Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

3.5.2019 14:14

Jonneway kirjoitti:Kiinanihme 50cc 4t vai 2t?

Pistin saman viestin skooterilankaan mutta täällä vaikuttaisi olevan aktiivisempaa.

Sain käsiini Jonwayn skootterin projektiksi mutta täysaloittelijana ei riitä oma älli selvittämään kummanlainen kone kyseessä. Tuntikausien googlaus ja foorumisurffaus ei myöskään suonut tyydyttävää vastausta. Minkään sortin papereita ei ole tallessa ja kyseista mallia on sekä 2- että 4-tahtisia.

Muutamat merkit viittaisivat 2t:n suuntaan:

-Istuimen alla lukollisen oven takana muovinen (tyhjä) säiliö, mahd. tuorevoiteluöljylle?

-Kaasukahvan vaijeri jakaantuu kahteen joista toinen menee paikkaan x, mahdollisesti öljypumppuun. Voiko nelitahdissa olla vastaavanlainen laitos?

-Tarina myös kertoo että olisi viritetty, eikä halvan nelitahtikinukin virittäminen vissiin olisi kovin järkevää?


Entinen omistaja sanoo että pelkällä bensalla on kulkenut, mutta edellämainittujen tekijöiden takia en tiedä kuinka on asian laita. Eikä tunnu fiksulta pistää käyntiin ennen kun tietää minkälaista mehua kone haluaa.

Loppuun vielä pari lisäkyssäriä:

-Jos nyt kyseessä on nelitahti ja bensan sekaan silti laittaa öljyä, meneekö kone rikki?

-Haittaako jos tuorevoitelutankin sijaan sekoittaa öljyn suoraan bensaan?

-Katteet ovat aika entiset, joten onko laillista ajaa liikenteessä katteettomalla koneella jos rälläköi rungosta kaikki sojottavat/terävät metalliosat irti?

Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa tähän tekstimuuriin vastata. :nörtti:

Löydöksesi viittaa vahvasti 2-tahtiin. Varmaksi voit kuintenkin todeta katsomalla imu ja pakopuolta. Jos imukaula ja alkukäyrä menevät kanteen on kyseessä nelari. jos taas imukaula menee lohkoihin, ja pakoputki tulee sylinterista on kone 2-tahti

Nelari ei hajoa öljystä bensan seassa, korkeintaa käy huonommin, ja savuttaa hiukan.

Suosittelen ehdottomasti öljyn lisäämistä bensan sekaan. 2-3% riittää mainiosti, paremmalla öljyllä 2% riittää.

Jos kone on 2-tahti ja öljypumppu on pyörinyt tyhjää se ei välttämättä toimi enään.
myös yläkerta ja laakerit ovat saattaneet kärsiä jos ei ole öljyä saanut.
ja ainkaan omassa kiinan nelarissa ei vaijeri ole kuin yksiosainen.

Ja mielestäni joskus luin että ei ole laitonta ajaa ilman katteita, kuhan kaikki muu on laillista. Mutta toisaalta jos laitteesta ei papereita ole niin en tiedä onko tuolla sitten niin väliäkään :D

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

3.5.2019 18:25

onnitus kirjoitti:
Jonneway kirjoitti:Kiinanihme 50cc 4t vai 2t?

Pistin saman viestin skooterilankaan mutta täällä vaikuttaisi olevan aktiivisempaa.

Sain käsiini Jonwayn skootterin projektiksi mutta täysaloittelijana ei riitä oma älli selvittämään kummanlainen kone kyseessä. Tuntikausien googlaus ja foorumisurffaus ei myöskään suonut tyydyttävää vastausta. Minkään sortin papereita ei ole tallessa ja kyseista mallia on sekä 2- että 4-tahtisia.

Muutamat merkit viittaisivat 2t:n suuntaan:

-Istuimen alla lukollisen oven takana muovinen (tyhjä) säiliö, mahd. tuorevoiteluöljylle?

-Kaasukahvan vaijeri jakaantuu kahteen joista toinen menee paikkaan x, mahdollisesti öljypumppuun. Voiko nelitahdissa olla vastaavanlainen laitos?

-Tarina myös kertoo että olisi viritetty, eikä halvan nelitahtikinukin virittäminen vissiin olisi kovin järkevää?


Entinen omistaja sanoo että pelkällä bensalla on kulkenut, mutta edellämainittujen tekijöiden takia en tiedä kuinka on asian laita. Eikä tunnu fiksulta pistää käyntiin ennen kun tietää minkälaista mehua kone haluaa.

Loppuun vielä pari lisäkyssäriä:

-Jos nyt kyseessä on nelitahti ja bensan sekaan silti laittaa öljyä, meneekö kone rikki?

-Haittaako jos tuorevoitelutankin sijaan sekoittaa öljyn suoraan bensaan?

-Katteet ovat aika entiset, joten onko laillista ajaa liikenteessä katteettomalla koneella jos rälläköi rungosta kaikki sojottavat/terävät metalliosat irti?

Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa tähän tekstimuuriin vastata. :nörtti:

Löydöksesi viittaa vahvasti 2-tahtiin. Varmaksi voit kuintenkin todeta katsomalla imu ja pakopuolta. Jos imukaula ja alkukäyrä menevät kanteen on kyseessä nelari. jos taas imukaula menee lohkoihin, ja pakoputki tulee sylinterista on kone 2-tahti

Nelari ei hajoa öljystä bensan seassa, korkeintaa käy huonommin, ja savuttaa hiukan.

Suosittelen ehdottomasti öljyn lisäämistä bensan sekaan. 2-3% riittää mainiosti, paremmalla öljyllä 2% riittää.

