iip0x. kirjoitti:Ja millähän perusteella ei riittäisi akussa virta, sillä xenonihan vie käytössä vähemmän virtaa ku normi H4 poltin. (H4 55w / xenon 35w)
Xenonihan vaatii vaan paljon enemmän virtaa siinä kun se syttyy?
Akun laturin virranrajoituksen perusteella. Se laturi ei maagisesti ala lataamaan akkua mitenkään tehokkaammin kun heität polttimot akun perään etkä magneton perään, laturin rinnalle. Se lataa sitä edelleen yhtä hitaasti kuin ennenkin, se on mitoitettu pitämään akku täynnä sillä kuormalla mitä akussa nyt vakiona sattuu perässä olemaan.
radon- kirjoitti:Niin mutta milläs perusteella jotain pitäs hajota jos kipinä vaan katkastaan, tai maadotetaan runkoon. Kipinähän periaatteessa vain siirtää silloin paikkaansa, kondensaattori vaan määrää sen että milloin tämä tapahtuu.
Ei sen perusteella oikeastaan mitään hajoakkaan, pelkän maadoituksen takia et sytkää saa rikottua (kunhan ei ihan sentäs oikosulje sitä sytkää, jotain vastusta siinä pitää olla välissä, mutta se konkka käyttäytyy vastuksen tavoin siinä vaihtovirrassa). Jänniteresonanssista sensijaan olisin enemmän huolissani, suosittelen tutustumaan kyseiseen ilmiöön. Toki se on hieman teoreettinen syy sytkän hajoamiseen, mutta mahdollinen se silti on. Jänniteresonanssissa on siis kyse kelan ja kondensaattorin sarjaankytkennässä tapahtuvasta resonanssista jossa vaihtovirran saavuttaessa tietyn taajuuden, resonanssitaajuuden joka määräytyy konkan ja kelan koon mukaan, konkan ja käämin välillä alkaa heittelehtiä helvetin korkea jännite, moninkertainen jännite siihen alkuperäiseen nähden. Jännitteen noustessa järjettömiin lukemiin, jotain voi lyödä läpi. Hyvällä tuurilla konkka lyö läpi ja rajoittimesi hajoaa, huonolla tuurilla läpilyönti tapahtuu sytytyspuolassa tai impulssikäämissä, minne sen konkan nyt on halunnutkaan kytkeä. Kun sielä käämissä taas lyö eristeiden läpi, käämi vetää itsensä läpilyöntikohdasta useimmiten oikosuluun lakan sulaessa sitä käämilangan ympäriltä.
Kuinka yleistä tämä taas on? Jaa-a... Mene ja tiedä. Kuinka todennäköistä? Sama vastaus kuin edelliseen. Jos käämit (ylhäältä tai alhaalta) siihen hajoavat, ne hajoavat hitaasti, eivät välittömästi. Vaikea sanoa noiden käämilankojen läpilyöntikestävyydestä yhtikäs mitään, sentakia en osaa myöskään vastata noihin todennäköisyyksiinkään. Teoreettinen ongelma, mutta silti mahdollinen.
Shape ehti aiemmin jo kommentoimaan tuota kuvan toimintaselostusta ja ihan oikeassa on. Ei se virrasta johda. Konkan läpi kulkee virtaa vain vaihtovirralla ja vaihtovirralla konkka toimii vähänkuin säätövastuksena jonka vastus muuttuu vaihtojännitteen taajuuden mukaan. Puhutaan kapasitiivisesta reaktanssista, Xc. Mitä korkeampi taajuus, sitä matalempi vastusarvo. Samoin syntyy myös vaihesiirtoa jolla
ymmärtääkseni sitä sytkäennakkoakin saadaan väännettyä myöhäisemmäksi. Tutustu aiheeseen "reaktanssi".