Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
20.2.2015 12:22
Vakioilla menee ihan hyvin.
22.2.2015 22:52
Pistin DT:seen tuossa paripäivää sitten 50cc Airsalin kiinni. Minkähänlaista sisäänajoa olisi pitänyt/pitää ajaa? Jostain luin että perus 10-15min tyhjäkäyntiä + vähä varovaisemmin ekat kilometrit? Anyway, nyt on ajettu sen 155-160km rauhallista ajoa (Vaihteet vaihettu ennen 6000rpm tai vähä jälkeen). Nyt vasta olen antanut hieman enemmän happea, mutta en kumminkaan käsi suorana. + On käynyt turhan rikkaalla tuon 160km.
22.2.2015 22:57
Lyhyt tyhjäkäynti ja ekat muutama kilometri rauhallisemmin, sitten vaan happea. Pidempi hissuttelu on enemmänkin haitaksi.
22.2.2015 23:02
Polkaset tulille ja annat käydä tyhjäkäyntiä jonku 10-15min, sitten sammutat ja annat jäähtyä.
Toinen on, että polkaset käyntiin, sitten tuppinurin huuatat sitä vähän aikaa ja siinä oli se sisäänajo.
---> kovaa ajoa.
Esim. miulla on tossa omassa Derbissä männän vaihtoväli 10h, niin jos ajaisin vaikka ton 160km (= 2.7-3.2h), niin eihän sitä varsinaista ajoa olisi jäljellä juuri yhtään kun taas olisi männän vaihdon aika.
Mut älä nyt tosta miun menopelin männän vaihtovälistä välitä sen enempää.. normi teharimopedeissa männällä / m-renkailla ajaa yli 5 000km huoletta.
Valurautapytyt sitten erikseen. Mut en usko, että niitäkään tarvii sen enempää sisäänajaa.
22.2.2015 23:13
Ghinni kirjoitti:Pistin DT:seen tuossa paripäivää sitten 50cc Airsalin kiinni. Minkähänlaista sisäänajoa olisi pitänyt/pitää ajaa? Jostain luin että perus 10-15min tyhjäkäyntiä + vähä varovaisemmin ekat kilometrit? Anyway, nyt on ajettu sen 155-160km rauhallista ajoa (Vaihteet vaihettu ennen 6000rpm tai vähä jälkeen). Nyt vasta olen antanut hieman enemmän happea, mutta en kumminkaan käsi suorana. + On käynyt turhan rikkaalla tuon 160km.
Sisäänajosta on vähän harhakäsitys (valmistajan ohjekirjat...
) että pitäisi jotenkin "hidastella". 2-tahtisiin perehtyneet tietää että männänrenkaiden tiivis sovitus luodaan antamalla kunnolla happea koneelle.
Lyhyesti sisäänajo kaikkiin vehkeisiin on vartti tyhjäkäyntiä -> jäähdytys -> happea. Tietty seuraavien tankillisten aikana voi välttää kuminpolttoa ym. mutta sen luulisi jokaisen ymmärtävän. Ja jos hifistelemään lähdetään, niin edullista koneelle olisi tehdä kiihdytyksiä jossa vetää kaikki vaihteet loppuun ja kutosen punarajalla lyö kytkimen sisään jotta kone ei pääse moottorijarruttamaan tai käymään pitkään tasakaasulla. Rikkaasta seoksesta ei varmastikaan ole haittaa ja ylimääräisen prosentin öljyäkin voi laittaa tankkiin.
22.2.2015 23:15
Kyllä valurautapytyille on hyvä se muutama satku antaa aikaa asettua, ja kyllähän pikku teharivireilläkin mäntä kestää paljon pidempään nimimerkillä kohta pyörähtää mittariin 21tkm, toinen mäntä menossa eikä mitään tarvetta/aietta vaihtaa mitenkään lähiaikoina
Mielenkiinnosta voisin tiedustella, että mitäs sä oot terpilles menny tekemään kun noin tiuhaan mäntiä syö
vaikkei se nyt tähän aiheeseen välttämättä niin kuulukaan.
22.2.2015 23:56
Tuolla lyhyesti selostettuna.
23.2.2015 0:10
Juu kiitoksia nopeista vastauksista! Ei muutakun happea sille detukalle ja teharia kylkee.
23.2.2015 19:24
Kellään kokemusta stage6 70cc pytystä am6 koneelle? pärjääkö pelkällä neulalaakerin vaihdolla vai tarviiko vaihtaa kampura?
24.2.2015 0:48
Jos ei oo ajettu yli 15-20tkm niin pitäis kestää ihan pelkillä kytkinjousten ja levyjen vaihdolla.Vakio kytkin alkaa luistamaan.
24.2.2015 18:14
Terve. tuli nyt hommattuu derbiin 70 airsali,kaasari ym. hilppeet
eli asiaan: tilasin myös malossin jäykät kytkin jouset niinkuin täällä kerrottiin että ois hyvä vaihtaa, no nyt tulee semmone kysymys et mites ne sit vaihetaa?
ei oo tuon puoleista koneesta tullu availtuu ni ei oo mitää hajua hommasta, eka pitäis vissii öljyt laskee pois (onnistuu vissii et laittaa mopon vasemmalle kylelle makaamaa ettei tuu öljyt pois?) ja sit availla se "koppa". mut mites ton vesipumpun kanssa sitte tehää?
(en tiiä kuuluuks tänne mut samaa asiaa kummiki ku tuo virityshommat)
24.2.2015 18:30
Vesipumpun koppa ja öljypumppu irti niin ei ole tiellä, sitten vaan koppaa auki (olettaen että öljyt on laskettu) ja jouset vaihtoon. Mikäli kaikki menee niinkuin pitää, niin homma on ohi max puolessa tunnissa. Samalla voit tarkistaa levyjen ja kytkinkruunun kunnon.
24.2.2015 19:59
derbi 34 kirjoitti:Terve. tuli nyt hommattuu derbiin 70 airsali,kaasari ym. hilppeet
eli asiaan: tilasin myös malossin jäykät kytkin jouset niinkuin täällä kerrottiin että ois hyvä vaihtaa, no nyt tulee semmone kysymys et mites ne sit vaihetaa?
ei oo tuon puoleista koneesta tullu availtuu ni ei oo mitää hajua hommasta, eka pitäis vissii öljyt laskee pois (onnistuu vissii et laittaa mopon vasemmalle kylelle makaamaa ettei tuu öljyt pois?) ja sit availla se "koppa". mut mites ton vesipumpun kanssa sitte tehää?
(en tiiä kuuluuks tänne mut samaa asiaa kummiki ku tuo virityshommat)
Eli ekaks jäähynesteet ulos ja sen jälkeen öljyt lootasta. Otat kytkinkopan pois ja avaat jousia kiinnipitävät pultit. Jouset veks ja uuet tilalle. Kannattaa korvata ne ristipääruuvit vaikka m5 kuusiokolo pulteilla ni saa helpommin kireelle..
5.3.2015 21:33
Terve taas! vkloppuna (ehkä) 70cc kiinni derbiin mutta sitten vasta älysin kun olin jo tilannut osat että onko derbissä miten tarpeellista vaihtaa vahvistettu neulalaakeria?
ärsyttäis tilata pelkkästään se!
5.3.2015 21:53
Ei tarvitse vaihtaa, ellei nykyinen ole paljon ajettu (>18-20tkm).