Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
27.6.2006 21:10
TOMPPA ™ kirjoitti:Mr. Nobody kirjoitti:Garfield kirjoitti:Nytpä kysyn asiasta vähän infoa:SIIS, jos laitan kiekkamittarin PeeVeeseen Demoliten ohjeiden mukaisesti, TARVITSEEKO TAUSTAA VAIHTAA? Kun asiasta tuntuu olevan liikkeellä ristiriitaista tietoa niin kysyn nyt asian selväksi
Siis jos et vaihda vastusta nii ei. Mutta mittari näyttää sitten vaan sinne 8000rpm.
mulla ainakin näyttää ku en oo vaihtanu sitä taustaa nii vaa jtn 5000-6000rpm ja siinä on ohitn eli oikeesti pyöräyttää jonkun 10000-12000rpm..?
En oo varma, mutta mankissa se näyttää puolet liian vähän. Joku viisaampi vois korjata jos oon väärässä.
27.6.2006 23:02
"KIERROSLUKUMITTARI, 52 MM UPOTETTAVA
Sopii kaikkiin autoihin, joissa on 4, 5 tai 6 sylinteriä ja 12 V:n sähköjärjestelmä. Säädettävä rajoitinviisari. Valaistuksen väriä voi muuttaa mukana tulevilla värisuodattimilla. Musta."
Niin, Toimiskohan tollanen PV.ssä, eli toinenjohto kärkiin ja toinen maihin?
27.6.2006 23:56
x-limit06 kirjoitti:"KIERROSLUKUMITTARI, 52 MM UPOTETTAVA
Sopii kaikkiin autoihin, joissa on 4, 5 tai 6 sylinteriä ja 12 V:n sähköjärjestelmä. Säädettävä rajoitinviisari. Valaistuksen väriä voi muuttaa mukana tulevilla värisuodattimilla. Musta."
Niin, Toimiskohan tollanen PV.ssä, eli toinenjohto kärkiin ja toinen maihin?
Tomii, mutta mun mielestä tarvii olla akku johka sitten pistetään kolmas johto.
28.6.2006 12:09
Mr. Nobody kirjoitti:x-limit06 kirjoitti:"KIERROSLUKUMITTARI, 52 MM UPOTETTAVA
Sopii kaikkiin autoihin, joissa on 4, 5 tai 6 sylinteriä ja 12 V:n sähköjärjestelmä. Säädettävä rajoitinviisari. Valaistuksen väriä voi muuttaa mukana tulevilla värisuodattimilla. Musta."
Niin, Toimiskohan tollanen PV.ssä, eli toinenjohto kärkiin ja toinen maihin?
Tomii, mutta mun mielestä tarvii olla akku johka sitten pistetään kolmas johto.
mä pistin yhen johdon sytytys puolalle toisen akun - johtoon ja sit kolmannen virtalukkoon..
28.6.2006 17:11
TOMPPA ™ kirjoitti:Mr. Nobody kirjoitti:x-limit06 kirjoitti:"KIERROSLUKUMITTARI, 52 MM UPOTETTAVA
Sopii kaikkiin autoihin, joissa on 4, 5 tai 6 sylinteriä ja 12 V:n sähköjärjestelmä. Säädettävä rajoitinviisari. Valaistuksen väriä voi muuttaa mukana tulevilla värisuodattimilla. Musta."
Niin, Toimiskohan tollanen PV.ssä, eli toinenjohto kärkiin ja toinen maihin?
Tomii, mutta mun mielestä tarvii olla akku johka sitten pistetään kolmas johto.
mä pistin yhen johdon sytytys puolalle toisen akun - johtoon ja sit kolmannen virtalukkoon..
miks pitää tuollasia viritellä kun saa kaupasta ykspyttysiin 2-tahti koneisiin tarkoitettuja mittareita..
29.6.2006 11:18
mistä kaupasta kerro mulle heti!
29.6.2006 13:29
Joo annas linkkii siihen 1pytty2tahti mittarii...
Onkohan sellasta vaihee upottaa uusenskan mittarii, ku toinen puoli on tyhjä.
29.6.2006 17:02
KovaLuu_91 kirjoitti:Joo annas linkkii siihen 1pytty2tahti mittarii...
