Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

26.7.2011 12:43

^ Derbeissä (ainakin näissä halppiksissa) ei siihen reunimmaiseen saanut kytkeä mitään, siihen laitettaisiin tappokatkaisimen johto kiinni jos sellainen olisi asennettu. Olisitko siihen kytkenyt jotain, ja sen takia ei toimi?

likelynico kirjoitti:Mistä vois johtua kun eilen huomasin, että kummatkaan vasemmanpuolen vilkut eivät vilkuta, vaikka vilkkupainike onkin pohjassa..? Toissapäivänä molemmat vasemmanpuolisista vilkuista vilkuttivat aivan normaalisti viellä. Johtoja en ole käpelöinnyt nyt sen jälkeen, kun vilkut vaihdoin ja siitäkin on jo reilu kuukausi. Tähän asti siis ovat toimineet niin kun pitääkin..

Kosketushäiriö jossain, tai mahdollisesti kosteutta jossain. Johtoja auki vaan ja tutkimaan missä ottaa kiinni maihin

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

26.7.2011 12:45

Tepitin kirjoitti:^ Derbeissä ei siihen reunimmaiseen saanut kytkeä mitään, siihen laitettaisiin tappokatkaisimen johto kiinni jos sellainen olisi asennettu. Olisitko siihen kytkenyt jotain, ja sen takia ei toimi?

likelynico kirjoitti:Mistä vois johtua kun eilen huomasin, että kummatkaan vasemmanpuolen vilkut eivät vilkuta, vaikka vilkkupainike onkin pohjassa..? Toissapäivänä molemmat vasemmanpuolisista vilkuista vilkuttivat aivan normaalisti viellä. Johtoja en ole käpelöinnyt nyt sen jälkeen, kun vilkut vaihdoin ja siitäkin on jo reilu kuukausi. Tähän asti siis ovat toimineet niin kun pitääkin..

Kosketushäiriö jossain, tai mahdollisesti kosteutta jossain. Johtoja auki vaan ja tutkimaan missä ottaa kiinni maihin


Okei, kiitoksia! Pitääpä alkaa tutkia:)

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

2.8.2011 23:40

Mitä kaikkea tarvitsen asentaakseni vilkut mopoon, jossa ei ole alunperin ollut vilkkuja? Ja mistä löytää tarvittavat osat?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

3.8.2011 6:16

Johdon josta ottaa virtaa/akun, vilkkureleen, katkaisijan ja vilkut.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

3.8.2011 14:03

Samppa1993 kirjoitti:Johdon josta ottaa virtaa/akun, vilkkureleen, katkaisijan ja vilkut.

Noin oikeastaan lyhykäisyydessään. :)
Eli akusta virta (+ ja -navoista) vedät releelle, josta katkasijan kautta vilkuille. :)

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

3.8.2011 15:46

Eli siis, jos ostan tällaset vilkut, kelpaako tämä vilkkureleeksi? Ja tarvitaanko releitä yksi vai kaksi? Ja sitten vaan joku kolmiasentoinen kytkin?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

4.8.2011 20:08

Miiksuu kirjoitti:Eli siis, jos ostan tällaset vilkut, kelpaako tämä vilkkureleeksi? Ja tarvitaanko releitä yksi vai kaksi? Ja sitten vaan joku kolmiasentoinen kytkin?

Yks rele tarvihtee vain olla, kolmiasentoinen kytkin on hyvä tähän hommaan! :) Kaksiasentoisella voi olla hankala ;D
E; Luulen että nuo on yhteensopivat, voi myös olla vaikka auton vanha vilkkurelekkin tuon tilalla.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

4.8.2011 23:09

Repisin gorillastani jarruvalon ja tarikan vittuun. Kiinnitin tilalle aidon mankin takavalon. Oston yhteydessä testasin valoa ja se toimi niinkuin pitikin eli paloi kokoajan. Nyt kuitenkin kun kytken valon se toimii vain jarruttaessa eli se yksi piuha on kait väärinpäin? Noh kun vaihdan piuhan paikkaa valo ei pala ollenkaan vaikka mitä tekisi. Voisiko olla niin että liitin olisi jotenkin löystynyt tai viallinen ja siksi ei pala? Vai voiko se vaikuttaa jotakin että repisin samalla akun irti koska se oli niin paska akku että ei mitään rajaa.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

5.8.2011 6:00

Mulla kävi pösössä kans niin että ei takavalo enää toimi mut jarruvalo kyl, väliaikaseks patentiks sitten otin jarrukahvasta ne 2johtoo irti ja liitin ne toisiinsa niin palaa jarruvalo kokoajan.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

5.8.2011 10:41

buubaa kirjoitti:Mulla kävi pösössä kans niin että ei takavalo enää toimi mut jarruvalo kyl, väliaikaseks patentiks sitten otin jarrukahvasta ne 2johtoo irti ja liitin ne toisiinsa niin palaa jarruvalo kokoajan.

Kyllä tässä nyt taitaa liittimessä vika olla koska hondan takavalossa ei kait jarruvaloa kuuluisi olla. Tai siis siitä lähtee kaksi johtoakin ainoastaan.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

5.8.2011 12:07

Mankin takavalossa maadotus menee muistaakseni suoraan polttimosta, eli siis sun pitäisi saada se lampun runko maadotettua. Siinä ei siis ole maadotukselle erillistä johtoa. Koita mitä tapahtuu jos otat polttimen irti ja laitat kiinni runkoon ja yhdistät plussan kantaan. Ja mankin takavalossa on johto jarruvalolle (kelta/vihr) ja polttimossakin on kaks lankaa. ;)

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

10.8.2011 23:16

Miten tuollainen asennetaan Aprilia RS 50:een? :s

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

11.8.2011 9:37

Masterm1nd! kirjoitti:Miten tuollainen asennetaan Aprilia RS 50:een? :s

linkkis on paskana :S

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

12.8.2011 23:25

Mikä mahtaa olla mopossa kun takavalo kärähti ihan kunnolla elikkäs koko ledilevy ihan musta ja piuhat lähteny irti? Polttimoitakin palaa sillon tällön. Voiko asiaan se että ajelen yleensä ilman etuvaloa, niin että vain takavalo palaa?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

13.8.2011 0:53

Mittaa takavalolle tuleva jännite ensin, sillein että ilman etuvaloa, etuvalolla jne. ja annat kierroksia samalla. Sitten kannattaa katsoa onko mahdollista että valo on ottanu oikosulkua jostain, esim veden avustuksella tai siellä jotkut johdot hipoo toisiaan / tinaukset pääsee metallin kautta oikoseen.