Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.11.2014 19:15

Kuva

Tuossa 85cc ja 100cc Temmin pytyt. 85cc ainakin vm 2003.

Niin siis ideahan tuossa hommassa noissa krossikoneissa on käsittääkseni se että kun katkoskohta saadaan aivan keskelle aukkoa, on männänrenkaalla yhtä iso tukipinta molemmilta puolin eikä se elä yhtä "rajusti" -> tiivistää paremmin. Kestää siis kunhan on tarkasti aukon keskellä ja hyvät viisteet. Perinteinen ratkaisu on luultavasti normikäytössä kestävämpi mutta näissä mäntää vaihdellaan muutenkin niin usein ettei sillä luulisi olevan väliä?

Kotareissa ym kisapiikeissä myös käsittääkseni sama homma. Aukko noin 18 - 20mm leveä. Yleensä se katkoskohta tähdätään kait pienemmän aukon kohdalle, eli joissain koneissa saattaa olla myös apuhuuhtelujen kohdalla. ;)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

27.11.2014 19:30

Tuohan on ihan samanlainen Airsalin kanssa takahuuhteluaukkojen osalta. :eek:
Eli sen katkoskohdan kuuluu olla siinä keskellä aukkoa.. mielenkiintoista. Aina oppii jotain uutta. :D

Ja tosiaan männänvaihtoväli on n. 15-20h. Sen verran paljon kiertää, ettei se mäntä pitkään kestä uuden veroisena. Männän nopeus parhaimmillaan 22,4-23,0m/s.

Mut kiitos vastauksista! Säästyi oikeasti paljolta turhalta vaivalta. :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.12.2014 19:45

.
Viimeksi muokannut Markus99 päivämäärä 6.12.2014 16:19, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

5.12.2014 20:04

Löytyy S6 70cc Racing pyttyä D50B0 moottoriin (eli uudenmallin Rabasaan).
Ulkomailla moottori tunnetaan myöskin Derbi Euro 3 nimikkeellä.

Metrakit SP3 70cc on midrace tasoa. Laatu on hyvä ja tehoa saa kohtuullisesti. Paremmilla osilla saa jopa 15-16hp takarenkaalta tehoa (esim. SCR Corse Racingline 70cc, Keihin PWK 28mm, VForce 3 läppärunko..).

Italkit 70cc on myöskin midrace tasoa.. ei yhtä tehokas, mutta menee katukäytössä. Laadusta en osaa sanoa sen enempää.. todennäköisesti Airsalin/Barikitin tasoa eli ihan OK laatu.

Se 80cc versio Italkitistä vaatii 44,9mm iskuisen kampiakselin toimiakseen oikein.

En suosittele tuota Metrakittiä, jos:
-Et halua vaihtaa mäntää 2-4tkm välein
-Et hanki korkeakiertoista putkea (esim. Metrakit SP3, Metrakit Pro Race.. tai vastaava)
-Tykkäät vähemmän piikikkäästä koneen luonteesta (eli tehoa muuallakin kuin ylhäällä)
-Haluat käyttää 19-21mm kaasutinta

Tuo on vain oma mielipide.

Bensankulutus pyörii 28mm kaasuttimella n. 6-10 litran paikkeilla (per 100km), riippuen kaasun käytöstä ja kaasuttimen säädöistä.

Vakiokampura kestää noilla osilla, jos ei ole väljää ja ajat 3% öljyseoksella + kaasuttimen säädöt kuntoon.

Itselläni väljistyi käyttökelvottomaksi kiertokangen alapään neulalaakeri, kun moottori kierti ajossa yli 15,000rpm.. kesti n. 6,6h kunnes neulat alkoi lentää laakerista. Oma kampura oli 13,8tkm ajettu.

Gianellin tehoalue on 8,000-12,000rpm, joten sen vuoksi kannattaa ennemmin hommata Italkitin 70cc pytty tai Airsal 70cc.
Myöskin Airsal 80cc toimisi varmasti hyvin.

Mitään kilpailukäyttöön tarkoitettua sylinteriä ei kannata hankkia, jos ei ole valmis käyttämään rahaa sen huoltoon (esim. mäntä 40-60h välein).

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.12.2014 0:15

.
Viimeksi muokannut Markus99 päivämäärä 6.12.2014 16:19, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.12.2014 0:42

Veikkaisin noin 6-7 litran kulutusta.
Tosiaan, ei se kaasuttimen koko niin tolkuttomasti vaikuta bensankulutukseen.
Säädöt vaikuttaa enemmän. Näin sanoo kokemus.

