Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Jarrutopic

24.5.2012 21:18

ite huuhtelisin jarrun vedellä jonka jälkeen putsaisin jarrulevyn ja palat rätillä ja antasin auringon hoitaa loput. brake cleanerit on tarkotettu laiskoille :lol:

Re: Jarrutopic

24.5.2012 21:33

Jarru nestehän on hydrauliikka nestettä. DOT 5 on ainutta mihin ei kondensoidu vettä sekaan, muut siis imevät vettä itseensä.. tämä ei kuitenkaan meinaa että ne liukenee veteen. Sprii ainakin poistaa kaiken jäämän.. ainakin kuullut että yleensä sillä jarrujärjestelmät putsattu, kun siirrytty glykoli pohjaisista neisteistä silikoni pohjaiseen.. Mut brake cleaner varmaan ihan hyvä. Bensallakin putsaantuu, mutta siitähän jää bensakalvo, mutta se nyt periaatteessa mitään haittaa..

Re: Jarrutopic

24.5.2012 22:09

Gogge kirjoitti:Jarru nestehän on hydrauliikka nestettä. DOT 5 on ainutta mihin ei kondensoidu vettä sekaan, muut siis imevät vettä itseensä.. tämä ei kuitenkaan meinaa että ne liukenee veteen. Sprii ainakin poistaa kaiken jäämän.. ainakin kuullut että yleensä sillä jarrujärjestelmät putsattu, kun siirrytty glykoli pohjaisista neisteistä silikoni pohjaiseen.. Mut brake cleaner varmaan ihan hyvä. Bensallakin putsaantuu, mutta siitähän jää bensakalvo, mutta se nyt periaatteessa mitään haittaa..


Eli kokeilen brake cleaneria, jos ei toimi niin sen jälkeen spriita? Eikös sprii ja etanoli ole sama? :nolo:

Jos brake cleanerilla ei puhdistu, upotan jarrupalat etanoliin ja puhdistan ne etanolissa? Jarrulevylle riittää pelkkä pyyhkiminen varmaan, kun se on uusi. Ja se tuskin "imee" öljyä sisäänsä :lol:

Re: Jarrutopic

24.5.2012 22:34

Brake cleanerillä kyllä lähtee jarrunesteet, on sillä sen verran tullu (leikittyä) puhdistettua. (Suihkepullosta muute tulee hieno tulipallo, ei ainakaa amiksesa kokeiltu. :D )

Re: Jarrutopic

24.5.2012 22:49

Tollasen "kämmin" hoitamiseen paras keino on pestä painepesurilla enimmät jarrunesteet ja just tolla jarru ja kytkinosien puhdistajalla loput.
Se vesi ei aina putsaa kaikkea nesteitä, toi puhdistusainehan on siis rasvanpoistajaa eli toimii pirun hyvin kaikkeen likaan!

Re: Jarrutopic

25.5.2012 15:00

osaako joku sanoo mistä saisin uuden takajarru levyn tohon riejuun smx pro:hon. Siinä on piparkakkulevy takana 3 pultilla. Sama kun derbin drd pro limited editioneissa kuin myös riejun uudessa mrt prossa.

Re: Jarrutopic

25.5.2012 17:49

Pistin brake cleaneria, odotin hetken ja pyyhin liinalla. Jarru ei vielä sen jälkeen ollut täysin kunnossa, niin toistin toimenpiteen ja lopuksi kuumailmapuhaltimella kuivattelin pienimmällä teholla! Nyt toimii kuin unelma!

Piti nyt kertoa täällä kun sen verran tuli viestejä liittyen kömmähdykseeni :)

Re: Jarrutopic

25.5.2012 18:24

Bräkleeniä kuuluu oikeastaan ihan vaan suihkutella ihan kunnolla siihen levylle, sen litkun mukana kaikki mahdollinen mömmö valuu pois. Jos sitä kevyesti vaan suihkuttelee ja antaa olla hetken, ei se siitä kunnolla lähde. Ronskia läträämistä vaan ja tarvittaessa käyttää jotain suht-puhdasta rättiä (ei mitään öljy/rasva-sotkuun sekoittunutta) ja pyyhkii sillä sen bräkleenin (ja samalla ne mömmöt mitä levyssä/osassa on) pois.

