Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
11.3.2013 23:30
Sanokaapa mikä vikana, kusee kuvan mukaisesti vaihteistoöljyä?
Vanhat valuneet poies, mutta ajattelin että lopetteli vaivaa jonkin aikaa sitten mutta selvisi että tosiaan kusee kun öljyä lisäsin. Öljyä ei pudottele alhaalta pultin kohdalta mutta ajaessa sylinterin läheisyyten kertyy öljyä..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
11.3.2013 23:54
Sen mä ainaki sanon et jos toi maitokahvin värine mössö on sitä öljyy ni son vaihdon paikka
Sen verta voisin mutuilla että kampuran stefa ja pytyn alatiiviste paskana. Elä kuiteskaa ala mun ohjeilla väsäämää ku kokemus uusenskoista nolla.
21.3.2013 0:42
olisiko kellään tietoa miten tällänen helvetin inner rotor kit kytketään mankiin tai pikemminkin täytyykö olla 2- napainen puola kun mulla on kaikki muut johdot oikein kytketty paitsi tuo yksi vihreä joka kuuluisi puolan miinus napaan mitä mun puolassa ei tietenkään ole.. eli ilman tuota johtoa kytkettynä mihinkään ei hievähdä minkäänlaista kipinää, mutta kokeilin laittaa ton miinus navan johdon rungon ja puolan väliin niin antaa sellasta joka suuntaan räiskivää kipinää mutta ei lähde käymään. Ajoitusta kokeiltu säätää mutta se ei ainakaan auttanut.. Pitäisköhän sitte ostaa suoraan 2 napanen puola ja sillä kokeilla, mutta aika tyhmää että tuossa minimotoracingillä eikä wandamotorilla lue että sellasen tarvis hankkia, mukamas kaikkiin 4-tati härväkkeisiin käy suoraan missä monkey tyyppinen kone...
21.3.2013 23:07
Skootterin sylinterin pakoaukon avarrus ! miten ja kuinka paljon ? tiedetään jo että dremelillä
22.3.2013 20:01
Sopiikohan tällänen puola mankiin inner rotorin kaveriksi, vai antaako vääränlaisen kipinän tai jotain?
https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/14777Eli toihan on tarkoitettu 4-tahti kiinanskoottereille, mutta tarvisin mankiin tollasen 2-napasen puolan, ja kaverilla olis tällänen ylimääräinen..
22.3.2013 21:05
Se iskee joka kiekalla kipinän, mutta eihän se mitää haittaa. Pyydä kokeilla.
22.3.2013 23:16
Iskee se mankin vakiopuolakin joka kiekalla.
22.3.2013 23:43
Dodi, kiinni sit vaa. Hondaahan tää kaikki käytännös on.
23.3.2013 15:22
Eipä toiminut sillä 4-tahtiskoottereille tarkoitetulla puolalla, antoi aika heikonlaista kipinää ja ei antanut hiljaa polkiessa ollenkaan. Eli ei siis lähtenyt tolla puolalla käyntiin. Tilasin nyt uutena mankin puolan, niin sillä pitäisi toimia koska inner rotorikin brand new ja johdon kytketty ohjeiden mukaisesti..
23.3.2013 15:38
Noni nyt tarvitsen apua teiltä tietäviltä ! Minulla on tuo mankitype kone tuossa minicrossissa ja kipinää ei tule millään , vaihdoin cdi boksin, puola on testattu aikaisemmin liikkeessä eikä vikaa kuulemma. Joten missä vika ? Naapurin rassaaja katto magneettoo ja staattorii yms ja hänen mielestä oli kunnossa.. Joten missä se vika vois olla ? Tulpanjohto/hattukin mun mielestä kaikinpuolin kunnossa ja tällee. Tulppa vois olla mahollisesti yks ?
23.3.2013 19:46
Ei hyvää päivää, ensiks vaihetaan testataan/vaihdetaan tulppa, tulpanjohto ja hattu. Viimesenä sitten aletaan kattoo onko vika puolassa, cdi:ssä vai magneeton puolella.
Itellä oli sähkövika omassa 125 lifanissa ja kipinä löytyi kun vaihto impulssikäämin.
27.3.2013 0:28
Eli männän vaihdosta kysymystä, omalla mopolla ajettu ~35-40 tkm samalla männällä, ainoastaan karstanpoistot tehty, eikä mitään eroa vielä huomaa.. Toisaalta riski männän hajoamiseen kasvaa kokoajan, mikä sit taas tuhoaa enemmän paikkoja.
Eli kysymys kuuluu, voiko mäntä hajota yhtäkkiä, ilman mitään männänrenkaitten siritystä, tehojen vähenemistä tai näin pois päin? 2-tahtimopo kyseessä.
28.3.2013 0:32
Melkoisia lukemia, ei liene ihan kaikista timmein kone kyseessä. En nyt suoranaisesti väitä että tuollainen ajomäärä samalla männällä ei olisi mitenkään mahdollista mutta yleensä jo parinkymmenen tuhannen kilometrin ajolla männän ja pytyn välys on sitä luokkaa että ylämäkeen saa potkia lisää vauhtia.
Mäntään kohdistuu erittäin suuret kiihtyvyydet jotka kuormittavat metallia ja saavat aikaan rakenteen heikkenemistä. Isot pojat ovat kertoneet että männän rakenne saattaa pettää jos vaihtoa ei tehdä ajoissa. Ei se mäntä atomeiksi hajoa mutta voinet itse kuvitella mitä pienikin lohjennut metallinpala tekee koneen sisuksille.
28.3.2013 0:42
Vaihoin tuossa uuden kytkinvaijerin ja nyt se nappaa kauheen myöhään vasta, sitä ei saa enempää löysättyy kun tippuu jo osia sitten pois.. Oisko mitenkää mahollista saaha sitä enempää löysälle tai vastaavaa että ei ottais vasta 1.5cm kiinni ennen kun osuu ohjaustankoo? Tuntuu myös kauhee raskaalta puristaa, että 2 sormel ei saa niin helposti painettuu pohjaa.
Mietin myös että mihin kytkinlevyjen ja kytkinjousten vaihto auttaa?
28.3.2013 0:47
Tuohon männänkestoon liittyen kirjoittelin joskus näin:
Shape kirjoitti:Skootteri käy koko ajan suurilla kierroksilla ja kierrokset ovat siinä parhaan tehon kohdalla. Kiihdytyksessäkin kierrosluku pysyy samana, kun taas vaihteellisissa peleissä kierrokset muuttuu koko ajan.
Koska mäntä on koko ajan vaihtelevassa kuormituksessa, väsyy metalli. Metalli kestää tietyn määrän tietun suuruista jännitysamplitudia. Jokaisella materiaalilla on oma Wöhlerin käyrä ja siitä näkee miten eri jännitysamplitudien kestoluvut vaihtelevat. Staattiseen jännitykseen verrattuna väsymismurtumaan ei liity plastista muodonmuutosta, joka varottaisi etukäteen mahdollisesta murtumasta. Koska mäntää rasitetaan lähestulkoon samalla kierrosluvulla, tulee jännitysamplitudin kestoluku täyteen ja syntyy väsymismurtuma, eli yleensä männän helma menee poikki.
Siinä on selitetty miksi skootterin tai yleensäkin minkä tahansa variaattorivetoisen vehkeen moottorin männänvaihtoväli on pienempi. Sitä mäntää ei vaihdeta sen takia, että se olisi väljä, vaan yksinkertaisesti mäntä tulee kestoikänsä päähän. Ohipuhallus ja väljyys johtuu taas kuluneista/löystyneistä männänrenkaista.