Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Vannetopic

31.1.2013 16:50

MInkäslainen homma on pinnojen kiristys. Koskaan en ole edes nähny moista, mutta aina voi yrittää? Stanan ärsyttävä ajaa kun vanteet pomputtaa ja sykerö on muutenkin semmoi kokovartalovibraattori... :lol:
Pari pinnaa on takaa poikki ja lähes kaikki löysällä. Vois koittaa oikoa tuota vannetta ainakin ensin ite ja sitten jos (kun) ei onnistu niin vie korjaamoon.

Re: Vannetopic

31.1.2013 20:53

Itse henkilökohtaisesti suosittelen ehdottomasti että viet pyöräliikkeeseen sen vanteen laitettavaksi. Itse sykerön vanteet joskus purin pinnojenvaihdon vuoksi (puolet kierteistä vituillaan jne) ja kasauksen jälkeen oli kyllä itse tehdyn tuntuisetkin! :lol: Eli vanteet aivan kierossa.

Se on hankalaa puuhaa, niitä kiristellessä pitää penkissä pyöritellä vannetta ja katsoa että vannekehä pysyy joka suuntaan suorassa, sivuttais kuin pystysuunnassakin.

Kysy paikallisilta fillarikorjaamoilta pystyvätkö he tekemään mopon vanteelle pinnojen kiristystä (+ suoristusta tarvittaessa), ei pitäisi montaa kymppiä maksaa. Mopokorjaamot harvemmin noita tekee.

Jos nyt itse ne haluat kokeilla tehdä, niin pinnojen kiristykseen sovelias työkalu, esimerkiksi tälläinen:
Kuva
Noita on monennäköisiä, tuossa on monelle eri pinnan päälle sopiva lenkki jolla pinnojen yläpäitä kiristellään ja löysätään. Tuossa keskustelua pinnavanteiden oikomisesta ja kiristelystä, löytyy ihan päteviä ohjeita: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=320.0

Re: Vannetopic

20.3.2013 21:49

Paljonkohan maksaa puolavanteiden maalauttaminen 2värisiksi jossain automaalaamossa?
Luulis olevan vähä helpompaa kun ei oo pinnoja :s
Ja mikä on paras tapa maalata , ruiskulla?

Re: Vannetopic

20.3.2013 22:48

Kaksväristä ei saa kuin ruiskulla. Joskus oli maalaustopikissa jonkun muun maalainen linkki, jossa oli onnistuttu pulverilla tekemään kaksväriset vanteet, mutta ite en kyllä tekniikkaa ymmärtänyt.

Re: Vannetopic

2.4.2013 12:02

meneekö about 2011 vm terpin drd puolasmotot mun 08 sendaan?

Re: Vannetopic

2.4.2013 14:19

DRD ssä paksummat akselit ainakin eli ei mene heittämällä X raceen.

Ja kaikki Derbi "uusenskat" on Sendoja eli ei voi käyttää mallierittelyssä.

Re: Vannetopic

2.4.2013 14:56

Aivan, niimpäs onkin :nolo: Eli laakerien vaihdolla saattais pärjätä?

Re: Vannetopic

3.4.2013 22:35

Derb X-Racen vanteet on aika hapettunu nii aikoisin niit nyt kiillottelee lähteä :) onko ne pakko hioa tai millaista jälkeä tulisi jos laittaisi pelkkää metal polishia? :D tai jos jollain on ehdotuksia miten ne saisi mahdollisimman helposti kiiltään nii ehdotuksia vaan tulemaan ;)

Re: Vannetopic

4.4.2013 7:50

Kannattaa ekan kokeilla pelkäl metalpolishil ennenku rupeet hiomaan.

Re: Vannetopic

4.4.2013 21:07

Okei kiitos neuvosta! :)

Re: Vannetopic

8.4.2013 19:57

Millähän kannattaisi putsailla moposta pinnavanteet? Varmaan sentin paksusessa paskakerroksessa, ei lähteny teräsharjalla, eikä hiomallakaan oikeastaan ollenkaan...

Ajattelin myös, että purkaisin ton rotiskon vanteet kokonaan, kiillottaisin oikeasti kunnolla kehät/anodisoin mustaksi, keskiöt oranssilla anodisoitavaksi. Pinnat haluisin ihan kiiltäväksi. Miten onnistuis siis parhaiten tämä paskanpoisto-operaatio?

Missä näitä mopon vanteita sitte pinnotetaan, ja kiristellään kasaan? Saako kotikonstein tuon vanteen ainakin täysin osiksi?

Re: Vannetopic

9.4.2013 2:43

Multa menny Aprilia MX 2003 smoto takavanne aika soikeeksi ettei pinnojen kiristämisellä pahemmin saa suoristusta aikaan, kannattaisko ottaa yhteyttä johonkin liikkeeseen joka vois suoristaa tuon vanteen vai onko jo toivoton tapaus?

Ei huvittais oikee 150e maksaa uudesta vannekehästä ja käytettyjä vanteita ei pahemmin löydy..

Re: Vannetopic

9.4.2013 15:48

Noniin, tällä ois vähän kiire nyt :roll:

Kuinka noi pinnavanteet puretaan helpoiten? Missä ne voi kasata, ja paljonko maksaa?

Re: Vannetopic

20.4.2013 23:11

En ihan oo varma onko oikea paikka kysästä mutta en löytänyt kysymykselle ihan täysin sopivaa paikkaa..

Eli pitäis saada vanteet irti tosta pyörästä, sekä etu että taka. Ongelmana on nyt se etten saa kumpiakaan irti.
Edessä taitaa olla nyt ongelmana se etten ole ihan varma miten toimia. Nimittäin en ole nähnyt ( tai kiinnittänyt huomiota) samanlaista systeemiä kun mulla on. Ylensä oikealla puolella on ne kaksi pientä pulttia ja vasemmalla puolella on pultti joka otetaan irti ja sitten nakutetaan akseli vain pois.
Mulla sitä mutteria ei ole ollenkaan. Oikealla on ne kaksi pientä pulttia mutta siellä samalla puolella akselin päässä on myös aika iso kuusiokolo. Ilmeisesti se pitää siis avata ja siten akseli nakuttaa ulos??

Takana on ongelmana se, että akseli ei tule ulos vaikka miten takoisi. Olisikohan ruostunut :nolo: Kaikki on löysytetty ja se mutteri otettu pois ja sitä akselin päätä nakuttamalla yrittää akselia saada ulos mutta kun ei hievahdakkaan.

Voisiko nyt joku ystävällisesti siis valaista minua. Olenko jotain tehnyt väärin tai jos se nyt on juuttunut sinne niin miten sen saan pois sieltä.

Re: Vannetopic

15.6.2013 2:24

Mites jos haluis maalata vanteet siten, että toinen puoli musta ja toinen puoli punaiseksi elaksoitu onkos mahdollista? ja jos joku tietää, niin tekeevätkö jossain Kuopion lähellä elaksointia yksityiselle? :)