Mutta hyvä jos kuitenkin lähti puhtoiseksi. :)

Re: Jarrutopic

25.5.2012 18:49

kossusukka kirjoitti:Bräkleeniä kuuluu oikeastaan ihan vaan suihkutella ihan kunnolla siihen levylle, sen litkun mukana kaikki mahdollinen mömmö valuu pois. Jos sitä kevyesti vaan suihkuttelee ja antaa olla hetken, ei se siitä kunnolla lähde. Ronskia läträämistä vaan ja tarvittaessa käyttää jotain suht-puhdasta rättiä (ei mitään öljy/rasva-sotkuun sekoittunutta) ja pyyhkii sillä sen bräkleenin (ja samalla ne mömmöt mitä levyssä/osassa on) pois.

Mutta hyvä jos kuitenkin lähti puhtoiseksi. :)


Olisit nähnyt renkaan alapuolella asfaltin "pienen suihkuttelun" jälkeen.. Vedin kyllä ihan ronskisti ensimmäisellä kerrallakin :lol: Pullon kylessä vaan luki, että anna valua pois ja anna hetki vaikuttaa, niin toimin sen mukaan.

Re: Jarrutopic

25.5.2012 21:47

Jep, sitä kuuluu vetää runsaasti, se haihtuu nii nopeesti poiski ettei pienestä määrästä ala muutaku vituttaa kun ei mukamas toimikkaa. :D

Re: Jarrutopic

27.5.2012 12:02

Onkohan gilera smt:n jarrusylinterin uusimisen aika? Se ei syötä yhtään painetta tai nestettä jarruletkua pitkin. Eli pitäskö ostaa uus sylinteri vai mikä on vialla?

Re: Jarrutopic

27.5.2012 12:05

kannattaa ensin purkaa koko jarrujärjestelmä ja putsata ja voidella se perusteellisesti, jonka jälkeen ilmaus

Re: Jarrutopic

28.5.2012 8:27

Juu on putsattu jo ja ei onnistunu ilmaus.

Re: Jarrutopic

28.5.2012 12:11

Jarrut olisi hyvä ilmata esimerkiksi palojen vaihdon yhteydessä taikka silloinkun kahva tuntuu pehmeältä jolloin jarrujen teho tuntuu häviävän. Ennen ilmausta huolehdi tarvittavista työkaluista kuten letku jolla valutat nesteita, työkalu jolla avaat ilmausnipan sekä astia johon valutat vanhat nesteet. Jarruneste säiliöön tulee lisätä aina uutta nestettä, eikä kierrättää vanhoja.
Liitä ilmausnippaan mahdollisuuksien mukaan läpinäkyvä ilmausletku jolloin näet ilmakuplat, muista tietenkin pistää astia letkun alle. Jotkut väittävät, että ilmausletkun kierrättäminen korkealta, mahdollisesti säiliön korkeudelta, auttaa toimenpidettä, sillä ilma nousee ylöspäin ja tällöin ilma poistuu helpommin järjestelmästä, täyttä varmuutta asiasta ei ole.
Avaa ilmausnippa ja ala pumppaamaan jarrukahvaa hitaasti, nestepinnan tullessa minimirajaan kaada uutta nestettä, ohjekirjan suosittelemaa. Joitakin nesteitä ei pitäisi sekoittaa keskenään, mieluummin ei kannata sekoitella niitä ollenkaan.
Mikäli jarrut ovat menettäneet paljon tehoa niin luultavasti neste on imenyt paljon kosteutta ja muuta likaa järjestelmästä, siellä olevan ilman lisäksi, tällöin olisi hyvä valuttaa järjestelmän läpi mahdollisimman paljon nestettä ja voidaan varmistua nesteen kunnollisesta uusiutumisesta.
Sulje nippa ja MUISTA AINA pumpata kahva kovaksi heti ilmauksen jälkeen, jotta saadaan jarruihin paine ja ettei tulisi yllätyksenä painaessa kahvan pohjaan seuraavassa risteyksessä kun mitään ei tapahdu...


Kokeileppa noilla ohjeilla, otettu Tietopankista.

Re: Jarrutopic

29.5.2012 14:56

takajarru ei toimi. palat ei ota yhtään. johtuuko se siitä kun oikeanpuoleinen mäntä on jotenkin "kulunut" ja soikeampi ja epätasaisempi kuin toinen. toinen on ihan ehjä.