Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

19.9.2012 7:32

juu, mutta mistä nyt sitten löytyisi hyviä vinkkejä ?

Re: Viilaustopic

19.9.2012 10:15

Sun täytyy varmaan ettiä niitä vinkkejä. Hakua, googlea ja muita vastaavia käyttäen. On kauheen kummallista olettaa että me kaivettais ne tiedot sun puolesta esille. Voidaan toki auttaa jos on selkeä kysymys mihin vastata mutta "miten viilaan derbin pyttyä" ei ole kovin selkeä kysymys.

Vink: Google-haku motot.netistä: "Hakusana Hakusana site:motot.net"

Googlella löytää gallerian kuvatkin paljon paremmin kuin tuolla gallerian kökkö-haulla :)

Re: Viilaustopic

19.9.2012 20:49

ajattelin vain että jos joku on tässä sattunut viilailemaan ko. pyttyä niin voisi kertoa että muuttuko pytyn luonne jne...

Re: Viilaustopic

19.9.2012 21:30

Tottakai se muuttuu, mutta tuolla gallerian puolella on ainaki kahesta viilatusta airsallista kuvia ja jopa jotain mittoja.

Re: Viilaustopic

29.9.2012 9:31

Miten pinnoitetun sylinterin viilaaminen eroaa valurautasen viilauksesta? Kelpaako samat välineet eli tässä tapauksessa paineilmavinku ja siihen karkea valuraudalle ja hitsaussaumoille tehty terä? Miten vaikuttaa am6 vakiosylinterin viilaaminen mopon nopeuteen, pääseekö tecnigas e-noxilla lähellekkään 100 km/h pelkästään paon viilauksella? :roll:

Re: Viilaustopic

29.9.2012 9:55

Karkea terä ei ole paras mahdollinen, se saa nicasilin lohkeamaan herkästi. Hiomakivi tai hiomarulla on huomattavasti parempi vaihtoehto.

Re: Viilaustopic

6.10.2012 21:22

mistä ootte tilannu paineilmavinkuun metallisiä teriä?

taitaa olla vähä offtopic mutta asiaan liittyy kuitenkin.. :roll:

Re: Viilaustopic

6.10.2012 22:40

heka96 kirjoitti:mistä ootte tilannu paineilmavinkuun metallisiä teriä?

taitaa olla vähä offtopic mutta asiaan liittyy kuitenkin.. :roll:


Kannattaa kysellä autovaraosaliikkeet yms rautakaupat läpi missä myydään työkaluja, monesti on tilauksen päässä jos ei muuten hyllyssä/tiskin alla ole..

Jos ei muuten niin internetin ihmeellisestä maailmasta.
-> http://www.metronic.fi/

Re: Viilaustopic

7.10.2012 3:14

Biltemas ainaki on ollu, oon ite sielt hommannu ja aika kestäviä ollut, kun ykskään ei oo vielä pilalle menny.

Re: Viilaustopic

9.10.2012 0:13

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Mitä tarkoitetaan asteilla ja ajoituksilla?

Re: Viilaustopic

9.10.2012 10:47

Yleensä aste ja ajoitus on vähän niinkuin sama asia. Esim. pakoaukon ajoitus ilmaistaan yleensä kampiakselinasteina. Yksi aste on siis 1/360 kampiakselikierros ja asteista puhuttaessa puhutaan lähes aina kampiakselinasteista. Maailmalla käyttävät aukkojen ajoituksista puhuttaessa paljon ilmaisua "astetta yläkuolokohdan jälkeen". Voidaan sanoa esimerkiksi että pakoaukko avautuu 90 astetta yläkuolokohdan jälkeen. Tämä tarkoittaa sitä että yläkuolokohdan jälkeen kampiakseli pyörähtää neljänneskierroksen ja sitten aukeaa pakoaukko.

Jos pakoaukko avautuu 90 astetta JYKK (jälkeen yläkuolokohdan), se myös sulkeutuu 90 astetta sitä ennen, koska mäntä kulkee samaa tahtia ylös kuin alas. Pakoaukko on siis auki koko muun kampiakselikierroksen eli 360 - 90 - 90 = 180 astetta. Eli puolet ajasta.

Jos haluaa näpäyttää jotakuta niin voi pyytää tyyppiä laskemaan kuinka kauan pako (tai joku muu) rööri on auki sillä välin kun ajat kotoa koululle. Matka kestää 20 min ja jos pakoajoitus on 180 astetta niin pakoaukko on tuolla välin auki puolet ajasta eli 10 minuuttia

Re: Viilaustopic

9.10.2012 16:03

Eli siis: jos viilaisin pakoaukkoa ylöspäin, niin pakoaukon ajoitus muuttuisi ainakin jollain tavalla suuremmaksi. Joo nyt ymmärän mitä täällä puhutaan aina ajoituksista tai asteista :D

Täytyy kattoa jos kiinnostaisi vähän tehdä jotain tolle pytylle. Portmappi nyt ei oo ihan selkee vielä miten tehdään, mutta täytyy nyt opetella vielä :)

Re: Viilaustopic

10.10.2012 15:11

Ostan täs pian kaverilta Airsalin 70cc:n ja tarkotus olis saada vähä enemmän tehoo irti siitä :D Tehoalue pitäis saada vastaan putkena toimivan turbokitin tehoaluetta (8000-12000). Eli miten paljon ja mihin päin mitäkin aukkoa pitäisi lähteä viilaamaan?

Re: Viilaustopic

11.10.2012 8:18

Eipä ole mitään hajua, kun ei ole tietoa millainen se pytty on alunperin. Kannattaa mitata alkuperäinen aukotus ja kysellä uudelleen sen jälkeen.

Re: Viilaustopic

11.10.2012 18:48

Muistelisin että pakoajoitus oli 195. Vai olikohan se metrakitissä... Eli viilauksesta ei paljoa ole hyötyä. Tai toki on mutta isompo hyöty olisi isommasta kaasarista tai paremmasta putkesta. Jolloin viilauksesta saa jotain hyötyäkin. Lähinnä suosittelen pyöristämään pakoaukon reunan. On meinaan aika terävä... Toki kannattaa mitata ne asteet ja kattoa muistanko väärin.