Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

27.4.2011 23:59

Niinno, tarkoitin lähinnä että olis vaan tuo sisäreikä siinä 60mm paikkeilla, ja ratas olisi moposta, eli se 420 jaollinen, eikä 428 niinkuin joissain kevareissa tai isompi. 428 pitää vaan kaventaa, ei muuta, mutta siis, mieluiten hampaiden lukumäärä jaollinen kolmella, asiasta ymmärtävät tietää miksi...Kevennys/jäykistysreikiä ja pultinreikiä voi aina hitsata umpeen.

8.5.2011 12:58

Mulla ei oo kauheesti tietoo mut paljo vakio derbi kulkis jos pistäisin kuuskymppisen takarattaan? täl hetkellä on joku 65

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

9.5.2011 13:14

Eli nyt olis sellaista kysymystä että jos laittaisin detsoniin 11-58 niin olisiko hyvät välit että kiihtyis joten kuten hyvin mut huiput pysyis siin 58-60 luokkaa (menee 65 nytten)?

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

9.5.2011 13:48

Kuutio1 kirjoitti:Eli nyt olis sellaista kysymystä että jos laittaisin detsoniin 11-58 niin olisiko hyvät välit että kiihtyis joten kuten hyvin mut huiput pysyis siin 58-60 luokkaa (menee 65 nytten)?

Kyl niil väleil viä kiihtyy hyvi.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

15.5.2011 13:42

mitä sanotte mitkä olis hyvät välit dt et kulkis päälle 60km/h, suutin on 95 ja CDI:iin ohitan lähiaikoina ledillä...? aattelin 12-70 laittaa mut jos on parempia ehdotuksia nii otetaan vastaan?

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

19.5.2011 21:34

millä väleilä rieju kiihtys hyvin ja kulkee jonku 60 kurittomal putkel?

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

23.5.2011 16:04

mikkelius kirjoitti:millä väleilä rieju kiihtys hyvin ja kulkee jonku 60 kurittomal putkel?


11/70.

Ja sitten oma kysymys, mulla on nyt just nuo 11/70 ja mennyt parhaillaan sen 60 (huutaa kyllä ku viimestä päivää). Niin paljonhan menis jos laittais 10/62? Entä 10/65?

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

23.5.2011 16:11

Kauheet välit.

Alle 12/65 ei yksinkertasesti voi ajaa.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

23.5.2011 17:46

12-65 on jo aika perseestä mulla on tk:n kanssa 13-53 kulkee aikas sopivasti ja lähtee valoistakin kohtalaisesti. noi 11-70 välit on aika turhia, laittakaa kiekkarajotin mielummin ku törkeen lyhyet välit.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

25.5.2011 19:50

hei mikä se ero on taka ja eturattaan välil



siis niinku jos sää muutat etua ni 1 piikillä ni sillon se ois sama ku muuttaisit takaratasta 4 piikillä. onko jotenki näin??

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

25.5.2011 20:20

Muistaakseni kolme piikkiä oli se ero. eli 1 piikin muutos = kolme piikkiä. Vaikka 13->14 = 54->57, sikälimikäli muistelen kohdilleen tuon muutossuuruuden :)

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

25.5.2011 21:06

3-5 piikkiä on aika yleinen sääntönä.
13/54 = 0,240740741
14/57 = 0,245614035
14/59 = 0,237288136

Ja taas kevyemmissä väleissä;
11/60 = 0,183333333
12/65 = 0,184615385
12/63 = 0,19047619

Joten aikalailla 3-5 piikkiä takana vastaa yhtä edessä. Riippuen missä koossa rattaita sattuu saamaan, mutta näitä voi tosiaankin laskea itse ihan helposti jos haluaa tarkistaa pysyvätkö syhteet kuinka samoina

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

25.5.2011 22:13

no mul on ny 12/58

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

25.5.2011 22:57

Tepitin kirjoitti:3-5 piikkiä on aika yleinen sääntönä.
13/54 = 0,240740741
14/57 = 0,245614035
14/59 = 0,237288136

Ja taas kevyemmissä väleissä;
11/60 = 0,183333333
12/65 = 0,184615385
12/63 = 0,19047619

Joten aikalailla 3-5 piikkiä takana vastaa yhtä edessä. Riippuen missä koossa rattaita sattuu saamaan, mutta näitä voi tosiaankin laskea itse ihan helposti jos haluaa tarkistaa pysyvätkö syhteet kuinka samoina

Mielenkiinnosta kysyn, että miten lasket noita? Onko kovinki vaikea laskukaava? Olis tosi kiva tietää, niin sais kätevästi laskeskeltua erilaisia välityksiä.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

26.5.2011 1:09

Laskukaavat ovat täysin esillä jo lähetetyssä viestissä. ;)
Eturatas per takaratas, siitä saa suhdeluvun. Sitten voi vertailla eri rattaiden lukuja ja tutkistella mikä on raskaampi ja mikä kepeämpi tms
Tuostakin huomataan että 12/65 ja 11/60 ovat hyvin samanlaisia, 12/63 taas on hieman raskaampi verrattuna edellisiin