Onkohan sellasta vaihee upottaa uusenskan mittarii, ku toinen puoli on tyhjä.
on vaikee harva mittari sinne menee, mutta jos se onnistuu niin hieno ois. Niitä löytyy hyvin varustelluista kaupoista jossa myydään osia. Tuskin mistään moparista tai tms. kannatta silti kysyä ihan vaikka paikallisista liikkeistä. Ne siis kytketään ihan vain sellasella anturilla tulpanjohtoon ja lisäks ainakin virta ja maa. eli ei oo vaikeeta. Tuolla niitä ainakin on:
http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.gearparts24.de%2Fmodules.php&langpair=de%7Cen&hl=de&ie=UTF-8&oe=UTF-8&prev=%2Flanguage_tools
http://www.opvoeren.nl/shop/uk/onderdelen_ures.asp?Srt=Digital%20RPM%20Display&Srtnl=Digitale%20toerenteller
4.7.2006 16:02
Löytyy noita iha suomestaki noita mittareita
Tästäpä näin Hintaa on tosin 129 euroo
EDIT: offtopiccia mutta tommonen
etuvalo vois olla hieno pevukkaan
12.7.2006 20:12
tänää sitte hankin tommosen bilteman kiekkamittarin, ja aattelin heti vaihtaa taustan, mut mite ihmees sen läpinäkyvän linssin saa siitä päältä pois
. Ja muutenki niin miten toi mittari puretaan että sais vaikka vastukset vaihdettuu??
12.7.2006 20:36
Elikkäs. Mitä ostan, kun meen elektroniikka-liikkeeseen, ja haluun tehä ite led-vilkut piikkiin (12v/4amp.)? Ja ku haluun sellase bilteman kierroslukumittarin toimiin piikissä (2t), niin millasia komponentteja pitää ostaa?
12.7.2006 21:02
eikös jotkut ole laittaneet(vaikka valopuolan tilalle) jonkun tasasuuntaajan mopoon, niin että antaa vain tasavirtaa? Siitähän voisi kehitellä niin, että laittaa siitä virran menemään akulle menevälle piuhalle että ei tarvitsisi ostaa akkua? Toimisiko tälläinen vai olenko jo sammunut ja höpertelen omiani?
13.7.2006 22:01
Eikös jollain ollut kelkan jännitteensäädin(vai mikä vittu)mopossansa että sai sen 12v?
13.7.2006 22:18
oiskohan tuohon sykköseen mahollista viritellä kierrosmittarii? ku mulla on joku vanha auton mittari ja mitenkähän se pitäs liittää? lähtee neljä johtoo (punanen, musta, vihree ja valkee) onnistusko ku siinähän on 6 voltin sähköt eikä akkua
13.7.2006 23:05
12 voltin mittari tarvihtee 12 volttia, eli sykösen sähköjä on hieman patentoitava, tai sitten vaan otat jonkun akun kyytiin ja latailet sillontällön.
Mittari infoa.
Bilteman mittarin saa toimimaan käytännössä ihan missä vaan vehkeessä, kunhan on joku akku mistä se mittari saa virtansa. Jos ei saa korrektia signaalia sytytyspuolan johdoista, niin kokeilkaa kierittämällä johto tulpanjohdon ympäri. Jos sekään ei toimi niin sitten signaalijohdon tilalle pitää juottaa reilusti paksumpi johto, liian paksu johto aiheuttaa häiriöalttiutta.
Nyt pitäisi toimia, kun vie vain sen johdon tulpanjohdon lähettyville. Jos on häiriöitä vieläkin ja mittarin viisari pomppii kovastikin, niin sitten tinaa johtoon elektrolyytti kondensaattori. En muista nyt oikeaa arvoa konkalle mutta jos jotakuta kiinnostaa se, niin tarkistan. Mittari ei ole kovinkaan ronkeli niitten kondensaattorien jännitearvon suhteen etenkin jos se signaalijohto on vaan kieritetty tai teipattu tulpanjohtoon.
Jos neula pomppii vieläkin edestakaisin, niin laita suurempi kondensaattori tai juota kaksi pienempää sarjaan. Jatka kondensaattorien lisäämistä kunnes lukema näkyy riittävän tasaisesti. Kondensaattorit olisi syytä juottaa melko lähelle itse mittaria, eikä siis sinne moottorin puoleiseen päähän. Kannattaa myöskin laittaa Resistori tulppa häiriöiden vähentämiseksi. Mittari saattaa toimia vaikka signaalijohto olisi 15 cm päässä itse tulpasta ja sen johdosta, näin ainakin Apriliassa jossa johto on kiinnitetty konehuoneeseen vesisäiliön kylkeen.
Yleinen harhaluulo on, että akun - navan pitää olla kytketty mopon runkoon, että kierrosmittari toimisi. Näin ei kuitenkaan ole. Minulla on Apriliassa elektroninen mittaristo ja sillä voi mitata muista mopoista kierrokset, kun irrottaa signaalijohdon konehuoneesta ja vie sen siihen toisen mopon tulpanjohdon lähettyville. Eli siis käytännössä on ihan sama mistä avaruuslaivasta se kierroslukusignaali tulee kunhan tulee jostain ja mittari saa virtaa akusta. Mittarit toimivat melko pitkään jopa pattereilla kun jättää virtaa syövän taustavalaistuksen pois.