Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
25.6.2013 12:04
Aikapaljon aikaa jo kysymyksestä ja vastauksesta, mutta onko jollain kokemusta sellasista suojavahoista? Näin ACS messuilla sellasta valuraudalle, pakosarjoille ja vaikka uunin luukulle tarkoitettua mustaa, vahamaista ainetta. Sitä kun levitti metallille, tuli pinnasta vähän sellanen mattamusta ja suojasi kuulemma ruosteelta ja säältä hyvin. Sitä oli pakosarjoissakin testattu ja hyvin oli kuulemma toiminut, eli onkos ihmisillä mopoissa/piikeissä kokemusta vastaavista aineista?
1.7.2013 13:07
onks spraymaaleilla rungon maalaus mitenkään kannattavaa, et kestääks ne maalit siinä? vai kannattaako ennemmin viedä pulverimaalaukseen?
maalasin joku kerta halvalla rajamarketin spraymaalilla ohjaustangon mustaks ja ne maalit lähti hyvin äkkiä siitä kun alkoi laittelemaan kiinni raisereita..
oisko pitänyt jotenkin lämmittää sitä tankoa, jotta se maali ois tarttunu paremmin??
1.7.2013 13:32
Runkoo en maalais paukulla. Kovinkin kriittinen kohde mielestäin, hionnat yms mukaanlukien ja pohjatyöt (hionta) menee lähestulkoon hukkaan kun paukkumaali ei juurikaan kestä pitkään. Kestää se aikansa hyvännäköisenä mutta kun metallikin elää hiukan. Tosin eipä paljoa mutta vähän kuitenkin. Pulveriin ehdottomasti, toisena ruisku ja viimeisenä paukku. Pulveri kun on kestäväksi todettua ja laadukasta.
Yliteippaus on käynyt itselläni mielessä, onko toimivaa, onko muilla kokemusta? YV:llä jos laittais rungon yliteippauksesta jotain niin olis kiva. Teipithän kestää aika hyvin kulutusta venytystä ja muotoja, eikä tule "valumia".
1.7.2013 14:27
Käyttäjä
temeee. teippasi detsin rungon hiilikuituteipillä. Kysy häneltä.
4.7.2013 14:46
Huooh.
Ostin katteet, hioin ja maalasin spraylla. No eihän ne tietenkään mitään ilman pohjamaaleja kestä, ja nyt ne ropisee pois. Meinaa hermo mennä kun maalit putoilee tielle, mutta omapa ol vikani.
Taidan käydä motonetistä ostamassa uudet maalit ja maalailla uusiks...
Eli jotta maali pysyy, runsas hionta, muovipohjamaali, päämaali, ja lakka, tarvitseeko muuta?
Onko suosituksia maaleiksi? Onko motipit ihan hyviä? Ainakin ovat halpoja.
4.7.2013 17:24
Jep, ite käyttäny motipin maaleja ja yleensä en edes käytä lakkoja.
Kaikissa projekteissani paukulla maalannu ja ikinä ei ole rapissut yms. maalit pois vaan kestänyt erittäin hyvin!
Pohjat on tärkeät, hyvillä pohjilla se maali kestää.
4.7.2013 17:44
Eli siis ihan muoville tarkoitettu pohjamaali riittää?
Pitäisi varmaan lähteä huomenna ajelemaan juukaan päin, löytyisiköhän tokmannilta tarvittavat maalit.
4.7.2013 18:42
Juu itse käyttänyt ihan perus pohjamaalia.
5.7.2013 21:55
Tarviiko tuossa pakoputken maalauksessa hioa kaikki vanhat maalit metallille, vai riittääkö pelkät ruostekohdat? Aattelin ettei ropisis vanhat sitten pois tai halkeilis alta ennen aikoja..
5.7.2013 23:32
Täh? Kuin vitussa ne ropisee pois. Ite ostin halpahallista sellasen 5€ spraymaalin ja maalasin vaa vanhojen maalien päälle ja hyvin on värit katteissa kestäny. Aattelin kyl viel lakkaa laittaa jossai vaihees, kattoo ny. Mikäköhän lakka kävisi ?
6.7.2013 17:43
Aina joku tulee pätemään
Kysytään nyt sitten, että alkaako ruoste puskemaan nopeammin jos vetää vanhojen päälle, vai suojaako uusi kerros + vanha kerros pelkkää uutta kerrosta paremmin/huonommin..
6.7.2013 17:48
Raebaum kirjoitti:Täh? Kuin vitussa ne ropisee pois. Ite ostin halpahallista sellasen 5€ spraymaalin ja maalasin vaa vanhojen maalien päälle ja hyvin on värit katteissa kestäny.
Seppoman tarkoitti pakoputken maalausta, ei katteiden, joka on hieman eri asia.
Suosittelen kyllä hiomaan ruosteen, sekä helposti lähtevän irtomaalin pois. Vanhaa, hyvässä kunnossa olevaa maalia ei kannata hioa pois, karhennus ja puhdistus riittävät.
6.7.2013 20:06
Tarkotin sarvista. Mut mitä lakkaa noihi katteisiin vois laittaa, huomasin ettei toi maali pidä pensasta erityisemmi
8.7.2013 19:14
Seppoman kirjoitti:Tarviiko tuossa pakoputken maalauksessa hioa kaikki vanhat maalit metallille, vai riittääkö pelkät ruostekohdat? Aattelin ettei ropisis vanhat sitten pois tai halkeilis alta ennen aikoja..
ite maalasin niin että eka poltin putken nuotiossa niin öljyt palo pinnasta jne. sitten hiotaan kaikki ruoste pois ja huonokuntiset maalit. sitten 3 kerrosta kuumankesto maalia ja kuumentaa muutaman tunnin päästä putkea kuumailmapuhaltimella tunnin vähintään. perus mastonin väri pysynyt jo vuoden ja ruostetta vaan alkukäyrän ja paisarin välisessä liitoksessa.
8.7.2013 22:36
Elikkäs ajattelin tässä ruveta maalailemaan, eli varmistan vaan tän listan, että jos jotain puuttuu ni kertokaa ihmeessä!
Pohjamaali 1x
Mustaa maalia 2x
Lakkaa 2x
240----->600 hiomapapereita
Ja onko näillä halvoilla ja sit näillä 'kalliimmilla' maaleilla paljonkaan eroja?
E: eli joo kanta mennyt yhestä mutterista jolla kate on kiinni, ideoita?