Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

18.6.2008 20:40

Höylä kirjoitti:laitetaan tänne, kun nyt sattuin sopivasti käymään...

oli sitten paskonut yläpään neulalaakerin -> myös mäntä tietysti atomeiksi, siitä joskus 2005 vuonna tekemästäni läpättömästä powerista, onneksi ei ollut muuta vahinkoa tehnyt ainakaan tällä tietoa (pytty ainakin on ehjä ja toivottavasti myös kiertokanki)

kaveri oli vaihtanut tulpan siihen, kun oli hieman kuulemma alkanut ampumaan putkeen välillä ja tuntunut laiskalta muutenkin ja heti oli kuulemma voimat tulleet takaisin :D

oli sitten ehtinyt vetää ympärikin sillä jo kerran, kun oli innostunut vaihteeksi leikkimään :P sitten oli alkanut kuulumaan pientä kalkatusta ja lopulta oli sammunut lennosta siihen paikkaan, ihmekkös tuo, jos kaasussa ei tunneta kuin on ja off asennot :D

Aikamoista pro-virittämistä ;)

18.6.2008 21:09

Tutkippa vähän Höylän taustoja, ja mieti kaksi kertaa oliko sinun postaus nyt ihan aiheellinen.

Eiköhän Höylä ole jo kannuksensa ansainnut ;).

18.6.2008 22:32

eihän tuo tänne olis kuulunut, mutta laitoin nyt kuitenkin, kun osa niistä jotka tuon pytyn taustan ehkä muistavat, lukevat tod. näk. juuri tätä topikkia, jossakin pv topikissa se olis mennyt ihan "seinille" ;)

tuo pytty tais olla ensimmäisiä tai peräti ensimmäinen läpätön poweri motot. netin historiassa, ainakaan en muista, että olis paljoa ollut puhetta aiemmin läpättömistä powereista, ennen kuin itse päädyin sellaisen tekemistä kokeilemaan... ja hetken sai vääntää porukan kanssa, että tuosta läpättömyydestä tosiaan olis jotain etua.

tehoista sen verran, että malossit joita minä olen nähnyt on olleet joka osa alueella heikompia, kuin tuo läpätön poweri, jopa se itse viilattu CDC malossi, joka oli aika kiukkuinen tapaus (tosin pako oli siinä vedetty edellisen omistajan toimesta ylikorkeksi, joten en saanut siitä ihan mieleistäni :()

ja kaasarinahan tuossa toimii ihan perinteinen 18 mm mikuni :D putkena on arrowin tehari (piru kun osais tehdä itse vielä kunnon putken, niin sais kaiken irti siitä pytystä...)

18.6.2008 22:58

Jaa'a, en tiiä, mulle ainakin on aina ollu selvä että niillä (puoli)läpillä ei mitää tee. Olihan mulla kuitenkin tossa edellisessä projektissa ne alkuun mukana, vaan totesin että ei niitä oikein kierroksilla saa pelaamaan järkevästi, ja sitten vedin kanavan tukkoon. Seurauksena kaikki ihme kurlutukset loppui ja kone alkoi käymään puhtaasti, ja kulkeakin auttavasti.


Höylä kirjoitti:tuo pytty tais olla ensimmäisiä tai peräti ensimmäinen läpätön poweri motot. netin historiassa, ainakaan en muista, että olis paljoa ollut puhetta aiemmin läpättömistä powereista, ennen kuin itse päädyin sellaisen tekemistä kokeilemaan... ja hetken sai vääntää porukan kanssa, että tuosta läpättömyydestä tosiaan olis jotain etua.



Malossin heikkotehoisuus ei tosiaankaan ole mikään ihme. Vaikka huuhtelut on "hyvät", ja suuntauksetkin aika kivat, ne ei virtaa paskaakaan. Tämän takia ei tarvita kummoista viritysgurua että 75 cc P+ hakkaa Malossin.
Tietysti kellä on vehkeet ja taito tehdä huuhtelutkin, saa Malossinkin kulkemaan. Jaa, siinähän voiskin olla yks projekti, joskus hamassa tulevaisuudessa.

