Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

2.1.2015 23:35

Mites ne nesteet saa nopeiten muuten vaihdettua?
Pakkas kestävyys oli niin huono kun mittarilla katsoi.

Re: Minarelli AM6

2.1.2015 23:46

Avaa tyhjennysruuvin ja sen jälkeen kaataa jäähdytysjärjestelmän taas täyteen, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Pieni letkujen puristelu ei ole pahitteeksi täytön jälkeen.

Re: Minarelli AM6

3.1.2015 2:03

Onko kukaan laittanu Minarelliin tommosta Wandan hydraulikytkintä? Jos on niin onko tarvinut tehdä mitään modausta?

Re: Minarelli AM6

3.1.2015 13:09

Missä sijaitsee tyhjennusruuvi?
Pitääkö tuota ilmata ettei kuumene?

Re: Minarelli AM6

3.1.2015 13:41

Vesipumpun alin ruuvi jos en ihan väärin muista. Letkujen puristelulla juurikin otetaan ilmakuplat pois letkuista.

Re: Minarelli AM6

3.1.2015 14:14

Juu on se se vesipumpun alin ruuvi. Sit toine millä ilmakuplia saa pois on mopon kallistelu :) Ite ainaki puristellu letkuja ja kallistellu vähä ja sit jonki ajan päästä kurkannu syyläriin ja tarvittaessa lisänny nestettä.

@Ropsu99 Toi Wandan neljänkympin nestekytkin kuulemma ihan kuraa :D

Re: Minarelli AM6

3.1.2015 17:31

Meinasin tossa ryhtyy kannenlasku puuhiin ja tämänhetkinen "sqush band" on 1.55 mm ja aattelin laskea sitä noin 0.50mm eli laskisin sen yhteen milliin. Kuullostaako hyvältä teille jotka on ennenkin laskenut kantta :D . En ole ihan varma kuinka paljon sitä kuuluisi laskea joten neuvot ovat tervetulleita ;) .kone on siis rieju mrt:n perus kuriton kone missä on vakio täysin tyhjä putki ja viilaamaton pytty (viellä).

Re: Minarelli AM6

3.1.2015 21:26

0,5mm kuullostaa ihan sopivalta, itse tosin jättäisin käyttiskoneeseen varmaan jonkun 0,7mm ihan vain varmuuden vuoksi jos joku laakeri pettää ni ei heti hajota kaikkea.

Re: Minarelli AM6

3.1.2015 23:08

Siis aiottiin laskea 0,5mm, eli jättii squish-välykseks ~1mm ;)

Mut käyttikseen on se 0,7mm hyvä, ei mee vielä iha rajoille. Onhan noita laitettu 0,5mm vai peräti 0,4mm, mut siinä täytyy kyl olla varma ettei missään ole minkäänlaista välystä ja kaikki on laskettu just eikä melkee. Tulee muute romua alta aikayksikön.

Re: Minarelli AM6

3.1.2015 23:39

Kiitos vastauksista :lol: . Nyt sitten vaan kansi sorviin kiinni ja peukut pystyyn ettei mene ihan sohjoks koko homma 8) .

edit: tulituossa viellä mieleen, että tarviiko sitä kannentiivisteen uraa viilata syvemmäksi sorvauksen jälkeen? :s työkalut olisi muttakun ei jaksais viilata sitä syvemmäksi :P .

Re: Minarelli AM6

4.1.2015 0:27

Yleensähän taidetaan pytyn yläosasta sipasta pois, just tiivisteitten takii.

Re: Minarelli AM6

4.1.2015 0:51

Tiivisteet sai paikalleen pienellä tiivistemassan avustuksella ihan hyvin vaikka kannesta nappasikin millin pois eli se on periaatteessa aivan sama kummasta ottaa kunhan ei sentään koko uraa sorvaa pois.

Re: Minarelli AM6

4.1.2015 19:11

Sen tiivisteen kuuluisi mahtua laajentumaan sinne uraan sopivasti kun kannen kiristää. Jos ura on liian matala niin se tiiviste lytistyy sivuille eikä kansi painaudu kunnolla pyttyyn kiinni. Minä en sitä kantta laskisi juuri sen tiivisteuran takia, vaan pytyn yläpäästä.

Re: Minarelli AM6

4.1.2015 19:21

En tiedä minkälaisia tiivistesatseja muille on sattunut kohdalle, mutta ainakin useimmissa mukana tulee ohut ja paksu tiiviste. Ohuempi meni matalampaankiin uraan niinkuin pitääkin.

Re: Minarelli AM6

4.1.2015 21:23

Morjesta!

Tuossa pari päivää sitten alkoi riejun koneesta kuulumaan melko ikävän kuuloista ääntä. Ääni on rohinaa/kolinaa/räminää/jurinaa tai niiden kaikkien sekoitusta.

Olin metsässä ajelemassa ja melko pitkän tasatäyskaasusiivun jälkeen kuuntelin että mikäs se siellä rahnuaa. Ajelin kotiin ja kone pelaa ihan normaalisti. Tänään taas tuossa pyöritellessä alkoi ääni kuulumaan ja hetken sammuksissa olon jälkeen loppui taas.

Metsässä siis umpihangessa ylämäkeen ajaessa täytyy ajaa isolla vaihteella tuppinurin mutta silti etenemisnopeus on vain 5km/h. Aika ikävää koneelle mutta muuten ei eteenpäin pääse. Kierrokset kuitenkin pysyy alle 9krpm ja keittänyt ei ainakaan ole vielä kertaakaan, sen verran olen koittanut hillitä aina välillä.

Ääni kuuluu jostain kytkinkopan/vesi-/öljypumpun/kiksin luota mutta en saanut paikallistettua kovin tarkkaan. Ketjut ei rämise, samoin kuin itse käynnistyspoljin, pakoputki tai joku muu irtonainen osa. Kolina kuuluu siis koneen sisältä luultavasti.

Kysymys kuuluu siis, että mikä voi aiheuttaa tällaisen äänen? Kampuran laakerit? Kiksin rattaat? Kytkin?

Alle tonnin sisään on tehty kytkinremontti (levyt ja jouset) ja muutama tkm sitten vaihdettu mäntä. Ainakin mäntäremontin aikaan kiertokangen välys tuntui olevan kunnossa (eli pystysuunnassa nolla )

Kokoonpanona tyhjä vakioputki ja kaasarin säädöt, muuten vakio kone.

Apu olisi suuresti arvostettua etten räjäytä koko konetta tajutakseni että vesipumppu on tullut tiensä päähän :|

Edit: Ääni kuuluu ainoastaan melko korkeilla kierroksilla ja parhaiten tietysti kierrosten laskiessa kun pakoäänet puuttuvat.