Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
5.2.2012 2:16
VInku + Dremel on pop. Teoria kannattaa hankkia kuntoon ennen kun alkaa käytännössä pyttyä viilaamaan.
5.2.2012 2:41
Ja täytyy muistaa että jotkut asiat pitää tehä tarkemmin pinnotetun pytyn kanssa.
5.2.2012 14:09
Reetuhai2 kirjoitti:Ja täytyy muistaa että jotkut asiat pitää tehä tarkemmin pinnotetun pytyn kanssa.
Mitkä asiat? Eikö ihan yhtäläillä tarkasti pidä tehdä valupytynkin kanssa?
Enemmänkin pinnotettu pytty asettaa työkaluille rajotteita.
7.2.2012 11:39
nyt on sellaista suunnitteilla että porauttaisi am6 vakio sylinterin 65cc kokoiseksi. Laittaisin männäksi pv:n männän. Männän tappi on samankokoinen, helma muistaakseni 2 milliä matalempi ja männän laki 1-0.5 mm matalempi. Että jos viilaisi kaikkia aukkoja tarvittavan määrän alaspäin(1-0.5mm) ja muutenkin muotoilisi kanavia ja aukkoja. kaasarina toimisi 17.5 millinen dellorto. putkena täysin tyhjä vakioputki (siis yamaha dt -08)
Eli voisiko tälläinen toimia ja kuinka hyvin. Viisaammat auttakaa
7.2.2012 12:56
Ensinnäkin onko am6 vakiopytyssä edes sen vertaa poraamisvaraa? Toisaalta am6 taisi saada alle 100% top performancen 70cc pytyn, joka toimii varmasti paremmin ja luotettavimmin.
7.2.2012 13:24
MSJD kirjoitti:Ensinnäkin onko am6 vakiopytyssä edes sen vertaa poraamisvaraa? Toisaalta am6 taisi saada alle 100% top performancen 70cc pytyn, joka toimii varmasti paremmin ja luotettavimmin.
Niin, mutta siitähän puuttuu se tekemisen ilo..?
Helmoista kattoen ainakin niissä riittää poraamisvaraa vaikka kuinka.. Tiedä sitten, että missä koossa puheaa vesitiehen jne.
Huuhteluaukkoja ei välttämättä tarvitse alaspäin viilata edes männän tasalle, voi olla että ne aukkojen reunat on melko hollilla jopa, kun monesti tuppaa ne aukot laskemaan hieman mitä isommaksi pyttyjä porataan. Aukioloasteet kannattaa toki kattoa, että tarviiko sen puolesta sitten aukot työstämistä.
Pistähän työstäen vaan.
7.2.2012 13:35
No jos tarvii kysyä, että toimiiko vakio putki hyvin ton kanssa, en itte alkais tekemään. Ja PV mäntää en lähtis laittamaan. Ensinnäkin liian paksut m-renkaat, ja kestävyys ei ole ihan laatumäntien luokkaa.
7.2.2012 13:55
Mitäs se männänrenkaaan paksuus haittaa? On niin helppoja nuo valmiit pytyt, ja nyt pääsisi viilailemaan kun ei sitä oikein ole tullut harrastettua. Eli mitenkäs ne aukiolo ajat taas katotiin? Mistä saa TOPin alle 100€?
7.2.2012 15:50
kestävyys ei ole ihan laatumäntien luokkaa.
Eikö PVseen tehdä enää laatumäntiä?
7.2.2012 16:34
Kyllähän niitä taidetaan tehdä, mutta vähän heikosti niitä tuntu pari vuotta sitten löytyvän. Varsinkin kun tuo 65cc tarttis 46mm männän, niin ei taida laatumäntää löytyä. Muistaakseni suurin ei-steptwomäntä oli 43mm paikkeilla.
7.2.2012 20:01
Tuota en ollutkaan tullut ajatelleeksi. Täytyy tehdä kiinan männällä ja jos ei kestä niin ostaa sit jonku seitenkymppise
22.2.2012 13:19
Leikin äsken jonkin aikaa vedellä med sylinteri. Näyttääkö vesi todellisen huuhteluiden suunnan? Huvikseen "hieman" putsailin pakoaukkoa. Teinkö väärin, kun pyöristin vähän pakoaukon reunaa?