Ex-Derbi vei 6-10L satasella.
Midrace tekniikka:
-Viilattu Airsal 70cc
-Mikuni TM 28
-VForce 3 läppäventtiili
-CR85 imukaula
-Gianelli
-Avarretut lohkot
-Ducatin rajoittamattomat sähköt
-14/48 välitykset (huiput 122km/h gepsiin)


Tosin toi H-E Derbi vie parhaimmillaan 15L satasella, kun vetää luisti katossa enskaa.
Normiajossa n. 6-8L/100km.
Oli aiemmin Mikuni TMX 27 kaasari.
Nyt on Koso PWK 32mm ja 81,4cc stroukkikampuralla.. vielä en tiedä miten paljon kuluttaa, kun en ole saanut ajokuntoon.
Vasta keskiviikkona selviää miten hörppii soppaa. :D

SCR Corse Racingline 70cc maksaa Animotosilla 266€ (muistaakseni), mutta postikulut ovat n. 30€.

Nyt kannattaa ostaa esim. Scootfastilta, koska sieltä saa 10% alennuksen. ;)

Laitat esim. 13-48 tai 14-48 välitykset, niin pystyy ajamaan pintakaasulla 60km/h helposti, niin ei vie paljoo bensaa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.12.2014 17:16

Eikös tuo SCR Corse HM 50/70 Cross putki olisi aika käypänen tuon SP3 sylkän kanssa.. ainakin tietopankin mukaan tehoalueet suht samat (SP3 8-14krpm ja SCR 8,5-14,5krpm)
Ja mikähän kaasari näille olisi hyvä.. Dellorto VHST, Mikuni TM tai joku Polinin pwk.. näitä litteä luistisia? :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.12.2014 17:21

Cross mallin tehoalue on 7,500-12,500rpm (muistaakseni).
Sen alakauttasen SCR Corse HM 50/70 putken tehoalue on sitte toi 8,500-14,000rpm.

Dellorto VHST 28, Mikuni TM 28 ja Keihin PWK 28 (tai kopio, esim. OKO, Koso..) ovat suosittuja näissä virimopoissa. Hinnaltaan useimmiten ihan siedettäviä - erityisesti tuo Mikuni TM.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.12.2014 20:09

Mitenkäs on sitte tuon http://www.gearparts24.de/auspuffanlage ... a3754.html yläkauttasen racing linen kanssa.. onko se tehoalue siellä 9-15krpm niinkuin tietopankissa lukee vaiko tässäkin cross putkessa alempi?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.12.2014 20:12

Siinä on ihan sama tehoalue kuin alakauttasessa.
Eli n. 9,000-14,500rpm.

On muuten halpa Racingline, pakko myöntää. Nyt kannattaa ostaa se, jos edes harkitsee sen hankkimista. Melkein pitäis itekkin sijoittaa tuohon, kun Pro Race vähän lommoilla. :lol:

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.12.2014 20:50

Moro. Millainenkohan sylinteri tuo 90cc mahtaa olla vakiona tehoiltansa,kun hintaakin on vain tuo 69e...? --> http://www.ebay.com/itm/KR-Cylindre-kit ... 1332071413 .Kuuleman mukaan ebayn 75cc sylinteri vastaisi tehoiltansa 75cc TOP rosea,jotenka olisi kiva tietää tuosta 90cc:stäkin jotain infoa,kiitos. :)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.12.2014 21:12

Tuo on todellisuudessa 73,5cc.
Arvioisin, että noin 9-10hp sylinteri. Eli vähemmän tehokkaampi kuin Airsal.

Joku jolla on kokemusta ko. sylinteristä voi kertoa siitä faktatietoa. ;)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

6.12.2014 22:43

Tuo ebayn pyttyhän on 75cc (ks. Poraus) ja juurikin rosen kopio. Tehoista ei ole mitään tietoa, koska pytty jonka ostin kusi nesteet kannen välistä valuvirheen vuoksi ja pakoaukosta valehtelematta 1/4 oli valurösöä, eli antanee jo pientä kuvaa pytyn laadusta. Myös pintamaali lohkeili todella helposti.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

8.12.2014 16:58

Jos hommaan 70cc Airsalin Derbiini, niin eikö alakerran pitäisi kestää, kun sillä ei ole ajettu kuin 4500? Vahvistaa ei siis tarvitsisi kuin kytkimen jouset jäykempiin? Ja siitä ei ilmeisesti saa tehoa irti vakio 17,5 lortolla, vaan pitää iskeä joku 21 kaasari? Paljonko olisi bensankulutus näillä seteillä?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

8.12.2014 17:44

joo pelkkä kytkinjousien vaihto riittää , ja iha hyvin sillä 17,5 mm saa tehoja mut kaikki tehot 21mm ja kuluttaa varmaa korkeintaan 6l/100km? riippuu miten ajaa