Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
8.10.2012 16:13
Vanhan mallin kone on. Kiitoksia noista. Oikeanpuolen prikat ovat aika varmasti oikein. Tuo vasenpuoli olikin vähän arvoitus. Noo täytyy iskeä kasaan uudestaan ja toivoa että tällä kertaa menisi vaihteet silmään.
8.10.2012 18:54
J__L kirjoitti:Vanhan mallin kone on. Kiitoksia noista. Oikeanpuolen prikat ovat aika varmasti oikein. Tuo vasenpuoli olikin vähän arvoitus. Noo täytyy iskeä kasaan uudestaan ja toivoa että tällä kertaa menisi vaihteet silmään.
Juu itellä oli uudenmallin koneen kanssa sama ongelma, mut kai ne sit on saman kokoiset vanhassakin : D Kyselin täällä ihan hiton kauan noita prikkojen kokoja ja järjestystä, mutta vastausta ei kuulunu. Joutusin sitten paikalliseen mp-liikkeeseen menemään kyselämään ja niillähän on koneella ohjelmat, jossa näkyy noi prikkojen kootkin : / Löytyipä sellaset netistäkin, niin olis tää korjailu huomattavasti helpompaa : DD Rasittavaa näes availla tota alkertaa turhaan : D Vaikei siinäkään ohjelmassa ollu kaikkien osien kokoja, mut kumminki. Ja muuten yks toinenkin äijä kyseli multa yv:llä noiden prikkojen ja rattiden järjestystä/kokoa : D Et taitaa käydä lähes joka "ropaajalle" toi sama moka kun koneen (ekaata) kertaa avaa : P
10.10.2012 22:34
Alkaa pikkuhiljaa usko loppua tuon Derbin (vanha rabasa) kanssa kun kesän puolivälissä sanoi moottori KLOK ja rupesi kolisemaan kierrosten mukaan. Kone purettu aivan atomeiksi kerran sen jälkeen, kampura & petilaakerit vaihdettiin, mutta ongelma ei poistunut, korkeintaan ääni vähän vaimeni. Samalla meni seitsemänkymppinen airsalkin kaveriksi. Sen jälkeen ehkä viisi kertaa olen myös purkanut koko oikean posken sisällön koneesta ja pytyn muutaman kerran mutta viimeisellä kerralla jäi kytkimen ruuvi löysälle ja sehän lähti tietenkin irti. Ja eikun uutta kytkimen keskiötä tilaamaan. Noh, nyt toimii taas mutta ei tuo kolina kovin terveeltä kuulosta vaikkei se hirveän kovaa kuulukkaan. Ääni kuulostaisi ehkä vähän hitaammalta kuin mitä luulisi kampuran saavan aikaan, nimittäin tyhjäkäynnillä kolahtaa ehkä 5 kertaa sekunnissa. Kovinta ääni on keskikierroksilla mutta ylhäältä sitä ei erota. Ja vaihteiston puolella ongelma ei varmasti ole joten eihän tässä paljoa jää vaihtoehtoja jäljelle. Kytkinkruunun rattaassa taisi olla jotain todella pientä vauriota, mutta ne olivat minusta niin pieniä ettei niillä varmaankaan ollut vaikutuksia. Ja muutkin rattaat vaihuttivat olevan suurinpiirtein samanlaisessa kunnossa. Olisiko jollain tietoa mikä voisi olla?
10.10.2012 23:10
Olisit kaikki laakerit samalla uusinu kun koneen purkasit? Kytkinakselin laakerikin voi olla paskana ja sieltä tuo ääni kuuluu.
11.10.2012 9:02
Ei pitäisi olla laakerissa vikaa koska ääni kuuluu myös kytkimen ollessa pohjassa vaihde päällä jolloin ko. laakeroitu akseli ei pyöri, vain kytkinkruunu pyörii liukulaakeroituna akselilla. Ja ei taida olla muita laakereita vaihteistoa ennen kuin kytkimen painelevyn laakeri ja tietenkin ne petilaakerit. Veikatkaa kuitenkin rohkeasti, jokuhan multa on jäänyt huomaamatta
11.10.2012 10:10
kuuluuko se kolina mistäpäin konetta? onhan vaihteistossa kunnon öljyt??
kiristä ne koneen pultit että se kone ei ole irti ja kolise.
11.10.2012 16:12
Kville kirjoitti:kuuluuko se kolina mistäpäin konetta? onhan vaihteistossa kunnon öljyt??
kiristä ne koneen pultit että se kone ei ole irti ja kolise.
