Tämä lähti liikkeelle ihan hetken mielijohteesta kun noita junioreita olen kuunnellut, joku pääsee mopolla 11km kolmessa minuutissa ja toisella kevari kulkee yli 200kmh...
Prokkis tehtiin ihan sen vuoksi että näen itse kuinka paljon nyky noku vesipyssystä saa oikealla putkella ja kaasarilla irti, putki osui niin kohdalleen kuin vain voi olla ja tuo 17,5mm on juuri sopiva kyseiseen kokoonpanoon. Suuremman tuotto menisi kaikesta päätellen suurimmaksi osaksi hukkaan. Kuten jo aikaisemmin mainitsin niin mopo on 50cc ja kaikki sen yli on jotain muuta, eli mopon vittämisessä pysytään mun mielestä vakio kokoisissä sylintereissä. Niitä voi toki muokata haluamallaan tavalla tai olla muokkaamatta. Onnistunut virityshän kuitenkin on aina se jossa tehohäviö on alle 30%...
Ja tosiaan tuo oma 2T virittäminen on muuten ollut viimeiset 15v unohduksissa, hommat alkoivat joskus junnuna niillä Tuntureilla ja PV:llä jotka kieltämättä kulki tai ainakin lähti aika lujaa kun sen ajan piikkiset eivät tahtoneet pysyä perässä välillä 0-80kmh. Mopoiän jälkeen koitettiin hakea 125cc crossikoneisiin kovasti lisää paukkua, mutta se on ilman kunnon laitteita jo hieman hankalaa ja aika ajoi ohitse kun isot pojat hommailivat HiTec laitteita joka talliin. Lopulta koko homma painui unohduksiin ja tilalle tulivat 4t motot sekä vaparit ja ahdetut autot.
Sen verran vielä tuosta Gilerasta, että pyrkimys on jos vain ehdin niin käyttää se Laitilassa penkissä lähiaikoina, mielenkiinnosta jo pelkästään että miltä käyrä näyttää paperilla.