10.9.2011 1:08
Joo, kuitenkin tämä elektroniikka pelleily on menossa jo nyt päästöjen puolesta menossa todella pahaan suuntaan. Mitä nyt on suunnitteilla jotain 600watin vastuksia katalysaattoreihin, jolloinka kylmänä ne lämpeisi nopeammin siihen lämpötilaan jossa ne alkaa puhdistamaan ilmaa. Kysymys kuuluu: Onko järkeä? Mitä laturi tykkää tästä, mitä akku, jos esimerkiksi työmatka on jotain parin kilometrin luokkaa. Tuhoutuuko ilmasto, jos se katti ei nyt ihan ekan 5 minuutin aikana alakkaan puhdistelemaan ilmaa?Onhan elektroniikassatoki hyvätkin puolensa: polttoaineenkulutus ja sitä myötä päästötkin ovat saatu pienemmäksi,
Huomasin tämän saman myös tässä joku päivä, kun koneen prosessoria vakio tuulettimella käytin kovilla kuormilla. Lämmöt nousi komeesti sinne 70 asteeseen, ennen kun tuuletin edes heräsi kunnolla. Suositushan tolla prosessorille lämpötilassa on jotain 63 paikkeilla, joten melko äärirajoille toi tuuletin sen prossun vie, lyhentäen sen elin ikää huomattavasti. Tässäkään kohtaa tuskin ei insinööri ole laittanut väärää tietoa anturille, vaan kyseessä on täysin tiedostettu virhe.yksinkertaisehkojakin laitteita tuppaa hajoilemaan ja niiden hajoiluiden syitä kun harrastuksen puolesta selvittelee, syyt on jossain täysin amatöörimäisissä mitoitusvirheissä joita ei millään voi uskoa koko vehkeen suunnitelleen insinöörin pieneksi ajatusvirheeksi. Toinen yleinen on myös se, että kustannussyistä ollaan lyöty niin äärirajoilla käyvät komponentit, ettei niiden elinikäennuste voi olla korkea.
Onko se sähköosien hajoilu esimerkiksi uusissa autoissa tai moottoripyörissä niin yleistä,
Tässäkin on mielipiteet kovasti pelissä. Esimerkiksi, itse en arvosta kaikkia ihme kikkailuja, sun muita hallinta systeemejä paljoa, ja valitsin autokseni 80-lukulaisen ruiskun, jossa suurimpana luksuksena on sähköikkunat ja kattoluukku (jotka kyllä voisin ottaa veivattavanakin), ja penkin lämmitys. Toiset taas tykkää kaikista järjestelmistä sun muista turhista hifistelyistä, ja siksi ottaa sen uudemman auton, jossa kaikkia kikkailuita on. Tämä on täysin sopivuus kysymys. Toisille kelpaa se 60-80 luvun auto, jossa ei ole kuin ne mitä pakko on olla, toiset taas tahtoo kaikkea sellaista, mitä itse kutsun joutavuudeksi, autoonsa.Onko se sähköosien hajoilu esimerkiksi uusissa autoissa tai moottoripyörissä niin yleistä, että kannattaa valita niin paljon vanhempi ajoneuvo, ettei siinä ole mitään vastaavaa elektroniikkaa? Kokeeko sen itse järkevämmäksi, ottaa ajoneuvo jonka osaa itse huoltaa, monien muiden ominaisuuksien ja mukavuuksien kustannuksella, joita edellisessä viestissä listasinkin ja vain siksi että JOS sieltä jotain pamahtaa.
