Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
17.9.2011 18:20
Morjensta, olen saanut cone layoutilla putken suunniteltua, mutta semmoinen kysymys olisi, että onko tuolla kartion jyrkkyydellä suurta merkitystä? Kun olen nuo ''angle'' kohdat kaikki laittanut 0,00 noissa paloissa, niin onko siitä suurta haitta? Ajattelin vaan kun en tajunnut tuota jyrkkyyden merkitystä tuossa.
20.9.2011 16:42
Mitä ohjelmaa kannattaa käyttää putken suunnittelussa?
20.9.2011 17:23
pbt kirjoitti:Mitä ohjelmaa kannattaa käyttää putken suunnittelussa?
Blairexhaust
20.9.2011 20:31
pbt kirjoitti:Mitä ohjelmaa kannattaa käyttää putken suunnittelussa?
Tuosta allekirjoituksesta lataat blairin ja alat säätämään...
20.9.2011 21:04
jt-87 kirjoitti:pbt kirjoitti:Mitä ohjelmaa kannattaa käyttää putken suunnittelussa?
Tuosta allekirjoituksesta lataat blairin ja alat säätämään...
Kiitoksia. millekköhän kierrosluvulle huipputehot kannattas laittaa kun aattelin sellasta "keskivääntö" putkea tehä.
Ja mitä näihin kannattas laittaa:
Alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125)
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25)
Loppupillin kerroin (0,6..0,7)
20.9.2011 22:04
http://www.motot.net/wiki/Pakoputkiston_teko_2-tahti_moottoriinTuossa on kai ihan hyvät ohjeet. Ei kyllä ole itsellä kokemusta kuinka nuo oikeasti on.
21.9.2011 20:12
mitenkäs tuo pako aukon asteet kun mittasin niin tuli 70 astetta mutta putkesta tulee aivan liian lyhyt silloin eli onko se sitten 290 astetta jos koko ympyrä on 360?
21.9.2011 22:22
pbt kirjoitti:mitenkäs tuo pako aukon asteet kun mittasin niin tuli 70 astetta mutta putkesta tulee aivan liian lyhyt silloin eli onko se sitten 290 astetta jos koko ympyrä on 360?
Pakoaukon ajoitus ei voi olla 70 eikä 290 astetta... Pitäisi olla suunnilleen jossain välillä 150-210 astetta, todennäköisimmin 170-190 jos mopon pata on kyseessä.
22.9.2011 17:40
niin joo unohin sanoo mihin tulee.
kyseessä siis tunturin viilaamaton vakio pytty ja viilaamaton mäntä.
22.9.2011 21:00
pbt kirjoitti:niin joo unohin sanoo mihin tulee.
kyseessä siis tunturin viilaamaton vakio pytty ja viilaamaton mäntä.
No sitten pakoaukon ajoitus on muistini mukaan aika lähellä 150 astetta.
24.9.2011 1:52
En nyt tiedä kuuluko tämä täne vai tuohon tehoputket osioon muuta siirrellään sitten
Eli sovittelin Derbi drd prohon tarkoitetun alakauttaisen Leo vincen omaan minarellin omaavaan mopooni tuossa aikanikuluksi. Se ei sitte sopinut paikoilleen ilman että alkukäyrään tuli noin 4-5 cm lisää putkea, muuten onnistui hyvin. Vaikuttaakos tuo sitten tehoihin millä tavalla/mitenkään? Anteeksi huonosta ulkoasusta vähän tälleen tokkurassa kirjottelen
24.9.2011 10:59
Putken tehoalue siirtyy alemmas.
25.9.2011 21:30
onko tämmöset arvot hyvät?
L1 77,8 D1 27,9 0,00
L2 340,4 D2 36,5 0,73
L3 226,5 D3 51,4 1,88
L4 113,9 D4 63,3 2,99
L5 136,2 D5 63,3 0,00
L6 297,1 D6 17,7 4,39
L7 297,1 D7 17,7 0
Pipe length: 1192,0
Total length: 1237,96
Vain 6.3cm paksu? onko liian ohut paksummaksi osaksi?
25.9.2011 21:58
Mihin olet tuota tekemässä? Ja mitä arvoja laitoit Blairiin (teho, huipputehon kierrosluku, asteet, kertoimet), vai laskitko nuo jollain muulla?
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 26.9.2011 19:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.
26.9.2011 19:51
Blairexhaust 2:sella laskeskelin. Tämmöiset on muut arvot:
Volume, cc: 50
Rpm: 7000
Exhaust duration, degrees: 180
Desired power, hp: 7
Exhaust channel length, mm: 46
Init pipe diam coef k1 (1,05..1,125): 1,10
Mid section coef k2 (2,125..3,25): 2,50
Tail pipe diam coef (0,6..0,7): 0,70
Horn coef (1,25..2,00): 1,60
Exhaust port equal diam, mm: 25,33
Pakoaukon pituuden ja pakoaukon olen katsonut. Muut olen heittänyt hatusta.
Onko 7hp liikaa vakiopannulle skootterissa?
Jostain luin että kannatta ylimitoittaa nuo mitat