Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
7.2.2010 19:56
WalDemar kirjoitti:Eikös ainakin morinin koneella varustetuissa tunissa ole iso ongelma kytkimen luiston kanssa?
Niin no.. mun mielestä se Morinin koneella varustettu laite ei oikeastaan edes ole Tunturi, vaikka siinä kyljessä Tunturi lukiskin, koska Tunassahan on tietysti oikeesti Puchin kone!!!
Ja Puchissa ei kytkin luista. Syykin on selvä, kytkin on suoraan kampiakselin päässä, jolloin momentti on paljon paljon pienempi kuin esim raisun kytkimellä.
7.2.2010 19:59
no jätetään sitten morinilla varustetut pois laskuista
.
E= mutta tuosta raisun saavuttamasta nopeudesta, itsekin olen kuullut muutamista raisuista jotka olisivat kulkeneet päältä 105km/h jollain sylinterisarjoilla, mutta niissä hommaa nyt sotkee se että Italiasta ja joka puolelta on saanut raisuun suoraan sopivia 6-vaihteisia lootia, joissa on mallista riippuen pidempi isku kuin raisussa vakiona, ja sylinteritkin ovat hiukan korkeaviritteisimpiä kuin vaikkapa autisa jota raisuun sai.
Viimeksi muokannut WaDe- päivämäärä 7.2.2010 20:02, muokattu yhteensä 1 kerran
7.2.2010 20:00
Sama asia kun sanoisi uusia kinuski solleja solifereiksi, tai uusia helkanmoita helkamiksi.
Nii, mutta kun lukee lopunkin lauseesta luulisi sen ymmärtävän kehuksi,oli miten oli ite olen kans kuullu että raisun kytkin on huono.
Muotoilin lauseen päin persettä. Tarkotus oli haukkua tota kytkintä eikä kehua.
7.2.2010 20:10
WalDemar kirjoitti:no jätetään sitten morinilla varustetut pois laskuista
.
E= mutta tuosta raisun saavuttamasta nopeudesta, itsekin olen kuullut muutamista raisuista jotka olisivat kulkeneet päältä 105km/h jollain sylinterisarjoilla, mutta niissä hommaa nyt sotkee se että Italiasta ja joka puolelta on saanut raisuun suoraan sopivia 6-vaihteisia lootia, joissa on mallista riippuen pidempi isku kuin raisussa vakiona, ja sylinteritkin ovat hiukan korkeaviritteisimpiä kuin vaikkapa autisa jota raisuun sai.
Ei niitä nyt sentään "jokapuolelta" ole saanut niitä RV6:iakaan saati muita 6-vaihteisia minarelleja. Harvinaisia on tässä maassa aina olleet.
Eikä ole muuten iskukaan yhtään pidempi tai ainakaan minä en sellaista konetta ole vielä nähnyt.
7.2.2010 20:20
Kyllä niitä malleja on joissa isku on 44mm raisun moottorissa olevan 42mm sijaan.
E= joo, ei niitä moottoreita jokapuolelta saanut, mutta on suomessakin niitä crosseja ollut jonkin verran, joista semmoisen 6-vaihteisen moottorin on saanut. Ja on niitä legendoiksi asti kuitenkin ollut
8.2.2010 9:50
Ottamatta kantaa sen lähemmin Raisun mekaaniseen kestävyyteen/kytkimen pitoon tms seikkoihin voin kyllä todeta että niillä lohkoilla reilusti yli satasen todelliset vauhdit ei pitäs olla minkäänlainen ongelma. Jos en väärin muista (ei oo itellä Raisua ollu, mutta kaverilla kylläkin) niin huuhtelujen lähdöissä oli pelivaraa heti reilusti enemmän kuin Puchissa, ja oliko peräti vielä pinnapultit kauempana toisistaan. Ja eikös siihen saanut ihan kelvollisia pyttysarjoja, mistä ainakin viilaamalla olis pitäny papua irrota.
