Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
6.8.2017 2:03
Vissiin käy tuo 80w90 vaihteistoöljy am6 moottoreille, kun entinen omistaja oli käyttänyt. 10w30 aiheutti kytkimen huonoa irrotusta ja vaihteiston jäykkyyttä...
6.8.2017 13:56
Käy, tosin tolla öljyllä on vielä jäykempi kytkin sekä vaihteisto
8.8.2017 15:27
Löytyyköhän tosta mobilube gx 80w90 öljystä kytkinlisäaineet?
8.8.2017 15:38
En tiiä mutta ihan saatanan paksua tavaraa mopolle. Mikset vaa hae ihan mopolle tarkotettua öljyä.
8.8.2017 17:52
Jostain syystä näytti toi paksumpi tavara sopivan kytkimelle paremmin.
8.8.2017 20:04
Mul toimii vaihteisto ja kytkin tosi hyvin tolla. Motorexin gear oil 10w/30
8.8.2017 21:36
Niitä API-luokituksia tuijottaessa kannattaa sitten muistaa, että luokitukset ovat erilaiset moottoriöljylle ja vaihteistoöljylle. Luokitukset, olipa se sitten vaihteistoöljyn 75W-80 tai moottoriöljyn 10W-30, kertovat vain öljyn viskositeetin raja-arvoista suhteessa luokitukseen, eivät itse viskositeettia. Kuten oheisista taulukoista voi todeta, edellä mainitut luokitukset omaavat öljyt ovat itse asiassa luokitusvaatimuksiltaan hyvin lähellä toisiaan.
Luokituksista on kerrottu kattavasti esimerkiksi
Teboilin sivuilla.
18.8.2018 19:18
Ohjekirjassa suostiellaan derbiin sae 10w 40, api gl4
Eiks tän Castrollin pitäis kuitenki käydä vaikkei tota "api gl4:ää" sisällä?
Itekku en näistä öljyist tiiö mitää
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
8.4.2020 1:49
Terve, eka posti tänne!
Tosiaan helmikuussa täytin 15 ja ostin vm2016 gilera smt:n
Vaihdoin vaihteisto öljyt manuaalin suositusten mukaan, öljyä meni 6.5dl ja käytin molempia proppuja tyhjentämiseen.
Löin Motul 10w-40 öljyt jotka täyttävät vaaditun kytkin lisäaine standardin (api gl 4). Nytten työntäessä mopoa ykkösellä ja kytkin pohjassa voi tuntea kuinka kytkin irtoaa osilteen vaihteistosta ja kylmänä ei meinaa pykälää saada mitenkään silmään ilman kaasuttelua ja kunnon nytkäystä. Ennen öljyn vaihtoa ei tätä ollut. Googlailin asiaa ja totesin että kytkinpalat vrm kuluneet (17400 ajettu) ja pistin tilaukseen setin joka sisälsi: levyt, palat ja jouset. Koottuani pyörän takaisin kaikki toimi, mutta tässä kohtaa mainitsen ettei ollut öljyjä koneessa. Eli pyörä ei nykinyt kun sitä työnsi, en luonnollisesti ilman öljyä käynnistänyt. Sitten laitoin uudestaan Motulin samat öljyt ja kokosin jarrupolkimen, jäähdytin-nesteet yms.
Kokeilin työntää kokoamisen jälkeen ja sama saatanan homma edelleen! Voiko tämä johtua öljyistä vai mistä, kytkin on oikein koottu ja toimi ilman öljyä? Mitä suosittelette tähän vehkeeseen?
8.4.2020 7:54
Motulin vaihteistoöljyjen raju kytkinlisäaineistus aiheuttaa sen, ettei kytkin irroita kunnolla.
Am6 koneiden kanssa samaa ongelmaa ollut motulilla. Castrol ja belray ollut ihan ok.
Jos jostain syystä sattuu olla Mobil Delvacia hyllyssä niin sitä monet käyttää (saa vain siis 20 l pöntössä)
8.4.2020 10:51
Motonet on tuossa suht lähellä, menen hakemaan purkin mtx:ää ja testaan. Kiitos jelpistä.
15.4.2020 22:39
Kiitos Malaguistille vai miten kirjoitetaankaan, mtx.ät myllyssä ja ei enää kytkin temppuile.
28.4.2020 21:59
tykkääkös noi derbien vaihteistot kauheesti 15w-50 öljyistä? itellä nyt derbissä ja alkaa välivapaita löytyy
21.8.2020 13:01
Tuli laitettua AM6-moottorin moottoriöljysäiliöön vaihteistoöljyä. Ei olla ajettu, mutta moottori kokeilitiin käynnistää - hyvät tuoksut tulee. Riittääkö, että öljysäiliön tyhjentää alhaalta ja pistää oikeaa ainetta sisään, vai pitääkö tehdä enemmän?