Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Rabasa

2.9.2012 9:36

putkipihet on kätevät siihen hommaan

Re: Rabasa

3.9.2012 16:49

Jos haluan avata kytkinkopan Aprilia RX VM 07 (derbi drd koneella) niin tietenkin ens pitää saada vaihteisto öljyt ulos, sit avaamaan...vai pitääkö tos ottaa jäähdytysnesteetki ulos? Ku siinä menee se musta jäähdytysletku tyhmästi suoraan koneeseen ja kytkimeen ei pääse käsiks ilman koko kytkinpuolen irrottamista.

Re: Rabasa

3.9.2012 16:52

Voiko kansi olla vino että ottaa siitä ilmaa koneeseen ja puskee jäähytysnesteet pihalle paisuntasäiliöstä.

Re: Rabasa

3.9.2012 16:52

Onko näissä koneissa tasapainoakseli? Jos sitä ei oo tasapainotettu niin kone tärisee?

Re: Rabasa

3.9.2012 18:23

Ainaki derbi gpr:ssä on tasapainotusakseli ja kuulemma jossain vanhoissa kameli derbeissä ehkä.
Kyllä se tärisee aika mukavasti, mutta ei se ole ainakaa itteeni haitannu.

Re: Rabasa

5.9.2012 19:03

Ei oo

Re: Rabasa

5.9.2012 19:09

No miksi on sitten paikka tasapainotusakselille?
Vai tarkoitatko, että gpr:ssä ei ole?

Re: Rabasa

5.9.2012 19:26

gpr:ässä vissiinki on mutta muissa ei ole enkä tiiä miks siellä on paikka semmoselle :D joku tästä puhuki muutamia sivuja taaksepäin

Re: Rabasa

6.9.2012 14:54

Moro!

Eli jos mulla nyt on gianelli aprilia rx 07:ssä kii (drd kone), 17.5 mm kaasari, piperi, 110 suutin ja 13-53 välit nii eiks se pitäis kulkee jotai 90+? Ku viimeks ku ajoin nii meni 92-93 mittariin, epäilin että kytkinjouset ja levyt on kuluneita. Kone ei kiertäny loppuu vaikka gianelli on yläkierros putki.

Nyt ku laitoin uudestaa osat kii nii tilasin kytkinjouset(jäykemmät), öljyt ja kytkinlevyt kun uskoin että kytkin luistaa. Nyt sit mopo menee VAIN 87 mittariin...

Eikä vikaa ole tulpassa, se on iridium BR9EIX.
Suutin on myös passeli.

Edit: Mopo siis ajettu koht 15tkm, ja vaihteistöljyillä 2tkm ja koneremppaa ei koskaan tehty. Kuitenkin mäntä näytti iha hyvält viel ku katoin pakoaukost sitä.

Re: Rabasa

10.9.2012 22:37

pirtelö kirjoitti:gpr:ässä vissiinki on mutta muissa ei ole enkä tiiä miks siellä on paikka semmoselle :D joku tästä puhuki muutamia sivuja taaksepäin

Osassa moottoreita ei ole tasapainoakselia, mutta osassa on. Olen omistanut/purkanut ja kasannut useita Derbin koneita ja esim. lähempänä uudempaa mallia olevissa vanhan mallin koneissa, niin `05 koneessa ei ole ollut tasapainoakselia, mutta taas `02-`03 ja `98 vuoden koneissa on itsellä ainakin ollut sellaiset sisällä. Tiedä sitten tarkasti oikeaa vastausta, mutta näin se on. Ja kaikissa on tietenkin vähintään paikat ollut sille, eli periaatteessa sen saa joka koneeseen.

Pondeyo kirjoitti:Moro!

Eli jos mulla nyt on gianelli aprilia rx 07:ssä kii (drd kone), 17.5 mm kaasari, piperi, 110 suutin ja 13-53 välit nii eiks se pitäis kulkee jotai 90+? Ku viimeks ku ajoin nii meni 92-93 mittariin, epäilin että kytkinjouset ja levyt on kuluneita. Kone ei kiertäny loppuu vaikka gianelli on yläkierros putki.

Nyt ku laitoin uudestaa osat kii nii tilasin kytkinjouset(jäykemmät), öljyt ja kytkinlevyt kun uskoin että kytkin luistaa. Nyt sit mopo menee VAIN 87 mittariin...

Eikä vikaa ole tulpassa, se on iridium BR9EIX.
Suutin on myös passeli.

