Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

10.9.2011 1:08

Onhan elektroniikassatoki hyvätkin puolensa: polttoaineenkulutus ja sitä myötä päästötkin ovat saatu pienemmäksi,
Joo, kuitenkin tämä elektroniikka pelleily on menossa jo nyt päästöjen puolesta menossa todella pahaan suuntaan. Mitä nyt on suunnitteilla jotain 600watin vastuksia katalysaattoreihin, jolloinka kylmänä ne lämpeisi nopeammin siihen lämpötilaan jossa ne alkaa puhdistamaan ilmaa. Kysymys kuuluu: Onko järkeä? Mitä laturi tykkää tästä, mitä akku, jos esimerkiksi työmatka on jotain parin kilometrin luokkaa. Tuhoutuuko ilmasto, jos se katti ei nyt ihan ekan 5 minuutin aikana alakkaan puhdistelemaan ilmaa?

Polttoaineen kulutus on ihan jees juttu. Kuitenkin, jos eismerkiksi jotain nyky (tai ysäri) ruiskuja verrataan tohon perinteisiin k-jettiin, huomataan selvä ero huoltovapauden, kestävyyden, ja huollon helppouen välillä. Kysymys kuuluukin, miksi ei K-jetin kaltasia mekaanisia ruiskuja kehitetty pidemmälle? En usko, että mekaniikassa olisi rajat vielä silloin tullut vastaan, vaan enemmänkin kuluttajille on helpompi myydä "digitaalista-" tai "elektronista ruiskua" kuin mekaanista ruiskua, ja tämän vuoksi on jäänyt ehkä yksi kelpo systeemi kehitystä vailla. Samalla tavalla on käynyt 2t moottorin kanssa. Vaikka 2t moottorista voitaisiinkin saada suht vähä päästöinen, ja puhdas, ihmiset muistaa sen likiasena ja savuttavana, eikä tahdo ostaa sitä. Siksi sekin on jäänyt kehittelemättä loppuun saakka.


yksinkertaisehkojakin laitteita tuppaa hajoilemaan ja niiden hajoiluiden syitä kun harrastuksen puolesta selvittelee, syyt on jossain täysin amatöörimäisissä mitoitusvirheissä joita ei millään voi uskoa koko vehkeen suunnitelleen insinöörin pieneksi ajatusvirheeksi. Toinen yleinen on myös se, että kustannussyistä ollaan lyöty niin äärirajoilla käyvät komponentit, ettei niiden elinikäennuste voi olla korkea.
Huomasin tämän saman myös tässä joku päivä, kun koneen prosessoria vakio tuulettimella käytin kovilla kuormilla. Lämmöt nousi komeesti sinne 70 asteeseen, ennen kun tuuletin edes heräsi kunnolla. Suositushan tolla prosessorille lämpötilassa on jotain 63 paikkeilla, joten melko äärirajoille toi tuuletin sen prossun vie, lyhentäen sen elin ikää huomattavasti. Tässäkään kohtaa tuskin ei insinööri ole laittanut väärää tietoa anturille, vaan kyseessä on täysin tiedostettu virhe.

Onko se sähköosien hajoilu esimerkiksi uusissa autoissa tai moottoripyörissä niin yleistä,

Emme tiedä tätä vielä. Yleensä 5-10 vuoden päästä ne kammotukset alkaa selviimään. Moottoripyörissä kestää pitempään, kun ne ei ole koko aikasessa käytössä. Autot taas alkaa jo ennen lahoilemaan, ja olen melko varma, että nyky autoista tuskin on enään meidän lapsiemme peltoautoiksi. Niihin on ahdettu liikaa kaikkea joutavaa, ja monimutkasuus on yleensä aina pahasta. Kovana esimerkkinä toimii Audien sulkien vaihto, jossa pitää laittaa sulat ensin ajotietsikasta huolto asentoon. Täysin turhaa. Tai sitten joku bemareitten ominaisuus, jossa voi ottaa avaimen (tai sen muovilätkän, liekkö enään avain) irti kun auto on käynnistetty. Täysin turhaa, ja luultavasti melko herkkä kaikille vioille. Näitä turhuuksia löytyy lisää, kunhan vaan jaksaa kattella, ja ajatella.

Onko se sähköosien hajoilu esimerkiksi uusissa autoissa tai moottoripyörissä niin yleistä, että kannattaa valita niin paljon vanhempi ajoneuvo, ettei siinä ole mitään vastaavaa elektroniikkaa? Kokeeko sen itse järkevämmäksi, ottaa ajoneuvo jonka osaa itse huoltaa, monien muiden ominaisuuksien ja mukavuuksien kustannuksella, joita edellisessä viestissä listasinkin ja vain siksi että JOS sieltä jotain pamahtaa.
Tässäkin on mielipiteet kovasti pelissä. Esimerkiksi, itse en arvosta kaikkia ihme kikkailuja, sun muita hallinta systeemejä paljoa, ja valitsin autokseni 80-lukulaisen ruiskun, jossa suurimpana luksuksena on sähköikkunat ja kattoluukku (jotka kyllä voisin ottaa veivattavanakin), ja penkin lämmitys. Toiset taas tykkää kaikista järjestelmistä sun muista turhista hifistelyistä, ja siksi ottaa sen uudemman auton, jossa kaikkia kikkailuita on. Tämä on täysin sopivuus kysymys. Toisille kelpaa se 60-80 luvun auto, jossa ei ole kuin ne mitä pakko on olla, toiset taas tahtoo kaikkea sellaista, mitä itse kutsun joutavuudeksi, autoonsa.

