Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

.

23.6.2008 17:28

ei, kun juuri toiste päin, vesijäähypytyn muuttamista ilmajäähypytyksi.

2.7.2008 16:25

Mikäs idea siinä on..?

Sen verran olen modannut pyttyjä että voin sanoa että on monta kertaa helpompaa rakentaa vapaakierto-vesijäähdytys (ja vaikkapa pumppukiertoinenkin, sähköpumppuja saa kaupasta) kuin modata sylinterin jäähdytysjärjestelmä aivan toisenlaiseksi. Ja vesijäähdytys on tehokkaampikin.

Eri asia on tietysti, jos syyläri ei MAHDU minnekään tai vesijäähy on kielletty esim kilpailun säännöissä. Mutta ilmajäähystä saa teoriassa täsmälleen saman verran tehoa.... Eri asia on kaikki säänmuutokset yms. joita ei voi ottaa huomioon kovinkaan hyvin kun suunnittelee jäähdytysjärjestelmää.

10.7.2008 16:10

Joo o, pakoputken valmistuttua täytyikin käydä toisenlaisen aiheen kimppuun, eli kytkimen. Ei pidä millään sillon kun se ottaa sen tehopiikin, oli vaihde mikä tahansa. Joten mieleeni juolahti laittaa am6 kytkin KOPIO (Eli itse tehty melkein samoilla mitoilla) Raisuun. Mutta, se taitaapi osua vähän joka paikkaan, esim. kytkinkoppaan, kampiakselin rattaaseen, jne... Sitten tulikin mieleeni suunitella lukko kytkin, ainut asia vaan on sen kestävyys, siis ihan perus kytkin missä on kytkin kanteen sijoitettu akselin tai latan pätkiä ulkokehällä jotka sitten osuisivat kytkin kruunuun tehtyihin loviin ja lukittaisi kytkimen. Ihan helpohko tehdä, eri asia miten se toimii ja kestää. Ainut toimivuudesta arveluttaa että saako sen kytkin vivun liikkeellä nostettua ja laskettua sitä kytkimen kantta tarpeeksi, että saisi edes 4mm vahvuudeksi niille latoille/akseleille. Ja en ole suunittelemassa tekeväni sitä mistään tavan raudasta, vaan teräsksestä.

10.7.2008 16:29

Toimivuudesta kommentoin sen verran, että sun raisussakin on kuvaamasi kaltaisia kytkimiä jo neljä kappaletta. Elikkä, toimivuuden voit testata laittamalla vaihteen vapaalle ja painamalla vaihdepoljinta alas ilman kytkimenpainamista. ;) Ja ne hammasrattaatkin on tehty teräksestä.

Ei hyvä.

Eikös sinne kytkinjousien alle saa laitettua tavaraa, esim. ohuita prikkoja? Ja kyllähän siihen aina jäykemmät jouset saa? Ja sitten vielä, kytkinlevyt kannattaa olla melko vähänajettuja. Ei 58cc pytyn kanssa mitään ongelmaa pitäisi esiintyä kun pienet pytyt ei tuota raakaa vääntöä. Ei, vaikka sulla onkin melko pienet kierrokset käytössä. Kierroksilla ne tehot otetaan. Vieläpä noissa 125cc koneissakin.

10.7.2008 17:39

AX:n kytkintä peliin derbin levyillä ja jäykillä jousilla+prikoilla, ei sitten tasan varmasti tule luistamaan.

10.7.2008 17:46

hmm.. Pitää kuitenkin katsoa tota kytkintä kun koulu taas jatkuu.. Laitoin mä sinne jo 2 prikkaa joka jousen alle, ei auttanu mitään.. Eihän siihen kohdistu hirveitä newtonmetrejä mutta silti ilmeisen hyvin tuppaa luistamaan, uuden levyt on. (Ainakin oli ennen testiajoja) Toi am6 kopio olis ihan varmasti toimiva ratkaisu, joka tapaukses teen uudet ensivedon rattaat, vakiot on 16/61 niin muutan ne 19/58 ja teen niistä suorahampaiset. Vääntö tosin kärsii mut ei niin paljoa, koska ei tolla nytkään hiljasilla kierroksilla pysty ajamaan yhtään.
Pitää tässä ostella vielä 26mm kaasari ja Inner rotor CDI sytytys järjestelmä..

Tosta am6 kytkimestä vielä sen verran et kytkin koppaahan voi muokata ja ratasta ohentaa samalla kun teen sen eri välityksen siihen..

E: tume näköjään vastas samalla kun kirjoitin tätä, mutta on sekin käyny mieles mut pitää nyt katsoa löytyiskö ax-kytkin sopivaan hintaan. Tosin musta tuntuu et toi ei oo ihan vakio raisun kytkin nytkään, tai tos toises konees ainakin on n. 30mm halkaisijaltaan pienempi kytkin kruunu..