22.2.2012 16:34
Eihän se vesi pystysuuntausta täysin oikein näytä, koska painovoima vetää sitä alaspäin
Mutta eiköhän sitten sivusuuntaukset ole jokseenkin nähtävissä veden kanssa!
Joo aukkoihin kannattaa/pitää yleensäkkin tehdä pyöristykset/viisteet. Ja varsinkin pakoaukkoon, että männänrengas ei hajoa osuessaan pakoaukon ylä- tai alareunaan.
25.2.2012 15:37
Viisaammat vastaa:
Eli veljen kanssa tuli keskusteltua imukanavasta ja sen hiomisesta. Hän sanoi, että imukanavat pitää olla epätasaisia tarkoituksella, että pyörteitä syntyy.
Eli kumpi on parempi imukanava: epätasainen vai 240 asti hiottu tasainen imukanava?
Ja toinen juttu: pytyn ja lohkon huuhteluiden koot on hieman erikokoiset. Noin 1mm lohkossa on suuremmat huuhtelut, kuin pytyssä. Uskaltaako ottaa pytyn huuhteluista pois vai kannattaako alkaa täyttelee jollain?
Millä porukat yleensä täyttää lohkoja? kemiksellä?
Sori näitä kysymyksiä, mutta tuoko imupuolen työstäminen paljon lisää huippuja viilatulla motorforce plus 50cc:llä?
25.2.2012 16:35
Zoner v2 kirjoitti:Viisaammat vastaa:
Eli veljen kanssa tuli keskusteltua imukanavasta ja sen hiomisesta. Hän sanoi, että imukanavat pitää olla epätasaisia tarkoituksella, että pyörteitä syntyy.
Eli kumpi on parempi imukanava: epätasainen vai 240 asti hiottu tasainen imukanava?
Ja toinen juttu: pytyn ja lohkon huuhteluiden koot on hieman erikokoiset. Noin 1mm lohkossa on suuremmat huuhtelut, kuin pytyssä. Uskaltaako ottaa pytyn huuhteluista pois vai kannattaako alkaa täyttelee jollain?
Millä porukat yleensä täyttää lohkoja? kemiksellä?
Sori näitä kysymyksiä, mutta tuoko imupuolen työstäminen paljon lisää huippuja viilatulla motorforce plus 50cc:llä?
Jaa-a. Imukanavan epätasaisuus on suhteellista. Yleensä epätasaisuudella tarkoitetaan jotain juuri ja juuri sormella tuntuvaa karheutta. Sopiva jälki on suurinpiirtein sellaista mitä saa kun valaa alumiiniä laadukkaasti. Se on useimpien mielestä tasaista. Eli jos nuista kahdesta pitää valita niin se on tuo 240 asti hiottu imukanava. Mitään
koloja ei saa näkyä. Dremelin hiomarullaa kehiin vain.
Dremeli käteen ja pytystä huuhtelukanavia isommiksi. Teet kanavista symmetriset ja jouheat niin ei mitään kovin vakavaa pitäisi tapahtua. Huuhtelunlähtöjen viilaaminen on ihan eri asia mitä varsinaisen mutkan viilaaminen tai huuhtelusuuntauksien muuttaminen. Dremeli käteen ja porras pois vain. Tietysti, jos on sitä mieltä että hommasta ei tule mitään niin pytty kiinni vain. Millin kemiskikerrosta lohkoihin ei kannata laittaa, sillä saa aikaan vain konerempan.
Imupuolen työstämisestä ei ole mitään hajua kun ei ole mitään hajua siitä, mitä olet tekemässä. Mikä kaasari, minkälainen pytty, mitä haluat saada aikaan, mitä työstövälineitä käytössä, mitä sitä ja mitä tätä. Kerro nyt ensinnä edes että mistä moposta on kyse.