Eri asia tietysti on, jos kaikki elektroniikka tehtäisiin kaikessa rauhassa, eikä liukuhihnalla niin siinä vaiheessa olisi kaikilla (paitsi tehtaan johtajan pankkitilillä) parempi mieli,
Tuskin kuluttajillakaan olisi kovinkaan hyvä mieli. Käsityö on nykyään sen verran kallista, että voisi hinta autossa olla aika muhkea. Siltä kantilta olen samaa mieltä, että autojen elektroniikan pitäisi olla helpommin korjattavissa mitä nykyään.

Elektronisia laitteita on pahempi mennä sorkkimaan, voi olla että tulee vieläkin kalliimpi remontti jos vaikkapa vahingossa ruuvimeisseli osuu plussan ja miinuksen väliin ja joku kytkin on väärässä asennossa väärään aikaan, naps, ja koko laitos pimeänä.
Mekaanisissa sama asia. Eismerkkinä karujen vehkeitten pakkosyöttö napit. Jos sitä menee painamaan väärin, koko vehje paskana, tai mekaaniset öljynpainemittarit. Jos se jostain syystä hajoaa, on auton kopissa öljyä, kun taas elektronisessa on vain pimeä mittari.

(tarkoitan siis juuri näitä kaikenmaailman lambda-antureita, muuttuvia sytytysennakoita jne) Yksinkertaisemmallakin tekniikalla pärjäisi, miksi hifistellä?
Ruiskulla(jopa sillä kasari k-jetillä) saadaan nykyisillään kulutus paljon alemmaksi mitä kaasarilla. Silti se on todella varma systeemi. Muuttuva sytytysennakko taitaa olla kilpavehkeissä aika kätevä, ei sillä muuten taida oikeen mitään tehdä. Hyvähän sillä toki on markkinoida.

Periaatteessahan vois9imme palata autoissa siihen T-Foorttiin mikä vie sen 25l/100km, antaa tehoja ulos sen verran, että kulkee 60, ja on täysin mekaaninen peli. Tai totta kai voisimme palata vielä taakseppäin kiviset ja soraset mallin autoon?

Hommahan on niin, että tekniikka kehittyy. Se voi olla hyvä asia, tai se voi olla huono asia.

Huoltovapaata moottoria ei ole, elektroniikka ilmoittaa loppukäyttäjälle milloin olisi viisasta huoltaa/viedä laite huoltoon, mekaanisissa laitteissa huoltaminen on melko usein käyttäjän vastuulla, vaikkei sitä toki kukaan pakota huoltamaan.
Mekaanisissa vehkeissä on tunti/kilsamittari, mikä ilmottaa koska huoltoon. Elektroniikkavehkeissä se on vain valon muodossa, mutta samalla periaatteella toimii. Paitsi, että valo voi palaa omia aikojaan, eikä sitä saa korjattua.

Lentokoneissa luultavasti on niin monta ajoon vaikuttavaa tekijää enemmän kuin esimerkiksi autossa, tai varsinkaan mopossa, että niitä ei pysty kukaan käsittelemään, muu kuin tietokone.
Kyllä Spitfirelläkin on päästy, ja sen aikanen tietokone painoi sen 90 tonnia, joten tuskin siinä vehkeessä paljoa elektroniikkaa on mukana?

Mutta, kun piirilevyllä olevat komponentit ovat usein niin järkyttävän pieniä, että ei niitä joskus erota, niitä on hankala ruveta siitä vaihtelemaan ja helpommalla päästään vaihtamalla kokonaan uusi piirilevy. Mekaanisissa homma toimii niin, osat voisi kyllä korjata mutta uusi on usein halvempi kuin vanhan korjaaminen, joten vanhat osat menevät poikkeuksetta suoraan lähimpään sekajäteastiaan.
No, empä tiedä. Olen minäkin jotain kärähtäneitä vahvistimia korjaillut, ja vastuksen vaihto oli se ainoa homma mitä siihen tein. Ei ollut vaikeampaa, kuin minkään mopon mekanisen osankaan vaihto.