10.7.2008 23:31

Nakkaa jonkun kevarin kytkinjouset kiinni. Pitää varmasti. Ite laitoin PV:seen kasikympin kanssa RGF:n vakiojouset kun sattui hyllystä löytymään, ja on pitänyt. Vaikka vakiojousilla kytkin luisti viiskympilläkin. Kytkin saattaa tuntua vähän raskaalta, mutta ei sitä edes ajossa huomaa.

11.7.2008 1:04

hyvät öljyt, jäykät jouset ja uudet kytkinlevyt, niin kyllä pitäis pitää ihan raisun omilla kytkin osilla :roll: tietenkin kaikkien osien pitää myös toimia, niin kuin niiden on tarkoitettukin, eli ei saa jäädä kantamaan mistään, luisto voi johtua myös siitä, että osat ovat niin kuluneet, että kytkin ei vain toimi kunnolla...

oman aksun kytkimen sain pitämään derbin levyillä ja joillakin sikajäykillä jousilla 8) enää ei ole pelkoa luistamisesta...

11.7.2008 14:36

-Wales- multa saat nimellistä korvausta vastaan melkein täydellisen ax:n alakerran kytkimineen yms. Puuttuu vaan pultteja ja rikkoja kun olen ottanut parempaan talteen, mutta kytkin pitäisi olla täydellinen. Enkä pidä kovaa hintaa.

Oot kyllä sälli jos saat sen luistamaan noilla em.kertomillani modeilla.

11.7.2008 22:26

Täällä varmaan tiedetään, eli onko takomännissä jotain pintajännityksia jotka estävät tai haittaavat sen viilaamista / hiomista (kuten esim. kiertareissa on)?

12.7.2008 0:25

Toimiiks se sit kui hyvi jos laittaa sinne kytkinjousien alle pari prikkaa? Et onko paljonki huonommat kun kaupasta saadut jäykemmät jouset?

12.7.2008 15:24

Atech kirjoitti:Täällä varmaan tiedetään, eli onko takomännissä jotain pintajännityksia jotka estävät tai haittaavat sen viilaamista / hiomista (kuten esim. kiertareissa on)?


On, takomännässä nimenomaan on se vahva pintajännitys, joka syntyy sen valmistustavasta. Eli eipä hioskella niitä, eikä myöskään heitellä lattialle.

15.7.2008 13:52

Jeps joo, otin tossa selville, että toi mun nykyinen kytkin on AX:n kytkin.. Tänään tulee jäykemmät jouset ja sitten viel pari prikkaa sinne niin menee jo ymmärrys jos ei pidä niilläkään...

Sitten olisi viel tosta Pro-Viritys puolelta kysyttävää kun on toi nopeus/kiihhtyvyys kilpailu, niin kun siin on 50cc classic vakio, 50cc classic ja alle 80cc luokat + tietysti pro-modified, niin kuuluuko toi 58cc sit tohon alle 80cc luokkaan ?

Ihan vaan mun näkökulmasta kun aatellaan noita vanhempia pelejä olis hyvä olla 60cc luokka, kun raisuun saa 58cc pyttyjä (Ainakin sai aikanaan pari eri merkkiä jopa) tunturiin jos en ihan väärässä ole, niin 60cc JPC? tai metra.. <- En ole perehtynynyt tohon puch puoleen vielä paremmin. Ja sitten Suzukiin saa 60cc Power+ pyttyjä.

Unohtamatta tietysti niitä vakio pyttyjäkin, mitkä on porattu maksimiinsa, näin ainakin raisussa kuutio-tilavuus lähentelee jo 57cc. Näin ainakin minun mielestä, että 50cc ylittämättä sitä ja 60cc ylittämättä sitä. Alle 80cc sitten myös ALLE 80cc (Tai tasan, desimaaleja ei lasketa) Koska 80cc saa kait suzukissa porattua lähemmäs 90cc ellei yli ? Ainakin mäntiä löytyy vielä 54mm kokona. Tosin tämäkin viesti on turha, mikäli 58cc hyväksytään 50cc luokkaan. Mikä olisi vähän epäreilua..

Siis tämä ainoastaan minun kanta tähän, mutta tosin enhän kuulu pro-virittäjiin. Tuo olisi mielestäni hyvä parannus siihen topicciin. Mielenkiintoinen aihe, rupesinkin tuossa ottamaan 50cc Zetasta motan avulla potkua irti juuri sen takia ettei ole 60cc luokkaa..