Jos kone on 2-tahti ja öljypumppu on pyörinyt tyhjää se ei välttämättä toimi enään.
myös yläkerta ja laakerit ovat saattaneet kärsiä jos ei ole öljyä saanut.
ja ainkaan omassa kiinan nelarissa ei vaijeri ole kuin yksiosainen.

Ja mielestäni joskus luin että ei ole laitonta ajaa ilman katteita, kuhan kaikki muu on laillista. Mutta toisaalta jos laitteesta ei papereita ole niin en tiedä onko tuolla sitten niin väliäkään :D



Kiitosta. Öljypumppu on näemmä paskoontunut kun tarkemmala tutkimisella selvisi että tankista on letku ja mittarin piuha napsaistu poikki. Seuraava urakka onkin saada kone antamaan kipinää 8)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

5.5.2019 12:53

Osaako joku sanoa kun kaverin beta alkaa sirisemään aina kun kone lämpenee? Mäntä vaihettu noin 500km sitten ja männänrenkaat vaihettu uudestaan just äsken kun luultiin että vika on niissä. Kylmällä koneella tosiaan kuulostaa normaalilta mutta pienen ajon jälkeen kuulemma sirisee/vinkuu aika kovasti.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

6.5.2019 23:03

Tietääkö joku mistä voi ostaa tytön mopoon (aprilia SX 50 Supermoto) ns koiranluun jotta saa takaiskarii madallettua? Wandamotorilta toki löytyis mutta oisiko jollain edukkaampaa?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

7.5.2019 15:26

Sellaanen homma ku ostin apriliaan vilkut ja laitoon kiinni...
Siinä onnellisena sitte kokeelin ettå kuinka vilkut pelaa muttaku ei vilku vaan palaa yhtäjaksoisesti... Tilasin uuden releen laitoin kiinni ja vilkut ei vilkuta vieläkää kertokaas mulle mistä kannattaas vikaa lähtiä ettimään ku tälläänen tiätämätöön oon :lol:

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

7.5.2019 15:33

Led-vilkut ja tavallinen vilkkurele?

Tarvitsee siis elektronisen releen tai etuvastukset ledeille.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

7.5.2019 16:11

Malagutisti kirjoitti:Led-vilkut ja tavallinen vilkkurele?

Tarvitsee siis elektronisen releen tai etuvastukset ledeille.




Ei ole led vilkut
Polttimovilkuista kyse siis

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

11.5.2019 18:10

Oisko kellään tietoo miten menee 110cc puolautomaatti lifanin sähköt kun itsellä ei ole niin kokemusta

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

22.5.2019 21:05

Moro, onko vm rabasan sähköt samanlaiset kuin uudenmallin? Ajattelin laittaa vm rabasan koneen derbiin mutta käykö vanhat sähköt?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

30.5.2019 20:39

Joo siis riejussa enox kuriton tehari ja kulkee jo nelosella 60. Haluisin että kulkis sen verran kutosella että miten sais rajotettua nopeutta. Välit tällä hetkellä 12 -52. on 70 takarataskin. Onko muuta tapaa rajottaa nopeutta kun väleijä muuttamalla? :D

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

2.6.2019 1:08

Moi, mulla on gilera smt racing 2013. Nyt männänvaihdon jälkeen olen alkanut huomata outoja sähkövikoja mopossa. Ensimmäisenä huomasin bensavalon palavan jo ennen käynnistystä vaikka tankki on täynnä, valo kuitenkin sammuu aina liikkeelle lähtiessä. Seuraavana vikana oli polttimon palaminen (pitkät ja lyhyet) kesken ajon. Polttimon lasin pohjalla näkyi sulanutta tinaa/juotosta. En kuitenkaan kerennyt hankkia uutta polttimoa heti ja jatkoin ajamista normaalisti. Viikon kuluttua käynnistäessä mittarin kaikki merkki valot syttyivät päälle ja nopeusmittari heitteli 1-300 km/h välillä. Uudelleen käynnistäessä kaikki toimi taas normaalisti. Lähiaikoina mittari on alkanut sekoamaan melkein päivittäin ja tänään päätin ostaa uuden polttimon. Ensin kaikki näytti hyvältä, mutta jo 10 sekunnin kuluttua pitkät sekä lyhyet valot paloivat loppuun eivätkä enää toimineet. Mitä tälle voi tehdä ja missä on vika? Kiitos jo valmiiksi vastanneille.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.6.2019 15:46

Sähkö jutuista en tiiä mitään mutta suunnittelin ostaa uuden maskin ja pelkästään toi 20e bullboy valoks ni mitä kaikkee pitää olla että sen saa toimimaan ja miten laitetaa kiinni ”normi” valoje piuhaa? (Kyseessä beta track vm17)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

14.6.2019 17:50

Mulla on 2008vm honda cbr 125 johon olisin hankkimassa ajovaloksi Led 10-30V 35W työvalon, niin siihen pitäis ilmeisesti joku sulake laittaa väliin, niin millasen siihen tarvii?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/481050/LE ... -W-teholed
kiitoksia jos jaksatte vastata :D

Pidän mopoista mutta en tiedä niistä paljoa mitään.

17.6.2019 21:28

Yamaha dt 50cc 2009
Jarruvalokytkinten vaihto?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

17.6.2019 22:46

Edestä lähtee pyörittämällä irti, helppo homma. Takana toimii samalla banjopulttina ja vaihdon (samalla pitää vaihtaa kupariprikat) joutuu ilmaamaan takajarrun uudelleen.