Tämä mekaniikka vs. elektroniikka hommelikin on vähän sama asia kun rationalismi vs. empirismi. Molemmissa asioissa on ne omat ääripään edustajat, jotka eivät usko siihen, että vastapuoli voisi mitenkään olla hyvä missään. Kuitenkin täysi fakta on se, että jokaisessa asiassa on jotain hyvää, ja hyviä puolia yhdistelemällä saadaan paras lopputulos. Itse en elektroniikkaa vastusta nykyautoissa, en vain pidä sen korjauksesta nykyisillään (värisokeus saattaa vaikuttaa korjaus intooni hyvinkin negatiivisesti), enkä välitä kaikista ajotietokoneista sun muista hilavitkuttimista. Elektroniikalla saadaan, ja on saatu todella hyvää jälkeä autoihin. Jos saataisiin vielä se korjattavuuskin hyväksi.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

10.9.2011 19:58

Mulla peugeot xp -09 mallia ja eile jossai "räjähti". Eli asensin uuden takavalon kiinni, jossa oli kaikki johdot samanvärisiä ja sitten kokeilin järjestystä, no jarruvalo paloi kokoajan ja lähin ajamaan tietysti. Pääsin noin puol kilsaa ja alko pätkimään, sitte toimi taas ja pääsin kilometrin ja hyyty kokonaan ja savut nous vaan. Siinä sitte hirveät hajut ja ihmettelemään mikä tuli, no sulake oli "sulanut" kokonaan sinne sulakepesään ja pesä irti ja uutta sulaketta johtoihin -> mittariin sytty valot, (ei palanu vapaan valo eikä muutkaan huomiovalot, mutta näytössä oli valot) sitten 5sekunnin päästä mittari taas pimeeks. Ja tätä jatkuu kun irrottaa sulakkeen ja laittaa takaisin niin aina sama homma. Missähän olisi vika? Ainakaan en huomannut että mikään johto ottais runkoon tai mitään..? Olisko jännitteensäädin tai cdi-boxi särki?

Toivottavasti saitte jotai selkoo!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

10.9.2011 21:19

Katohan ekana kytkennät.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

10.9.2011 21:59

Nii mitkä vastukset tarvii derbi senda xtreme sm 12v akkuun ledeille

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

11.9.2011 1:27

Tietääkö kukaan saako suomen puolelta mistään noita tollasia ledeillä olevia ba20d polttimoita?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

11.9.2011 17:30

Kysytääs vielä täältä. Eli mikäs on deeteessä kun lakkas magneeton virran tulo takavalolle? Tai sitten mietin et joku tekis sähkökaavion miten vetäisin takavalolle virran akun kautta? :s Takavalo siis ledi ja valossahan palaa vielä jarruvalo joten ledit ei ainakaan poksahdellu. :|

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

12.9.2011 14:50

Sopeisiko tällainen boksi rieju MRThen?
http://www.scootparts.nl/Bobine-CDI-uni ... uct/56770/

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

12.9.2011 15:42

Onkimato kirjoitti:Sopeisiko tällainen boksi rieju MRThen?
http://www.scootparts.nl/Bobine-CDI-uni ... uct/56770/

Kyllä, kun siinähän on kans Ducatin sähköt eikös?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

12.9.2011 18:10

Ja tossa sivullahan lukee vielä että sopii rieju MRT, ellet sitten vaan halunnut varmistaa asiaa täällä...

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

18.9.2011 13:32

Aattelin pistää Bilteman 55 W (H3 12 V) kaukovalon eteen ja taakse Bilteman pienois led takavalon
(12 V, 1 W) pv:seen ni palaakohan takavalo jos en pistä jännitteensäädintä ollenkaan? Ja jos pistän 3A sulakkeen takavalon väliin ni suojaako se sitä yhtään jos vaikka etuvalo sattuu palamaan? Vai miten kannattais noi laittaa?
Viimeksi muokannut Miikka_M päivämäärä 18.9.2011 13:43, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

18.9.2011 13:42

Kyllä ne varmaan palaa, mutat helvetin himmeesti. jos et laita jännitteensäätäjää niin ei kannata noitakaan laittaa, palaa huonommin kun vakiovalot.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

18.9.2011 13:49

No mulla ei oo jännitteensäädintä, eikä vakiovaloja, mut tommoset löytyis ja tyhjäkäynnil ei varmaa kovin kirkkaasti pala mut kyllä ne kun kaasua antaa ni ilosesti varmaa palaa mut tässä oli kysymys siitä että kuinka helposti noi ledit palaa? Ja mitä vois tehä ettei niin nopeest palais...

Yks moottorikelkan 13V jännitteensäädin taitaa löytyä ja sillä toimi hyvin led takavalo...kunnes vähän muutaman kuukauden kuluttua ledit paloi. Eikö ledit pidä vaihtovirrasta?

Ja sitten toinen kysymys: Ku pistää led vilkut vakio villkujen tilalle ni niihin pistetään ilmeiseti vaan vastus jokaselle vilkulle? Mutta relettä ei tarvitse vaihtaa? Mutta jos ostaa led-vilkuille tarkoitetun releen ni tarviiko silloinkin pistää vastukset? En oo mikää Sähköasiantuntija :D

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

18.9.2011 16:25

No en usko että palaa hyvin. Kannattaa pistää se jännitteensäädin jos haluut oikeesti että ne valot näkyy.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

19.9.2011 17:07

Mikä on kun Derbi ei lataa akkua..?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

19.9.2011 17:08

Mobomies11 kirjoitti:Mikä on kun Derbi ei lataa akkua..?

Joku johto irti/poikki? Tai jännitesäädin paskana?