15.7.2008 20:54

Kyllähän sitä tietysti voisi tehdä jokaiselle oman luokkansa niin kaikki olisivat tyytyväisiä.
Osanottajia ei ole niin paljoa, että kannattaisi tehdä yhtään tuon enempää luokkia.

Yli 55cc poratut vakiopytythän menee 80cc classic-luokkaan (tai modifieldiin).
Sama pätee yli 55cc viripyttyjä (tai sellaiseksi porattuja)

TUnturiin saa 65cc JPC:tä mutta siinä on potentiaalia kuitenkin kuutioihin nähden melkoisesti (johtuu mm. hyvästä iskusuhteesta ja puchin lohkoista, jotka rajoittaa isommilla pytyillä huuhtelun suunnittelua.


AJattele että simu on sopivaa tasoitusta kuutiotilavuuden suhteen muille virittäjille. Ei tuo 58cc vs. 75cc NIIN iso eri ole ettei sen kans pystyisi elämään. Ja ainakaan minä en tee näitä värkkejä kisaa varten vaan itselleni.

Ps. Mites on aquan laita tän "kisan" suhteen..? Vois koittaa tekaista pari putkea ja katsoa mitä se sanoo vakioporttauksilla... :P Jos vain ehtii :D

15.7.2008 21:34

-Wales- kirjoitti:Jeps joo, otin tossa selville, että toi mun nykyinen kytkin on AX:n kytkin.. Tänään tulee jäykemmät jouset ja sitten viel pari prikkaa sinne niin menee jo ymmärrys jos ei pidä niilläkään...

Sitten olisi viel tosta Pro-Viritys puolelta kysyttävää kun on toi nopeus/kiihhtyvyys kilpailu, niin kun siin on 50cc classic vakio, 50cc classic ja alle 80cc luokat + tietysti pro-modified, niin kuuluuko toi 58cc sit tohon alle 80cc luokkaan ?

Ihan vaan mun näkökulmasta kun aatellaan noita vanhempia pelejä olis hyvä olla 60cc luokka, kun raisuun saa 58cc pyttyjä (Ainakin sai aikanaan pari eri merkkiä jopa) tunturiin jos en ihan väärässä ole, niin 60cc JPC? tai metra.. <- En ole perehtynynyt tohon puch puoleen vielä paremmin. Ja sitten Suzukiin saa 60cc Power+ pyttyjä.


Kyllä ne mahtuu sinne classic-80cc luokkaankin. Sehän on omasta valinnasta kiinni minkä ottaa aihiokseen, tokihan se isompi melkein aina parempi, mutta samalla helpompi. Ei ole tarvetta pienemmälle luokalle.

-Wales- kirjoitti:Unohtamatta tietysti niitä vakio pyttyjäkin, mitkä on porattu maksimiinsa, näin ainakin raisussa kuutio-tilavuus lähentelee jo 57cc. Näin ainakin minun mielestä, että 50cc ylittämättä sitä ja 60cc ylittämättä sitä. Alle 80cc sitten myös ALLE 80cc (Tai tasan, desimaaleja ei lasketa) Koska 80cc saa kait suzukissa porattua lähemmäs 90cc ellei yli ? Ainakin mäntiä löytyy vielä 54mm kokona. Tosin tämäkin viesti on turha, mikäli 58cc hyväksytään 50cc luokkaan. Mikä olisi vähän epäreilua..


Suzukin "80cc" on tosiasiassa vain 74cc, ja maksimiporauksellakin n.80cc että kaukana on se 90-kuutiota. En minä ainakaan ole yhen ainoata pv:n alakertaan sopivaa 54mm mäntää nähnyt, ne on yleensä silloin ts:n tai rm:n mäntiä jotka ei tosiaankaan sovi. Jos kuitenkin alkaa lähentelemään kuutiotilavuus toista sataa niin sehän menee silloin pro-modified luokkaan.

-Wales- kirjoitti:Siis tämä ainoastaan minun kanta tähän, mutta tosin enhän kuulu pro-virittäjiin. Tuo olisi mielestäni hyvä parannus siihen topicciin. Mielenkiintoinen aihe, rupesinkin tuossa ottamaan 50cc Zetasta motan avulla potkua irti juuri sen takia ettei ole 60cc luokkaa..


Aivan, se on sinun valinta otatko aihioksi sen 50cc vai 60cc, ei niitä sääntöjä lähetä kenenkään mieleiseksi muuttamaan. Noita luokkia pohdittiin hyvän aikaa ennenkun ne hyväksyttiin "virallisiksi". Ja koko kisahan ei ole millään muotoa virallinen, se on pelkkää omaa hupia ja motivoimista viritys&kehitystyötä kohtaan.