Öljyt on moottoripyörille tarkoitettua vahteistoöljyä ja kolina kuuluu jostakin koneen oikealta puolelta tai ehkä jopa edestä mutta ei ainakaan vasemmalta puolelta. Ja ei auttanut toi kiristäminenkään
12.10.2012 14:45
jaa-a paha mennä sanomaan missä vika. Jos otat sen kytkinlohkon irti ja pyörittelet konetta kuuluuko sitä sillon?
12.10.2012 22:50
Kville kirjoitti:jaa-a paha mennä sanomaan missä vika. Jos otat sen kytkinlohkon irti ja pyörittelet konetta kuuluuko sitä sillon?
Ei muistaakseni kuulunut kun oli kone auki, availen sen taas joku päivä niin saan varmistuksen asiasta. Täytyy varmaan sitten pyöritellä konetta vaikka porakoneella kampiakselilta jos sitten vähän kovemmilta kierroksilta ääni kuuluisi.
13.10.2012 10:15
Nimiytäin jos se kolina ei kuulu ku kytkinkoppa on irti niin sulla kytkinkopasa joku kolise
15.10.2012 1:31
Tarvisin sellasta neuvoo et kaasarina 21 millinen dellorton phbg jos oikein muistan
niii mikä on seos/ilma ruuvi ja mikä tyhjäkäynti ruuvi?
15.10.2012 9:12
No seos/ilmaruuvin on sisempänä kuin tyjäkäyntiruuvi. Tyhjäkäyniruuvissa näkyy aika varmasti myös jousi .
25.10.2012 19:38
Mikähän mahtaa olla ongelmana kun kytkinremonttia olen tekemässä mutta kytkinkoppa ei lähde irti. Jumittaa käynnistyspolkimen akselin kohdalta. Vesipumpun puolelta kyllä on lähdössä mutta ei kuitenkaan käynnistyspolkimen puolelta. Ruuvarilla oon koittanu sitä jousta työntää ja vääntää mutta edelleen jumittaa.
25.10.2012 20:20
Rokkijumalaz onko putki varmasti kiinni rungossa ku mulla kolisi oma ja se oli irti rungosta
28.10.2012 23:27
Rokkijumalaz kirjoitti:Alkaa pikkuhiljaa usko loppua tuon Derbin (vanha rabasa) kanssa kun kesän puolivälissä sanoi moottori KLOK ja rupesi kolisemaan kierrosten mukaan. Kone purettu aivan atomeiksi kerran sen jälkeen, kampura & petilaakerit vaihdettiin, mutta ongelma ei poistunut, korkeintaan ääni vähän vaimeni. Samalla meni seitsemänkymppinen airsalkin kaveriksi. Sen jälkeen ehkä viisi kertaa olen myös purkanut koko oikean posken sisällön koneesta ja pytyn muutaman kerran mutta viimeisellä kerralla jäi kytkimen ruuvi löysälle ja sehän lähti tietenkin irti. Ja eikun uutta kytkimen keskiötä tilaamaan. Noh, nyt toimii taas mutta ei tuo kolina kovin terveeltä kuulosta vaikkei se hirveän kovaa kuulukkaan. Ääni kuulostaisi ehkä vähän hitaammalta kuin mitä luulisi kampuran saavan aikaan, nimittäin tyhjäkäynnillä kolahtaa ehkä 5 kertaa sekunnissa. Kovinta ääni on keskikierroksilla mutta ylhäältä sitä ei erota. Ja vaihteiston puolella ongelma ei varmasti ole joten eihän tässä paljoa jää vaihtoehtoja jäljelle. Kytkinkruunun rattaassa taisi olla jotain todella pientä vauriota, mutta ne olivat minusta niin pieniä ettei niillä varmaankaan ollut vaikutuksia. Ja muutkin rattaat vaihuttivat olevan suurinpiirtein samanlaisessa kunnossa. Olisiko jollain tietoa mikä voisi olla?
Jos ääni ei ole erittäin kova ja korvaanpistävä niin ajelet vaan muutaman tonnin niin ääin häviää itselläni on ollut samanlainen ongelma vanhanmallin rabasassa useita kertoja. Ääni on aina hiljentynyt mitä enemmän on ajanut.
Sama ongelma on ollut myös monella kaverillani vanhanmallin rabasassa ääni tulee toden näköisesti jostain rattaasta koneen sisässä missä on erittäin pieni jälki ja se jälki kuluu pois kun ajelet vaan.