Tuskin kuluttajillakaan olisi kovinkaan hyvä mieli. Käsityö on nykyään sen verran kallista, että voisi hinta autossa olla aika muhkea. Siltä kantilta olen samaa mieltä, että autojen elektroniikan pitäisi olla helpommin korjattavissa mitä nykyään.Eri asia tietysti on, jos kaikki elektroniikka tehtäisiin kaikessa rauhassa, eikä liukuhihnalla niin siinä vaiheessa olisi kaikilla (paitsi tehtaan johtajan pankkitilillä) parempi mieli,
Mekaanisissa sama asia. Eismerkkinä karujen vehkeitten pakkosyöttö napit. Jos sitä menee painamaan väärin, koko vehje paskana, tai mekaaniset öljynpainemittarit. Jos se jostain syystä hajoaa, on auton kopissa öljyä, kun taas elektronisessa on vain pimeä mittari.Elektronisia laitteita on pahempi mennä sorkkimaan, voi olla että tulee vieläkin kalliimpi remontti jos vaikkapa vahingossa ruuvimeisseli osuu plussan ja miinuksen väliin ja joku kytkin on väärässä asennossa väärään aikaan, naps, ja koko laitos pimeänä.
Ruiskulla(jopa sillä kasari k-jetillä) saadaan nykyisillään kulutus paljon alemmaksi mitä kaasarilla. Silti se on todella varma systeemi. Muuttuva sytytysennakko taitaa olla kilpavehkeissä aika kätevä, ei sillä muuten taida oikeen mitään tehdä. Hyvähän sillä toki on markkinoida.(tarkoitan siis juuri näitä kaikenmaailman lambda-antureita, muuttuvia sytytysennakoita jne) Yksinkertaisemmallakin tekniikalla pärjäisi, miksi hifistellä?
Mekaanisissa vehkeissä on tunti/kilsamittari, mikä ilmottaa koska huoltoon. Elektroniikkavehkeissä se on vain valon muodossa, mutta samalla periaatteella toimii. Paitsi, että valo voi palaa omia aikojaan, eikä sitä saa korjattua.Huoltovapaata moottoria ei ole, elektroniikka ilmoittaa loppukäyttäjälle milloin olisi viisasta huoltaa/viedä laite huoltoon, mekaanisissa laitteissa huoltaminen on melko usein käyttäjän vastuulla, vaikkei sitä toki kukaan pakota huoltamaan.
Kyllä Spitfirelläkin on päästy, ja sen aikanen tietokone painoi sen 90 tonnia, joten tuskin siinä vehkeessä paljoa elektroniikkaa on mukana?Lentokoneissa luultavasti on niin monta ajoon vaikuttavaa tekijää enemmän kuin esimerkiksi autossa, tai varsinkaan mopossa, että niitä ei pysty kukaan käsittelemään, muu kuin tietokone.
No, empä tiedä. Olen minäkin jotain kärähtäneitä vahvistimia korjaillut, ja vastuksen vaihto oli se ainoa homma mitä siihen tein. Ei ollut vaikeampaa, kuin minkään mopon mekanisen osankaan vaihto.Mutta, kun piirilevyllä olevat komponentit ovat usein niin järkyttävän pieniä, että ei niitä joskus erota, niitä on hankala ruveta siitä vaihtelemaan ja helpommalla päästään vaihtamalla kokonaan uusi piirilevy. Mekaanisissa homma toimii niin, osat voisi kyllä korjata mutta uusi on usein halvempi kuin vanhan korjaaminen, joten vanhat osat menevät poikkeuksetta suoraan lähimpään sekajäteastiaan.
10.9.2011 19:58
10.9.2011 21:19
10.9.2011 21:59
11.9.2011 1:27
11.9.2011 17:30
12.9.2011 14:50
12.9.2011 15:42
Onkimato kirjoitti:Sopeisiko tällainen boksi rieju MRThen?
http://www.scootparts.nl/Bobine-CDI-uni ... uct/56770/
12.9.2011 18:10
18.9.2011 13:32
18.9.2011 13:42
18.9.2011 13:49
18.9.2011 16:25
19.9.2011 17:07
19.9.2011 17:08
Mobomies11 kirjoitti:Mikä on kun Derbi ei lataa akkua..?