Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
26.5.2011 15:22
eikös se lähde ihan putkireiskalla?
19.6.2011 14:28
Mikähä mahtaa olla ku derbis ei pysy takarenkaas ilmat, mut rengas on ehjä?
19.6.2011 14:34
Tuossa o pinnavanteet ni veikkaisn että isärengas kyseessä, ilman sitä ei mikää ihme jos ei pysy.
Ton voi testata, sisäkumi täytee ja upotat sen vetee, sielt mist kuplii vuotaa. Itel vuoti iha venttiilin vierestä. Pakko sen o jostaki vuotaa jos ilmat lähtee.
19.6.2011 15:57
Täytyy koittaa tota.
27.6.2011 17:53
Varmaan on tää kysymys kysytty jo aiemminkin, mutta en jaksa koko ketjua selata läpi niin kysynpähän nyt. Eli meneekö Derbin/Gileran sm-vanteet Yamaha DT:seen kiinni? Jostain olen kuullut että menis laakereiden ja jarrulevyjen vaihdolla, pitääkö paikkaansa? Omistan siis enduro mallin DT:n ja sm-vanteet olisi tarkoitus siihen hankkia.
2.7.2011 20:28
sanokaa hyvä tapa miten voi asentaa laakerin vanteeseen rikkomatta sitä, ilman että kuumentaa maalia, ettei maali kärsi.
2.7.2011 20:41
Naputtelee laakerin laakeripesän huulille kumivasaralla ja katsoo että se on suorassa, jonka jälkeen ottaa sopivan kokoisen hylsyn ja naputtelee sen kanssa laakerin paikalleen, näin ainenkin meillä tehty jo kauan ja yhtään laakeria ei ole hajonnut, tiedä sitten miten muilla.
2.7.2011 20:44
Itse en lähtisi nakuttamaan laakereita sisään ilman lämpösovittamista, kylmästi sisään runnoen väljistät laakeripesää huomattavasti ja ei kovin montaa laakerinvaihtokertaa tarvita siihen pesään tuollatyylillä, niin aletaan jo saavuttamaan se piste kun laakeri pyörii pesässä tyhjää.
3.7.2011 11:01
no lämmitämpä sitten sen laakeripesän kun kerran kuumailmapyssyn ostin ja sitten pistän laakerit pakastimeen, niin pitäisi kai mennä helposti?
3.7.2011 19:00
Juuri näin, sopivalla hylsyllä nakuttaa vielä ulkokehiä niin menee erittäin kauniisti sisään, ei vaadi oikein mitään voimaakaan.
3.7.2011 19:23
kossusukka kirjoitti:Juuri näin, sopivalla hylsyllä nakuttaa vielä ulkokehiä niin menee erittäin kauniisti sisään, ei vaadi oikein mitään voimaakaan.
Joo kiitos, ostinkin juuri hylsyn motonetistä tätä varten
Pitänee nyt mennä kokeilemaan.
edit: dodii, meni iha sormella painamalla vanteeseen ja ei maali kärsinyt pätkääkään lämmityksestä.
Kiitos kaikille avusta.
5.7.2011 18:46
No laakeri kesti 30km..
Siis sunnuntaina pistin uudet laakerit, tuolla tavalla kun sanoin aijemmin.
vanne pyöri normaalisti ilman oireita ja mopo rullas hyvin..
No nytte ku tulin töistä nii alko naksua laakerit takana ja välil heitti niin helvetisti vanne.
Nyt katoin kotona niin taas vasen puolinen laakeri menossa palasiksi?!
Laakerin sisäkehä on painunut sisäänpäin näemmä, kun kattoo miten on menossa rikki.
Mikä helvetti tässä on? 1400km kesti ihan hyvin alunperin laakerit..
5.7.2011 18:48
Sisällä oleva väliputki vioittunut/puuttuu tai laakerit eivät olleet aivan pohjassa. Sielä laakereiden sisäkehien välissä (siis keskiön sisällä) kuuluu olla pitkä väliputki, joka tukee sisäkehiä tiiviisti ja estää sisäkehien painumisen keskiöön päin. Jos se putki pääsee vapaasti heilumaan siellä, laakerit eivät ole pohjassa tai putki on jostain kumman syystä liian lyhyt.
5.7.2011 19:03
kossusukka kirjoitti:Sisällä oleva väliputki vioittunut/puuttuu tai laakerit eivät olleet aivan pohjassa. Sielä laakereiden sisäkehien välissä (siis keskiön sisällä) kuuluu olla pitkä väliputki, joka tukee sisäkehiä tiiviisti ja estää sisäkehien painumisen keskiöön päin. Jos se putki pääsee vapaasti heilumaan siellä, laakerit eivät ole pohjassa tai putki on jostain kumman syystä liian lyhyt.
Joo tiedän mitä tarkoitat.. no se olikin vähän löysällä siellä muuten kun laitoin laakerit.
Eli mun pitää mitata laakeripesien välistä oleva pituus ja verrata siihen putkeen..
Ja akselissa oli naarmut vasemmastalaakerista, kaveri sano et kannattaa sorvata uus akseli myös (?)
edit: mun mielestä laakerit olivat aivan pohjassa, no tästä sitte mittailemaan vaan. Jos pystyy mittaamaan.
edit: mittasin että se sisäputki on 12,5cm ja pesien välit 12,7cm tai 12,8cm. ELI putki on ainakin 2mm liian lyhyt.
5.7.2011 20:26
Kannattaa naputella ne laakerit vanteeseen, sitten kun ääni kirkastuu niin laakerit on pohjassa. Vaikka ne lämmittämällä laittaa niin yleensä pitää (esim. koneremontissa lyödään kampiakselin päihin) kopauttaa niitä että ne on oikealla paikallaan.. Lämmittämällä ne ei "etsi" oikeaa paikkaansa kunnolla.