Edit: Mopo siis ajettu koht 15tkm, ja vaihteistöljyillä 2tkm ja koneremppaa ei koskaan tehty. Kuitenkin mäntä näytti iha hyvält viel ku katoin pakoaukost sitä.


Aika pitkät välit vakiopyttyyn, no joo... Ensinnäkin tuuli ja ilman lämpötila ym. vaikuttaa mopon nopeuteen ja noilla väleillä ei varmasti jaksa vakiopytyn kans jokakerta kiertää vaikka millä teharilla, niin tappiin asti.

Voisin veikata, että joko sää oli erilainen, kun kulki vähemmän tai sitten öljyt vaan senverta jäykemmät. mäntäkin voi olla jo kulunut.

Tulppa kuin tulppa, missä vaan voi olla vikaa, älä luule, että +20€ maksavan erittäin siistejä ja kilpatason kuuluisia mainostekstejä lukiessa ei voi tulpassa mitään vikaa olla, mutta tähän ongelmaan se tuskin vaikuttaa.

Pakoaukosta ei nyt tarkkaan näe, missä kunnossa se mäntä oikein on, mutta voi hyvinkin olla väljä tai pakoputki karstoittunut tai jos ei ole hetkeen ajettu, niin vähän nuhainen aluksi. Entäs sekoitatko itse öljyt bensan sekaan? Mittavirhe öljyn laitossa voi myös tehdä osansa.

Re: Rabasa

10.9.2012 22:42

[leipuri] kirjoitti:
pirtelö kirjoitti:gpr:ässä vissiinki on mutta muissa ei ole enkä tiiä miks siellä on paikka semmoselle :D joku tästä puhuki muutamia sivuja taaksepäin

Osassa moottoreita ei ole tasapainoakselia, mutta osassa on. Olen omistanut/purkanut ja kasannut useita Derbin koneita ja esim. lähempänä uudempaa mallia olevissa vanhan mallin koneissa, niin `05 koneessa ei ole ollut tasapainoakselia, mutta taas `02-`03 ja `98 vuoden koneissa on itsellä ainakin ollut sellaiset sisällä. Tiedä sitten tarkasti oikeaa vastausta, mutta näin se on. Ja kaikissa on tietenkin vähintään paikat ollut sille, eli periaatteessa sen saa joka koneeseen.

2000-luvun koneissa ei niitä kuulu olla Senda-sarjalaisissa. Tottakai siis lohkossa paikat on, mutta itse akselia ei, eikä sen oheishilpetööriä. Jos koneessa sellainen jostain jännittävästä syystä sattuu olemaan, lohkossa saattaa lukea EBE jolloin kyseessä on se Derbi GPR:n kone jonka joku on vain halvalla saanut varaosakoneeksi. Jos se on EBS kuten kuuluukin, joku on sen sinne itse pultannut. Sendoissa ei yhdessäkään ole TP-akselia vakiona, ei myöskään DRD:issä. Korkeintaan voi olla, jos on jokin DRD erikoismalli jossa on käytetty EBS:ää.

Re: Rabasa

10.9.2012 23:00

Missäpäin konetta tämä sitten lukee? Ihan tunnuksessa vai?

Re: Rabasa

11.9.2012 0:26

Siinä öljyntäyttökorkin vieressä on stanssattu moottorin malli ja sarjanumero.

Re: Rabasa

11.9.2012 13:37

kysyisin vaan nopiasti että haittaako jos sylinterin alakulmasta on lohennu pikkupalanen leipomisen jäliltä?

Re: Rabasa

16.9.2012 22:36

Lähtipäs tuo kampiakselin oikeanpuoleinen stefa jo toistamiseen. On ollut oikein päin eikä pesänkään pitäisi olla kulunut, mutta kai tässä nyt jotain pitää keksiä pitämään se paikoillaan!

Mieleen tuli jonkinlainen holkki, joka tulee siihen pienen rattaan ja stefan väliin. Ongelmana vaan että sehän hankaa sitten stefan paskaksi. Ehkä joku metallilevy, joka kiinnitetään lohkoon ja estäisi stefan tulemisen paikaltaan?

Mikäköhän sen sitten ylipäätänsä irrottaa? Paine ja tärinä?

E: mites muuten varaosakirjassa näkyy kampiakselissa kaksi erilaista tiivistettä? Tiiviste sarjassa ainakin on samanlaiset

E:
VIRHEDIAGNOOSI! Ihan hyvin oli stefa paikoillaan. Syy olikin olikin laaduttomissa männäntapin sokissa jotka katkesi tärinästä