikkahommia noilla ei tehä, mutta kaikki tarvittava onnistuu.
29.11.2011 22:36
(Käyt ostaa tavaratalosta mahdollisimman paksut ja hyvät nahkarukkaset niin ei varmasti tule kylmä ajaessa. tää hanska keskustelu ei oikein kuulu tänne, kuhan vaan vinkkinä annoin ton ettei tarvi käsiään paleluttaa. Toinen hyvä keino on se, että laittaa käsisuojat mopoon, ei pääse ilma suoraan virtaamaan näpeille.), Noita suosittelen ennemmin kuin lähteä itse väsäämään lämmittimiä. Uusia lämmittimiä tais jossain olla ihan tehdastekoisina myynnissä 15-20€, että en tiedä säästääkö noissa tee se itse lämmittimissä juuri ollenkaan. Eiks ne moottorikelkan/traktorin penkinlämmittimet ois kuitenkin hyvä pitää ehjänä.
Viimeksi muokannut Samppa1993 päivämäärä 29.11.2011 22:51, muokattu yhteensä 2 kertaa