8.2.2010 11:28
Juu siis raipan lohkothan on heti paljon paremmat aihiot kuin mitä puchin vastaavat. Ja kyllä siihen löytyy sellaisia pyttyjä joilla jo ilman viilaakin hätyytellään sitä satkun vauhtia kunhan vain putkeen on panostettu, ihan siis 50/60cc luokassakin.
Ja jos ei riitä niin rv-konetta kehiin niin alkaa löytymään niitä oikeita bolt-on viripyttyjä esim.afista tms.
9.2.2010 10:36
P6 iskuja on ainakin 4 erilaista. Mun p6:set on 37,7mm(Fantic trial) 39mm(Corsacorta cross) ja 42mm iskulla. Uudemmat 80cc 44mm iskulla kuten myös 80cc k6 moottorit. Vaihteiston välityksiä ainakin 6 erilaista, luultavasti enemmänkin löytyy.
Tuolla ei 100km/h pitäis olla ongelma
http://www.motocross50.it/minarellip6.jpgKytkimen saa pitämään parhaiten kun laittaa ohjekirjan mukaiset öljyt.
Joku synteettinen lisäaine iskenyt tuolle sivulle kun ilmoitetaan hyökkäys sivustoksi
Viimeksi muokannut MK 34 päivämäärä 20.2.2010 22:50, muokattu yhteensä 1 kerran
18.2.2010 21:12
ytkimen saa pitämään parhaiten kun laittaa ohjekirjan mukaiset öljyt.
Eli pitäisi alkaa hakemaan jotain 70-luvun kura öljyjä? Sama paksuus tietenkin, mutta ei sen tunturissakaan sitä mobilia tartte olla vaikka ohjeissa näin sanotaankin, ihan yhtä hyvin se valvolinekin siellä voitelee, tai motul, tai ihan mikä vaan synteettinen öljy.
18.2.2010 21:19
ei se ihan mikä tahansa synteettinen kyä voitele. Jotenki tuntuu että esim. hydrauliikkaöljyn pito-ominaisuudet olis parasta mahdollista. Ja kytkinlisäainehan noissa ois hyvä olla, synteettinen öljy ilman lisäainetta aiheuttaa kuulopuheitten mukaan järkyttävän luiston kytkimessä.
Mites, ootko kuvaa siitä koneesta saanu?
18.2.2010 21:28
Kävin siellä hakemassa 2tahti öljyä, ja kamera sanoi itsensä taas kerran irti kun olin kuvia menossa ottamaan...eli tässä taaas kun nuo öljyt olen ajanut menen sinne käymään.
20.2.2010 12:48
Eli pitäisi alkaa hakemaan jotain 70-luvun kura öljyjä?
Vanha ei aina tykkää nykysynteettisestä, ei musiikista eikä öljystä
20.2.2010 21:01
MK 34 kirjoitti:Eli pitäisi alkaa hakemaan jotain 70-luvun kura öljyjä?
Vanha ei aina tykkää nykysynteettisestä, ei musiikista eikä öljystä
Eiku hakemaan mineraalia
28.2.2010 5:29
Kyllä sitä kummasti kaipaa sitä aikaa ku oli itsekin nassikka, tallissa oli pappis säätösuuttimella, korkeapainekannella ja isoveljen viilaamalla pytyllä. Päivät meni moposportin luettelon ääressä kuola valuen.
Siihen aikaan ei oltu vielä uusenskoista kuultukaan, porukka ajeli PV:illä, tigereilla, mankeilla jne. Se oli sitä hyvää aikaa. Nykyään menny hohto koko hommasta ku nuorilla on uudenkarheat uusendurot, johon hyvässä lykyssä laitetaan ehkä tehoputki ja isompi suutin. Huiputhan näissä lähentelee lähes poikkeuksetta aina sitä "satasta".
28.2.2010 11:29
Silloin ratkaisi yleensä virittäjän taidot eikä rahat