Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista! Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys
31.3.2015 21:18
Niistä Suikkasen viritelmistä ois kiva kyllä nähdä kuvia .
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys
14.4.2015 1:02
En pääsekään nyt vielä ulkovarastoon penkomaan, mutta se oli siis valurauta pytty pappikseen jossa on 2 osainen pakoaukko tehty valupuikolla hitsaten. Säädin on semmoinen pyörähtävä tappi joka toimi isolla RC servolla. Servoa ohjailemassa oli muistini mukaan 2907 ja 555 piireistä tehty aivolaatikko. Tuo ohjainboksi (teippiin kääritty piirilevy) on jo purettu kun tarvitsin aikanaan siitä komponentteja.
Raaserihan on tuolla takapihalla. En ole sillä ajanut kun tuohon ensiöakseliin pitäisi hitsata stelliittipinnoite ettei se aina kuluisi paskaksi. Vesipumpun laakeritkin täytys varmaan jo vaihtaa. Saatan jopa kasata moottorin uusiksi kunhan saan argonia tuohon hitsaushommaan.
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys
15.5.2015 18:44
Osaako kukaan sanoa, että paljonko puch vz 50 k 3 x koneen kytkinlevyistä mitataan kuluneisuus. Kun yritin etsiä netistä tietoa asiasta, mutta tuloksetta ?.
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys
17.5.2015 21:52
Jos kytkinlevyjen kitkapaloja on vielä jäljellä ja kytkin toimii, levyt eivät ole liian kuluneita
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys
10.6.2015 19:00
Moi mitä tulis tehdä 1961 pappa vs50lf Trm porattu 40mm 58cm3 mäntä meteor 0.05 välys. korkeapaine kansi. 2v racing kiertokanki. 12mm bing/säätäsuutin. nyt sit pitäs viilailla kanavat. Alavääntö sais jäädä jos mahdollista. Mitä pitäs tehdä muuta.
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys
3.7.2015 22:09
Jos imu ja pakoröörit on 14mm korkeat ja levitetty jonkin verran ja kanavat aukeaa kokonaan niin vääntää ja kulkee jotain 55-60. Kannattaa tehdä koroke pytyn alle ja sorvata pytyn ylätiivistepinnasta turhat lastut pois. Tuhoputkella lähtee alaväännöt niin kannattaa pitää orkkis putki ja vaiha 13 eturatas ny ainaki.
Onko kokemusta Puchverkstanin puhallinjäähdytteiseen tarkoitetuista virityssylintereistä? Ovatkohan samoja kuin mitä Voimakone myy?
Ajatuksena olisi saada lisää vääntöä tuohon automaattivaihteiseen ja tuon 60cc pytyn ympärille olisi tarkoitus suunnitella kokoonpanoa. Huippunopeutta ei tälläiseen "mökkimopoon" kaipaa tuota nykyistä 50km/h enempää.
Metrakitin muffler löytyy jostain varaston perukoilta, tappaakohan se kaiken alaväännön vai lisääkö se kenties sitä verrattuna tuohon vakioputkeen, mikä ei nyt varsinaisesti ole mikään ideaalisesti muotoiltu 2-tahdin toimintaa ajatellen.
Niin ja ulkonäköhän pyritään pitämään alkuperäisen kaltaisena, että puhallinjäähdytys on ja pysyy, mutta pakoputkessa ja kaasuttimessa voidaan joustaa.
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys
14.2.2017 22:24
tää on varmaa tyhmä kysymys mutta menköö. onko järkeä laittaa supersporttiin isompaa kaasaria jos on säätö suutin kiinni vaikuttaako paljoo? siis nyt on vakio bing taitaa olla 14mm mutta joo...
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys
18.2.2018 23:13
Onko kenelläkään tietoa, meneekö Puch Maxin 70cc pyttysarja Tunturi Supersporttiin? Tarkoituksena siis alkaa virittelemään sellaista kun ainakin Maxin osat ovat halpoja, mutta haluaisin tietää sopivatko.
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys
4.6.2019 21:54
Pappa 2v jalkavaihteinen kulkee nyt 65km/h ja vääntöä piisaa. Settinä 60cc pytty lasketulla kannella, 15mm kiinabing viilatulla luistilla (vähän jyrkempi ja pykälät pois), powerfiltteri (saa liikaa ilmaa, joten 3/4-osaa peitetty), tehomäntä, tehari (finmopo), normiratastus Isompaa ratasta, niin ottaisi 70km/h (harkinnassa)
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys
12.5.2020 14:10
Mikä on isoin sylinteri joka menee suoraan tomoksen alakertaan.
Mulla on yksi Puch 4-vaihteinen kone työn alla ja siihen tulee 65cc autisan pytty viilaamattomana, ehkä noin 22mm kaasutin ja DIY putki. Tarkoitus on selvittää mihin tuon pytty pystyy viilaamattomana ja oma arvaus on ett siitä irtoaa noin 10hp, takarenkaalta vähintäänkin 8-9hp. Tämä selvinnee tässä talven aikaan.
Mitne tuon 4-vaihteisen moottorin vetoakselin päittäisvälys? Nyt tuossa mun koneessa on noin 1,5mm päittäisävälys vetoakselilla ja mietin pitääkö se alkaa shimmaamaan pienemmäksi?