Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
11.10.2012 22:24
Tietopankin AM6/rabasan viritysasteet-artikkelis sanotaan ainaki turbokitin olevan ok airsalin kans. Mutta vaikka pakoa ei voisi korottaa enää niin kai sitä vähän levittää voi? Sen nyt luulis tuovan jonku verran lisäpotkua. Kannattaako tohon imupuoleen mennä koskeen? Muttamutta teen jonkimmoisen portmapin heti ku saan pytyn käsiin niin näkee paremmin mitä kannattaa tehdä
E:Niin ja 21mm kaasari tulossa
11.10.2012 22:37
70cc Airsalillehan nyt käy kaikki perus teharit ihan hyvin. Metra ja LeoVince hiukka tukkosia, mutta Noxin, TK:n ja Arrowin välillä tuskin on järkyttävää tehoeroa.
11.10.2012 22:39
Imupuolella tarkoitat huuhteluita? Niihin en lähtisi ilman vankkaa kokemusta koskemaan tuon tason pytyssä. Ja leventämäänkään ei kannata männänrenkaiden keston vuoksi. Toki jos mäntä vaihdetaan 500km välein niin sitten.
Jos taas imupuolella tarkotit Imukaulaa ja läppärunkoa niin muistaakseni vakio imukaula taitaa olla liian pieni 21mm? Läpät taas virtaa tarpeeksi ja paremmilla läpillä saat ehkä marginaallisen eron alavääntöön ja kierrosherkkyyteen. Ja putkella tarkoitin pytylle mitotettua putkea en ns. yleisputkea.
11.10.2012 23:10
On tulossa 21mm imukaula. Mutta katon ny sitte ku saan sen et onko mitään tehtävis. Ideana olis kumminki saada mahdollisimman paljon tehoa mahdollisimman pienellä rahalla. Putkesta maksoin 50€ ja pyttysarjasta 60€ eikä oo kun 200km ajettu
14.10.2012 16:43
Onko kellään kuvia viilatusta airsal 70ccstä? Mites onko airsalin kannessa varaa laskea?
14.10.2012 17:11
Muistaakseni jollain oli 2-3 vuotta sitten projekti jossa viilattu airsali. Tosin tehot oli suunniteltu 10 000- 13 500 jos oikein muistan. Kulki muistaakseni vähän yli 110.
16.10.2012 19:05
Tossa nyt kuvaa siitä. Pakoaukolla korkeutta 17mm, leveyttä en saanu tarkasti mutta noin 50mm. Mittasin siis pakoaukon muoto paperille -> kynällä vahvistus ja siitä mittasin, en siis kohtisuoraa mittaa. Vähä tekis mieli noihin huuhteluihin koskee, en siis suuntauksia muuttais mutta vähän kasvattaisin mittoja. Nyt mitä sanotte, mitä, kuinka paljon ja mihin
PS. Tiittasen kirja on luettuna, tieto siis huuhteluista löytyy, käytännön kokemusta vaan ei kauheasti ole. Mutta kerta se on ensimmäinenkin.
16.10.2012 19:14
Noissa huuhtelujen viilaamisessa kannattas olla joku kulma vaihde tai kulmavinku. Siitä vaa korkeutta lisäämään maltillisesti.
16.10.2012 20:39
Mielellään älä koske huuhteluihin. Ainakaan älä aloita niistä.
Sen sijaan tuo pakoaukko näyttäis kohtuu matalalta ja pakoaukon alareunoissa näkyy olevan tommoset ihme kannakset jotka voisi periaatteessa viilata pois niin että tuo alareuna olisi samalla lailla kaareva kuin tuo yläreuna, mutta pistää epäilyttämään että onkohan tuo alareuna tahallaan muotoiltu noin sen takia ettei huuhtelut suihkis niin herkästi suoraan pakoaukkoon, niin en itse ehkä välttämättä heti kuitenkaan tuota alareunaa lähtisi tasoittamaan. Mutta tuota pakoaukkoa voisi korottaa, niin saisi kierroksia ja tehoja lisää ja varmaan tehoalueen sopimaan paremmin urpokitille.
Onko tuo siis rabasan koneelle vai mille? Jos mittaat pakoaukon yläreunan etäisyyden sylinterin yläreunasta niin voisin laskea tuosta jotain ja sanoa sitten että kannattaako tuota korottaa. Olisi hyvä myös tietää paljonko männän reunalla ja pytyn yläreunalla on etäisyyttä männän ollessa yläkuolokohdassa.
17.10.2012 0:07
Yks vaihtoehto on nostaa pyttyä alapäähän esim. tiivisteitä lisäämällä,noin saa koitettua huuteluajotuksen muutosta mutta mitään peruuttamatonta ei tapahdu tosin puristukset vähän putoaa jos ei yläpäätä madalla korotuksen vertaa. Toisaalta luulis näitten nykymoottorien huuhteluiden olevan jo paremmin kohdallaan kun jonku pv:n power+:n mitä kärsii nostaa sen 2-3mm
Tuommoseen ajotuslaskuriin tarttee tietää isku, kiertokangen pituus, männän alitus(ykk:ssa männän ja sylinterintason ero) ja kanavan yläreunan etäisyys sylinterin päältä.
Milläkäs kierroksilla tuosta pytystä olis tarkotus huiput repiä?
17.10.2012 1:34
"Uudenmallin" rabasa kyseessä. Pakoaukon yläreunan ja sylinterin yläreunan etäisyys 2,4cm. Männän ja sylinterin yläreunan etäisyys YKK:ssa 5mm. Putken piikki loppuu siinä 12krpm paikkeilla että johonki sinne sais pyttyki kiertää.
E:Juu ei enää mitään, pytty onki vanhanmallin rabasaan ja alakerta ois uudenmallin
Kaveri ei tätä tienny ja aattelin ny ihan varoiks kysyä minkä ikäsestä vahkeestä toi pytty on. "Oisko ollu '05 tai '06...".
FFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU
19.10.2012 14:59
Eipä taida vanhanmallin pytty istua uudenmallin alakertaan. Vesikierto on nimittäin erilainen.
Katoppa onko pytyn kaasukahvan puolella vesiletkua. Uudessa mallissa tulee suoraan lohkosta.
21.10.2012 23:55
http://www.motot.net/galleria/kuva52729/Voinko ite suoraan noilla mitoilla viilata 70 airsalini?
Myydäänkö mitään halpis dremelin kopiota? Millä terällä kannattaa viilata, ettei pinnoite lohkea..
25.10.2012 17:05
Myydään. Meillä on ns. kopio, Ferm - nimellä myytävä pienoisporakone. Saman asian ajaa ja varmasti löytyy teriä.
27.10.2012 17:32
Clash Ohlson dremeli härveli kestänyt pari vuotta, mutta alkaa pikku hiljaa hajoamaan. Käytä enemmän älyä kuin voimaa, niin nuokin kestää