Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
28.1.2013 16:48
Mistä löydän Dobbleri Competion kampiakseliin uuden yläpään neulalaakerin? Ostin siis uuden kampiakselin derbiin, ja siinä oli nippusiteellä kiinni tuo laakeri. Sitten kun olin irrottanut nippusiteen ja kone yläpäätä lukuunottamatta nipussa, huomasin yllätyksen että eihän täällä ole kuin kolme neulaa jäljellä... Sisähalkaisija siis 12 mm, ulkohalkaisija siinä kiertokangessa on 16.75 mm ja laakerin leveys 14.7 mm. Ajattelin aluksi ennen kuin edes mittasin, vertasin sitä derbin vakiolaakeriin, että joku 12x16x16 menisi suoraan ja ostin siis kyseisen, taitaa vielä pv:stä olla, laakerin. No siinähän tietty on hirveä klappi. Mutta ei sinne kyllä 17 mm ulkohalkaisijallakaan oleva mene, ja paikalliset mopoliikkeet eivät tunne kyseistä laakeria. Laakerikeskuksesta ei saa kuin tasakokoja. Netistä siis tämän kampuran tilasin, easypartsilta mutta en kyllä ole nyt omilla google taidoilla löytänyt kuin tämän:http://www.internationalmotorsports.com/DOPPLER-PISTON-NEEDLE-BEARINGS-detail.htm?productId=10898121 Se 12x17x15 siis, varmaan tuo olisi sopiva? Saakohan suomesta?
28.1.2013 17:38
http://www.emc24.fi/product_info.php?products_id=887 <-- oisko tuossa?
Ja vielä kerran, opettakaas joku mulle tuo hyperlinkin käyttö, joko en ole löytänyt kunnon ohjeita, tai sitten olen tyhmä.
Niin no tottahan se on, ettei sitä mitään opi, ellei ole halua oppia uutta!
Itsekkin oppinut tältä foorumilta niin paljon, ettei pysty edes sanomaan. Ilman minkäänlaista kokemusta aloitettiin, nyt onnistuu kaasarin säädöt, konerempat ja vikojen diagnosointi sun muut, mutta silti jokapäivä tulee opittua jotain uutta.
28.1.2013 21:20
Juu kiitoksia tuosta, en emc:tä edes muistanut.
Tuo on totta että täällä vain pyöriessä oppii kaikkea uutta, ja oppiminen tehostuu vielä moninkertaiseksi kun käy totetuttamassa itseään tallin puolella. Puolitoista vuotta sitten en itse tiennyt mikä on kampiakseli mutta voi pojat, nyt olen kaveripiirissä se kaveri keneltä kysytään ekana kun teharibarbi ei lähde käyntiin. Mutta silti kokoajan tulee vastaan juttuja, joista ei ole mitään hajua ja pitää täällä kysellä, mutta eiköhän se aina niin tulekkin olemaan, ja hyvä että täällä osataan auttaa
28.1.2013 22:29
Mullaki sama juttu, vielä toissasyksynä en ollu koskaa koskenukkaa mopoo ja ny kaikki kyselemäs apuu jos on vikaa
Toki autan jos vaan pystyn, just tuli viikko sitte pelastettuu kaverin päivä ku löin lukkosulan avulla sen mopon käymää koulun jälkee ku ei muute lähteny.
2.2.2013 21:54
Pitäisi jostain löytää vanhan mallin Detsiin kokonaan uusi moottori. Runko taitanee olla lähes sama, kuin vanhassa 125 mallissa. Nelari olisi ihan jees. Mitään tehohirmua en etsi, vaikka joku 125cc 2-tahtikin olisi ihan nami, mutta arveluttaa, kestääkö mopon rakenne sellaista (ketjut, rattaat, vanha runko jne)? Mitäs mieltä olette kiinalaisista pystykoneista, esim. Fude 150cc tai Skyteam 200cc? Ja ihan rentoa ''piha-ajoa'' ajelisin.
Ehdotelkaahan jotain ja kiitos etukäteen!
6.2.2013 17:52
Osaisikohan joku auttaa minua minun ongelmani kanssa. Eli siis minulla on tämmöinen Rieju RR vm -03 ja tuli tossa syksyllä semmonen ongelma vastaa että mopon USD keula ei jousta kun muutaman sentin ja töppää kuin seinään, eli mikä mahtais olla vikana?? Ja mopoon ei ole vaihdettu öljyjä keulaan eikä kaaduttu että pumput olisi menneet vinoon jos niin voi edes tapahtua
6.2.2013 18:46
Jos pidät sitä ulkona nii se voi olla ihan vaan jäässä
6.2.2013 18:51
Ihan tallissa olen pitänyt.
12.2.2013 14:35
onko 110 oikea suutin rieju mrx power uppiin? omasta mielestäni kyllä on mutta eräs asiantuntija on täysin eri mieltä. sen kanssa ei saa kuulemma säätöihin kunnolla ja edessä on 300e koneremppa. ja virejä on tehari nyt ainakin. kaasari on vakio 16mm
12.2.2013 14:46
Vähän selvempi teksti olis kivaa...
No mutta ei tuo 110 suutin nyt liian pieni ainakaan voi olla, ja liian rikkaalla käyminen ei tietääkseni hajota mitään muuta kuin tulppia. Tietenkään maksimitehoja koneesta ei saada irti, mutta eipähän ainakaan leipase.
Koita alkuun sillä 110 suuttimella, jos hirveästi röpöttää eikä kierrä, niin laita paria numeroa pienempää siihen asti että kiertää ilosesti, rötäämättä.
12.2.2013 15:50
joo tai siis se sano että se ois jotenki liian iso suutin, että joku 95 ois parempi teharin kanssa ja sais säätöihi. mut enne oli kurittoman kanssa 95 ja sillä pätki aina alamäissä
12.2.2013 21:23
ite heittäsin jonku 100-105
13.2.2013 22:12
Kyllä sen kokeneempi 2t korva kuulee millon on suunnilleen oikea suutin. Yleensä kun on sopiva suutin ja ajat pintakaasulla ja lyöt kaasun pohjaan niin se lähtee puhtaasti kiihtymään eikä kuulu mitään röpötystä tai mooausta. Oikea suutin löytyy testaamalla
14.2.2013 22:47
vaikuttas olevan ihan sopivan kokonen suutin kun käynnistää ja kierrättelee, mutta kaasari jostain syystä vuotaa vähän bensaa. kaikki letkut pitäisi olla kiinni ihan ja kohokammion ne ruuvit oon kiristäny ihan kunnolla että sieltä ei pitäisi vuotaa.
14.2.2013 23:28
Ei se mitää kireyttä kato, tiivisteet vaihtoon.