Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

12.11.2012 22:46

Mieti ensin, mitä pahaa voi seurata jos et öljyä sitä, sen jälkeen mitä pahaa voi tapahtua jos öljyät sen.

Se terve järjenkäyttö sallittua ;)

Re: Minarelli AM6

12.11.2012 23:04

Ilman öljyämistä kitka voi sulattaa sen. Mut taasen öljyn kanssa stefa ei välttämättä pidä paineita. Jotkut mp asentajat sanot laittavansa raakana stefat paikoilleen, toiset käyttää vaselinia välissä yms.

Re: Minarelli AM6

13.11.2012 21:22

Mistä johtunee kun paikoillaan ollessa kytkin pohjassa esim. 1. vaihteella kytkin ei pidä kunnolla tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla? Kierroksiä vähän lisäämällä kytkin ottaa hyvin.

Re: Minarelli AM6

14.11.2012 20:55

http://www.gearparts24.de/kurbelwelle-m ... a3820.html
http://www.gearparts24.de/kurbelwelle-d ... a3837.html

Kumpaako suosittelette ennemmin? Tekniikka muuten ihan perus 50cc ja ehkä joku tehari.

Re: Minarelli AM6

14.11.2012 21:27

Itse henkilökohtaisten kokemusten perusteella doppleria, loisto kanki hintaansa nähden!

Re: Minarelli AM6

16.11.2012 20:10

Tarvis hieman jeesiä nyt.

Eli vaihdoin nyt pösöön kannentiivisteen (kiitokset palezulle avusta) niin tuli hieman ongelmia jäähdytys järjestelmän kanssa. Eli laitoin nesteet sisään ja käytin käynnissä jonkun aikaa jäähdytysnestesäiliön korkkia auki, jotta ilman poistuisivat. Mutta ongelmaksi muodostui se että ei tahdo poistua ilma tuosta kun oli ajon jälkeen mennyt taas nestettä ja pytty ja putki kuumenee hirveästi, tai ainakin tultuu siltä kun noin 5 km ajon jälkeen lisäsin jäähdytysnestettä ja sitä meni hieman yli ja valui putken päälle ja sepä kiehui heti pois. Pyttykin poltaa heti sormea kun koskee. Kuinka kuumaksi koneen pitäisi esim. tuollaisella viiden kilometrin ajomatkalla mennä kun ajoin enimmän ajan kaasu pohjassa ja korkeilla kierroksilla? Ja olisiko vinkkejä ilmaukseen? Jäähdytysneste ei mennyt myöskään kaasarille johtaviin letkuihin enkä kyllä tiedä syytä...

Re: Minarelli AM6

16.11.2012 20:21

Joissain pytyissä löytyy siitä sylinteristä semmonen ilmausnippa. Sieltä voi letkun kanssa päästellä vesiä ulos ja odotella hetkeä kun ilmakuplia ei enää tule. Toinen vaihtoehto on, että mopo tyhjäkäynnille, korkki auki ja puristelet niitä jäähdytysletkuja ja kääntelet ja vääntelet, jotta ne ilmakuplat lähtee liikkeelle.

Re: Minarelli AM6

16.11.2012 21:22

3. Jäähdytysjärjestelmän ilmaus ja kuumeneminen

Jos moposi kuumenee ajon aikana paljon, on syytä tarkistaa jäähdytysnesteiden määrä. Jos paisuntasäiliön mukaan nestettä on riittävästi, on järjestelmässä todennäköisesti ilmaa. Tyhjennä siis edelliset nesteet kokonaan pois ja laita uudet sisään seuraavanlaisesti:

Irrota jäähdyttimestä sylinterin kanteen menevä letku jäähdyttimestä.

Kaada kyseisestä letkusta uudet nesteet sisään. Nesteet eivät valu kovin nopeasti, jos sinulla on termostaatti paikallaan. Kaada niin kauan, kunnes jäähdyttimen aukosta, josta juuri otit letkun irti, alkaa valua nestettä. Tällöin jäähdytysjärjestelmä täyttyy alhaaltapäin, eikä ilmausta tarvita.

Laita letku kiinni ja täytä paisuntasäiliö. Tämän jälkeen moposi on ajovalmis.
Pikkusen ku hakua käytti nii löytyy ;) Toki myös pakoputki kuumenee normaaliajossa, kun useampi-sata-asteiset kaasut siitä läpi menevät ettei se nyt niin hirveää oo jos vesi siinä päällä kiehuu. Pyttykin kuumenee max. 100 asteiseksi (veden kiehumispiste) jos siellä nyt vettä yleensäkään on. Toki on epätodennäköistä että pytty ihan noin kuumaksi menee, kun kumminkin vettä palotilan ja pytyn ulkopuolen välissä, mutta kyllä se polttaa se 70celsiustakin sormia, hieman perus fysiikkaa kun soveltaa niin hyvä tulee =)

Re: Minarelli AM6

17.11.2012 11:55

Tarkasta myös vesipumpun toiminta, jos nyt tuntuu, että joku on vikana ;) Prkl kyllä Minarellit kestää, kun `07 smoto Dt:eestä leikkasi vesipumppu kiinni, eikä pyörittänyt pumppua, eikä nesteitä enään ollenkaan ja tämä huomattiin vasta n. 200km ajon jälkeen, kun nesteet alkoivat jo kiehumaan, eikä ollut leikannut edes kiinni :P

Re: Minarelli AM6

17.11.2012 23:29

Tuli nyt huollettua tuota ja kokeilemassa kun kävin niin alkumatkasta moottori kävi kuumana, kun hohkasi jalkaan ihan kunnolla lämpöä, mutta sitten yhtäkkiä ikäänkuin jäähtyi eli ei siis tuntunut kuumalta. Tämä siis tapahtui aika nopeasti. Olisko termostaatti mennyt päälle ja nesteet alkanut kiertämään vai mistäköhän tuo johtui? Tuon jälkeen alkanut toimimaan normaalisti, eli nesteet ja jäähdytin lämpenee pytyn kanssa samaa vauhtia.
Tosin säätöjenkin kanssa on taas ongelmia kun päivällä sain kerrankin hyviin sääntöihin, eli lähti käyntiin ilman kaasua, pysyi tyhjäkäynnillä hyvin käynnissä jne, mutta nyt illalla kun kokeilin niin ei enää toiminutkaan samalla lailla vaan tyhjäkäynti pitää laittaa melkein kokonaan täysille jos haluaa tuon pysyvän käynnissä. Noh huomenna lisää säätelyä.

Re: Minarelli AM6

18.11.2012 22:51

Ostin moposportista riejuun vakio männän, tuleeko tumma männänrengas ylös vai alas?

Re: Minarelli AM6

19.11.2012 0:28

Edelliseltä sivulta olis löytyny vastaus. :roll: Eli alas.

Re: Minarelli AM6

19.11.2012 0:45

varpaat_suussa kirjoitti:Edelliseltä sivulta olis löytyny vastaus. :roll: Eli alas.

Oho :nolo: Yritin ettii, ei näköjää osunu silmään. Mutta ilman sitäkään huomasin vanhasta männästä että alas. Olin siis just irrottamassa sitä.

Re: Minarelli AM6

25.11.2012 1:20

Missä tässä minarellissa on öljyjen tyhjennysruuvi?

Re: Minarelli AM6

25.11.2012 2:05

Sieltä pohjasta löydät, kun katsot käynnistyspolkimen puolelta. 13mm lenkkiavaimella aukeaa.