Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

3.4.2011 20:58

Onko 180 asteen jyrkkä mutka ihan liikaa? Tuli sellainen idea, että kun vääntöputkesta tulee niin älyttömän pitkä niin heittää sen 2 kerroin mopon alle ja peräpilli paisarin keskeltä. Entä mikä tehotavoite ja maksimikierrosluku olisi hyvä putkelle jonka tehojen olisi tarkoitus loppua ennen 65 km/h nopeutta?

4.4.2011 8:24

Ei 180 astetta liikaa ole, kunhan sen tekee ilman teräviä kulmia(siis tarpeeksi monessa osassa) Tehotavoite pytyn mukaan ja huipputehon kierrokset ja niitä vastaava nopeushan riippuvat välityksistä. Jos haluat mopon kulkevan vinguttamalla sen 65, kannattaa huipputeho mitoittaa jonkin verran alle sitä nopeutta vastaavaa kierroslukua, ylikierroksia kun on aina(ihan mutuna 500-1000rpm kannattaa jättää ylikierrosvaraa)

4.4.2011 8:43

P..M kirjoitti:Onko 180 asteen jyrkkä mutka ihan liikaa?


Eihän se liikaa ole jos sellainen on pakko tehdä. Tietysti sitä parempi mitä suoremman putken voi tehdä, vaan ei semmonen onnistu ikinä muutakuin penkissä...

Katoppas varsin noita 500 cc crossien putkia, niissä on suurinpiirtein kaksi 180 asteen mutkaa, ja joku kappale pienempiä mutkia lisää.

8.4.2011 8:13

Mites peräpillin vieminen keskikartion kohdalle onnistuu kun peräpilli on liian lyhyt, pitääkö yksinkertaisesti pidentää? Ja toinen ihmetys peräpillissä on sen halkaisija. Halkaisija on pienempi kuin yläkierteisessä vakioputkessa, ei muuten mutta ei kai tästä koidu ylikuumentumista? Niin ja tästä on kuitenkin tulossa vääntöputki, olen lueskellut että pienen peräpillin tuomat tehot menevät yläkierroksille jota en halua.

Hieman typeriä kysymyksiä, mutta pakko kysyä kun koulut loppuu kohta eikä sen jälkeen pääse putkea tekemään että kerralla pitäisi onnistua.

8.4.2011 21:34

Peräpillin pidentämisellä ei ole niin suurta merkitystä että ei kannata lähteä pilaamaan pyörän ulkonäköa,
halkasialla voidaan vaikuttaa tehoon siten että laaja tehoalue saavutetaan peräpillillä jonka halkaisija on 62%...68% alkukäyrän halkaisijasta ja korkeaan huipputehoon valitaan 50%...58% pituuden tulisi olla 10x halkasia... TIITTASEN MOTOCROSSMEKAANIKON KÄSIKIRJASTA kopioitu epäsuorasti. eli ei oli niin suurta merkitystä. kyseessä ilmeisesti 50cc? teet sellasen mikä silmää miellyttää eikä ahista liikaa. :)

jps

13.4.2011 23:11

Kuulkeeha poijjaat jos esim peussiiin ootte putkee tekemässä niin suosittelen iha vaan rueta ite suunnittelemaa iha ilmaan mitää koneita yms...
otatte sopivaa peltiä sitte leikkelette jtn 30cm pitkiä 5 cm leveitä slaisseja sitte kulmia kiljotiinilla vähä poeis ja mankeliin vuan monta tuommosta ja eka vaik täpil kasaan ja muotoilee sitte kunno saumat ja rälläkkään hiomalaikak eiku hiomaan tuloo iha jees ku teköö huolella ;)!

14.4.2011 0:23

Tietokoneella suunnittelu on sitä nykypäivää, ja kannattavampaa kuin alkaa hatusta vetämään mittoja ja muotoja pakoputkeen. Tietokoneella kun suunnittelee, voi saada jo ekasta putkesta hyvän, kokeilemalla taas on hyvin epätodennäköistä, että mitat osuu kohdalleen, varsinkin jos kyseessä on ensimmäinen putki mitä tekee.

TK

15.4.2011 21:54

Onko mitään järkeä hitsata tk:oon alakauttaseen putkeen kuria?
Nyt on tehoratsiat nii ei oikein huvittas ottaa veroja :lol:
Monen millistä rikkaa siihen kannattaisi laitella?
Silleen ,että kulkis 65.Välit on 12-52 laitan eteen vielä 11h se karsii nopeutta noin 4km/H
Turbokitin alakauttasen tehoaluetta en oikein tiedä ,mutta on ylipäätään järkeä ruveta kuristelemaan?






Mopo on Rieju smx ja putki tk alakauttanen.

15.4.2011 22:17

Kysele pieniä kysymyksiä triidissä, tämä ei todellakaan sovi millekkään tehdasteharin kurin asennusneuvoille...

Re:

25.4.2011 23:54

Sarvi-Perkele kirjoitti:Helpoin noita kartioita on väännellä kun laittaa ruuvipenkkiin sopivan putken/tangon ja sitä vasten vaan käsillä pyöräyttää. Ensin tekee molempiin reunoihin alkutaivutukset, koska muuten ne jää helposti suoriksi, ja siitä sitten vaan käsin vääntää semmosilla työntävillä liikkeillä, jotka jakaa taivutusta isommalle alalle.



Mää en saanu pyöreetä putke mitenkään:
Kuva

E: tosin tein tuon yhdessä illassa, mutta koetin väännellä/ naputella pyöriää puuta vasten ja samoin metalli putkia ja hylsyjä vasten. Mutta ei vaan onnistunu tuo tekeminen.

Re: Re:

26.4.2011 8:18

Griffsatz kirjoitti:...
Mää en saanu pyöreetä putke mitenkään:
...


Eka on aina eka ja seuraava lähes aina parempi :) Tuolta näytti minunkin ensimmäinen putkeni :lol:

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

26.4.2011 14:57

Ookkei, poijjaat naureskelivat tolle mun kulmikkaalle luomukselleni, löin heille rälläkän käteen ja sanoin tehkää parempi ni jäivät hiljaseks... :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

3.5.2011 21:47

aattelin ruveta tekee ala kierros putkee ni mite se pitäs mittailla sopivaks ja ku sen pitäs olla sellanen et se ei menis yli 65. enkä oo enne tehny putkii ni kertokaa selkeesti :D ja tietenkin alakauttanen ku ei se ylä kauttanen oikee onnistu ;D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.5.2011 21:47

osaisko joku neuvoo mist alottaa ku oisin tekemäs mahollisimman ala vääntöstä teharii ja siis ala kauttasta (mittoja ja muita olennaisia tietoja)en ymmärrä mitää niist laskujutuist ni voittekste vähä auttaa ja siis tulos derbiin jos se jotenki vaikuttaa :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.5.2011 22:13

juzzy kirjoitti:osaisko joku neuvoo mist alottaa ku oisin tekemäs mahollisimman ala vääntöstä teharii ja siis ala kauttasta (mittoja ja muita olennaisia tietoja)en ymmärrä mitää niist laskujutuist ni voittekste vähä auttaa ja siis tulos derbiin jos se jotenki vaikuttaa :D


Kai nää oot jo lukenu tämän topicin ensimmäisen viestin?