Höylä kirjoitti:tehoista sen verran, että malossit joita minä olen nähnyt on olleet joka osa alueella heikompia, kuin tuo läpätön poweri, jopa se itse viilattu CDC malossi, joka oli aika kiukkuinen tapaus (tosin pako oli siinä vedetty edellisen omistajan toimesta ylikorkeksi, joten en saanut siitä ihan mieleistäni :()

18.6.2008 23:12

itsekkin huomasin kyllä puhtaamman käynnin, alhaalta se ehkä vääntöä otti mutta toi sen edestä kyllä ylös voimaa ja kierroksia :) huomenna plastikpäddinkkiä hakemaan ja tukkimaan uudestaan kun ei tuo kemiallinen korrekin huippu metalli kestäny..

18.6.2008 23:40

Sarvi-Perkele kirjoitti:Jaa'a, en tiiä, mulle ainakin on aina ollu selvä että niillä (puoli)läpillä ei mitää tee.


tarkoitinkin näitä mopopoikia, jotka ovat vasta aloittelemassa uraansa ;)

en siis tarkoittanut, että se mun tekemä läpätön poweri olisi ollut historia ensimmäinen, vaan motot. netin historia ensimmäisiä...

itse huomasin kans jo joskus -86, että pv:n läpät ei ole mistään kotoisin... samalta ajalta oli jäänyt muutama muukin asia vaivaamaan ja piti sitten vielä kerran kokeilla, pitikö ne sen aikaiset teoriat paikkansa mitä tuli joskus mietittyä, mutta jotka jäivät toteutumatta silloin työkalujen puutteen ja autokortin vietyä mopo innostuksen...

itse menin myymään pois sen malossin, josta olen huuhteluja viilaillut (tai oikeastaan tehnyt ne, koska ostaessani pytyssä ei ollut huuhteluita :P) kiinni sitä ei ole vieläkään koitettu, joten on arvoitus vieläkin, kuinka se pytty toimii :roll: teoriassa sen pitäisi ainakin olla parempi, kuin cdc vakiona, mutta huuhtelut ovat kyllä aika arka paikka, joten tulos voi olla +- 50 % tehot vakio cdc malossiin verrattuna...

Tikkku: pitääkö tuo sun allekirjoitukses paikkansa, että et noilla väleillä pääse, kuin 86 km/h?

19.6.2008 5:40

Höylä kirjoitti:Tikkku: pitääkö tuo sun allekirjoitukses paikkansa, että et noilla väleillä pääse, kuin 86 km/h?


tekisi mieli gepsiä kokeilla.. sigmaa rämpsyttelee 85-86-87km/h ja mielestäni on oikein galiproitu.. läpätön tämä laite on siis..

19.6.2008 13:06

Kuinka estää 4t -moottorin kaksoisrikastuminen?

Tällä hetkellä siis resonoi todella paljon kierrosalueella 3000-6000rpm. vakio nokka-akselilla toimii hyvin, mutta virinokalla seos ilmeisesti ehtii palata imukanavaan.

Voiko tätä mitenkään ehkäistä pakoputkella? Jos putki antaisi paluupulssin vasta sitten kun imuventtiili on jo lähes sulkeutunut, että seos ei enää pääsisi imukanavaan. voisiko toimia?

OT: Tähän ei moni pysty

19.6.2008 13:19

Hmm. Selitin tosta pakoputken painepulssista sen takia, että joku kuriputki saattaa antaa jonkinsortin pulssin overlapin kohdalle --> tökkää seokset imukanavaan takaisin --> kaksoirikastuminen. Oikeastihan overlap-ajalle pitäisi tulla imupulssi. En kyllä itsekään usko mokomaa kovin todennäköiseksi, Todennäköisempää on väärä imukanavan pituus.

