Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
11.7.2012 22:44
Kytkinkoppa irti > ensiöratas pois > kalastele stefa pois pienellä ruuvarilla tai puukonkärjellä > uusi tilalle > kytkinkoppa kiinni > nesteet sisään ja baanalle
12.7.2012 12:35
Noniin, eilen kun pistin kaverilta ostamani itetehyn teharin, (ei mitenkään mahtavasti tehty, ottaa kiinni magneeton koppaan) kiinni, niin sitten illemmalla olin ajelemassa, kiihyttelin 6. vaihteella jossai 80 vauheis ja sit kuulu vaa pam, kiekat tippuu, mut ei sammmu ja sit kaasutin lisää nii hyvin jatku matka. Ainoa vaan että nyt koneeseen tuli sivuääni, kun kierrättää ja antaa kiekkojen pudota sivuäänikin hiipuu, kuuluu omasta mielestä alakerrasta, en tiedä olisiko peräti magneeton koppa nyt rikki ja kuuluisi magneeton pyörintä-ääni? Sen katson tänään, mutta epäilen että se ei ole se, vaan esim kutosvaihteen rattaasta piikki lähteny pois tms? Kuitenkin ajattelin rempata tätä kohta niin samapa se on siinä samalla vaihtaa, koneella ajeltu siis kohta 8km, taino mittari rikki niin en tiedä paljonko edellinen omistaja rullannut... mutta hyvässä kunnosa, kai. Uskaltaako ajaa?
15.7.2012 19:24
Nyt tarvis apua:
Elikkäs tuo punasella ympyröity tappi on menny poikki, joten vaihepoljin ei palauta. Ekassa kuvassa näkyy toisella nuolella toi paikka missä sen kuuluis olla kiinni, mutta onkos tossa tapissa kierteet vai onko se prässätty tms lohkoihin? Eli saako siihen laitettua uutta tilalle?
17.7.2012 16:10
Se on kierteillä kiinni lohkossa.
Ja oma kysymys: Miten saan vaihteiston lohkosta irti kun sieltä pitäisi vaihtaa laakereita?
17.7.2012 16:27
Kytkin irti ja vaihderummun päädystä ruuvi pois niin johan helpottaa. Mulla on pari kertaa vaan katkennu kuusiokoloavain siihen, että kannattaa ehkä lämmittää tai naputella sitä ensin
3.8.2012 21:39
No niin tietäjät. Kertokaas viisaampina että minkämerkkistä mäntää kannattaa terpissä käyttää? Kun tässä n.2000km sitte vaihoin alkuperäsen männän niin johan se leikko kiinni tossa pari tuntia sitte. Ja se alkuperänen mäntäsarja maksaa 78€ Koneliike Korteniemi OY:llä ja sitte joku stepparin mäntä maksaa sen 20€(?) niin kannattaako nuita stepparin mäntiä ostaa 4 ku sitte taas 1 alkuperänen. (Tää nyt ei oo varmaa tietoa) Että ajaako sillä stepparin männällä mukamas vaan sen 3000km kun taas alkuperäsellä männällä ajaa 10 000-15 000km? Ja kannattaako se tuorevoitelun perkele poistaa käytöstä ja jos poistaa niin minkähän laiset seokset sitte kanttis duunia?
4.8.2012 22:03
Tere.
Kävi vähän ohraisesti tuon Derbin kanssa, ajelin metsäpolkua ykkösvaihteella jyrkkään ylämäkeen ja alakerrasta kuului poks jonka jälkeen moottori rupesi pitämään kolinaa/kilinää. Tehot olivat tallella ja vaihteistokin toimi ongelmitta, nyt siis kone purettuna ihmetellen missä se vika olikaan
Uuden carenzin kampuran tilasin myöskin koska vanhassa oli vähän väljää ja muutenkin sillä ilmeisesti oli ajettu yli 20000km. Laakereita en tohtinut vaihtaa koska niillä oli ajettu vasta n.2000km. Se menikin melko helposti lievää väkivaltaa käyttäen paikalleen jäähdytettynä lämpimiin lohkoihin, mutta operaation jälkeen meinasi vähän sulakkeet palaa kun huomasi että kampurahan on siellä väärin päin!
Joten kone uudestaan auki ja eikun uudestaan yrittämään mutta laakerit olivat jääneet kiinni kampiakseliin. Jotkuthan ilmeisesti pistävät laakerit ensin akseliin, mutta itse en tähän hommaan kyennyt ja päätin antaa periksi ennen kuin menee uusi kampura kovin kieroksi.
Tälläisellä koneellahan ne varmaankin lähtisi, mutta vähän kallis vehje kun kuitenkaan ei tule kovin usein tuollaista käytettyä.
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/5616 ... n-irroitinOlisiko mitään kikkoja saada laakerit irti akselista? Tai kokemusta mistä tuollainen ääni saattaisi tulla, kun itse en löytänyt syytä enkä uskalla vaihteistoa alkaa purkamaan kun kuitenkin menee paskaksi ja vaihteet kuitenkin toimivat ja näyttivät päälle päin hyviltä? Ja ääni kuului silloinkin kuin vaihde oli päällä ja kytkin pohjassa jolloin vaihteisto ei pyöri.
4.8.2012 23:09
Käännä kampiakseli toisin päin jos molemmat laakerit on siinä kiinni. Eikös näissä ole kummallakin puolella saman kokoiset laakerit ja nehän taitaa pyöriä molempiin suuntiin ihan hyvin, elleivät ole hajonneet. Jos olet uusia laakereita laittamassa kun nuo jumittuneet poistat, niin vie liikeeseen ne laakerit irroitettavaksi, vitosen veloittivat laakerin irroituksesta.
5.8.2012 15:50
mikäs on ongelmana ku käynnistys poljin on ihan jumissa? onko muuta vaihtoehtoo ku avata koko kone :F?
5.8.2012 17:04
pirtelö kirjoitti:mikäs on ongelmana ku käynnistys poljin on ihan jumissa? onko muuta vaihtoehtoo ku avata koko kone :F?
Siinä käynistyspolkimen akselissa on jumissa jotain? Eikö sitä saa auki ilman että käyttää koko koneen hajalla?
Sitten oma kysymykseni. Mikä on gilera rcr:ssä vikana kun se ei jaksa oikeen vääntä enään. Tämän huomaa heti kun tulee melkein kaasupohjassa risteykseen ja pysähtyy siinä ja jatkaa matkaa niin se ei jaksa vääntää vaihteita loppuun enään niin hyvin kuin joskus. Tänään kun laitoin mopon ekakertaa käyntiin siittä tuli kunnon savutkin ulos. Johtuuko tämä kuluneesta männästä? Mopolla ajettu 9400km ja koneen osia ei ole uusittu.
Sitten vielä vaihteet. Eli useasti sattuu näin kun alkaa pykältämään vaihteita pienemmällä ja sitten poljin alkaa luistamaan eikä vaihteita enää löydy. Kytkin kahvaa on pitänyt löysätä melkein loppuun asti ja polkea sitten ja vaihteet taas löytyy. Vaihteen vaihto tuntuu melkein kuin ei käyttäis kytkintä ollenkaan vaikka se on pohjassa.
Aivan he****** sekavat kysymykset
Toivottavasti joku ymmärtää ja jaksaa vastata niihin
5.8.2012 19:27
Sako600 kirjoitti:Sitten vielä vaihteet. Eli useasti sattuu näin kun alkaa pykältämään vaihteita pienemmällä ja sitten poljin alkaa luistamaan eikä vaihteita enää löydy. Kytkin kahvaa on pitänyt löysätä melkein loppuun asti ja polkea sitten ja vaihteet taas löytyy. Vaihteen vaihto tuntuu melkein kuin ei käyttäis kytkintä ollenkaan vaikka se on pohjassa.
Itel käy useesti noin jos vaikka tulen kutosella risteykseen kytkin pohjassa ja pysähdyn, niin poljin "lyö vaan tyhjää".
5.8.2012 20:51
pirtelö kirjoitti:mikäs on ongelmana ku käynnistys poljin on ihan jumissa? onko muuta vaihtoehtoo ku avata koko kone :F?
Mullakin kerran jumitti kylmänä. Pyöritin magneettoa ja taas mentiin
5.8.2012 23:19
Mistä johtuu että Rabasa täristää paljon Minerellia enemmän?
5.8.2012 23:26
markus10 kirjoitti:Mistä johtuu että Rabasa täristää paljon Minerellia enemmän?
Minarelli on erilailla suunniteltu? Ja mopojen rungossa tietenkin eroja
6.8.2012 0:12
markus10 kirjoitti:Mistä johtuu että Rabasa täristää paljon Minerellia enemmän?
Eikös Minarellissa ollut joku tasapainoakseli, jollaista ei Rabasassa ole
. Joku enemmän tietävä voi korjata/tarkentaa