Sanotaan nyt tähänkin että hyvä nelarinputki ei mitään painepulsseja anna.

Voiko tätä mitenkään ehkäistä pakoputkella? Jos putki antaisi paluupulssin vasta sitten kun imuventtiili on jo lähes sulkeutunut, että seos ei enää pääsisi imukanavaan. voisiko toimia?


Onko menny 2t ja 4t sekaisin? Kun imuventtiili on sulkeutumassa, pako on sulkeutunut jo aikoja sitten. Ja nelarin putkessa ei kuuluisi tulla minkäänsortin paine-paluupulsseja, missään muodossa. Alipainepulssit taas kuuluvat nelaripuolelle.

19.6.2008 13:36

Jees, kuumeessa olen ja sen kyllä huomaa...

Mankin vakioputki ei taida olla mikään hyvä nelariputki, joten tiedä mitä pulsseja sieltä tulee.

Jos oletetaan että ongelma on tuossa imukanavan pituudessa, niin mites sitä pituutta kannattaisi lähteä muuttamaan?

19.6.2008 13:41

juu, enemmän tuo viittaa imupuolen mitoitus ongelmiin ja seos resonoi imukanavassa sen vuoksi ja tekee tuota liian rikasta seosta siksi :roll:

kireä nokkahan lyö lisäksi vielä alakierroksilla seosta takaisin imukanavaan... että eiköhän ne syyt löydy tuolta imupuolelta...

19.6.2008 14:07

Niin se taitaa olla. Yläkierrokset ottaa kyllä ihan hyvin.

nyt meni kyllä taas ilmeisesti venttiili, kiihdytyksessä napsahti ja siihen jäi... Eipä oikein tahdo kestää nuo tarvikeventtiilit.

19.6.2008 14:19

entäs josse mankis muuten vaan käy rikkaallaan keskikierroksilla..

19.6.2008 14:33

mullakin oli samanlaista ongelmata mankin kanssa kun virinokkaa kokeilin , muistaakseni siinä oli niitä syitä : tulppa paskana ja kaasarin säädöt vähän pielessä ja tukkoja

joo ja tulipa tänään itekkiin tukittua 60+ läppäkänava kemiksillä ja semmosta sikafleksin tapaista tiivistys ainetta laitettua kampikammion tyhjään tilaan , laitoin myös kannenkin väliin sitä ja annoin kuivua n. 1h mutta poksahti kun huuatin 30sek hanapohjassa .

mutta enää en ole varma oliko se kannen tiiviste mikä ruopes vuotamaan koska meni laihalle , mutta eipä se voi olla muukaan imuvuoto , vaikka kannen ja sylinterin päällä ei näy öljy/vuoto jälkiä

kun ajelin tuolla ennen puoliläpällisenä niin rajotti hieman aikasemmin kiekat , en tiijä mistä tuo rajotus"ilmiö" tuli , johtuukohan putkesta ? kaasarista 12mm ? vai ehkä sytkäennakosta . Mutta tekee se sitä vieläkin , nyt kyllä kiertää puhtaammin yms alaväännöt lähti jonnekin , vaati isompaa kaasria selvästi .

Pytylle oli tehty: otettu ylhäältä pois tavaraa + kaks alatiivistettä , männän laesta hiottu tavaraa ,vanhanmallin kanttalaskettu 1,5mm tehty jonkinlainen paljealue ,männän imuhelmaa lyhennetty , pakoaukkoa viilattu isommaks..
Viimeksi muokannut julpero päivämäärä 19.6.2008 14:44, muokattu yhteensä 1 kerran

19.6.2008 14:36

onko muuten makin virinokkien kanssa se juttu, että niitä ei ajoiteta samoihin merkkeihin, kuin vakio nokat, kuten autoissa tahtoo olla.

oikeat ajoitukset selviää nokka kortista, ja nokka sitten ajoitetaan astelevyn ja heittokellon kanssa... vai saako mankiin edes säädettävää jakopäätä :roll: