Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

29.12.2011 21:32

joo kyllä toi letku ainakin kaverilla kestäny niin eiköhän se tossakin

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

11.1.2012 17:17

Käy niin kuumana keskustelu että pakko liittyä. :D

Itse olen ajanut kaverin Motorhispania Furia jossa on uskomattomat väännöt kun se kerran vetää ihan keposasti 13/65 välejä huippuja kerää sen verran että 80 mittari pohjassa suurin piirtein koko ajan. Lukuun ottamatta ISOJA ylämäkiä. Gps tulos sanoi 79.
Putki on siis vakio putki jossa on enää ne "katiska verkot" sisällä.

Sitte kaverin Derbi X-Race tarkasti en muista mitä sille oli tehty mutta ainakin putkea oli rukattu.
Vääntöä oli ihan törkeesti koska pystyi lähtemään paikaltaan 3. vaihteella.

Kaverin Gilera H@K RK Cannibal paremmin tietävä korjatkoon nimen. :D Pirtein ajamani MOPO eli siis 50cc. Tyhjätty vakioputki ei tietääkseni muuta tehty. Keuli piikiltä nypättäessä ja kulki 85 vakio väleillä ja pidemillä 100. Tuo sata on karkea arvio koska gpssää ei ollut saatavilla järkevään hintaan mutta tuo 85 ajettu NSR:än mittariin.

Ettei nyt menisi ihan kaverien mopoista puhuessa niin liitetään aiheeseen yksi 4-T mopo.
Skyteam Monkeyssä ainakin huomasi selvän eron vakio putken ja "teharin" välilä.
Vakiolla ei jaksanu mennä ylämäkiin kun piti kepittä neloselta kolmoselle mutta sitten tein siihen itse Koska halusin oman näkösen siitä. Käänsin alkukäyrän ja laiton äänen vaimentimen. Tällä jaksoi sitten vetää 4 vaihteella ylämäkiin.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

12.1.2012 1:18

Riittäisköhän joku ~10mm holkki putken alkuun kuristaan mopon (Aprilia RS50 '07) kulkeen tarpeeks vähä, et vois huoletta käydä muutoskatsastaas ton opetusajoneuvoks? Muuten siis vakio mut putki tyhjätty ja suutin (tietysti) isompi.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

12.1.2012 18:06

Laita vaan semmoinen kuri, että kulkee 45 km/h. Tee vaikka kuriin ensin pienempi reikä ja sitten isonnat reikää siihen asti, että menee sen 45.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

13.1.2012 19:41

Toi 10mm o hiton hyvä koko alottaa, ite hitsaisin ton kii ny alkuu. Muistaakseni tuhnus xps:s on vakion just joku 8-10mm. Itel ol 14mm ja kulki jotai 65 ja ol iha rento ajaa.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

14.1.2012 18:12

pbt kirjoitti:
Sitte kaverin Derbi X-Race tarkasti en muista mitä sille oli tehty mutta ainakin putkea oli rukattu.
Vääntöä oli ihan törkeesti koska pystyi lähtemään paikaltaan 3. vaihteella.



Ite pystyn lähtee kurittomalla putkella 5. vaihteella liikkeelle puolkaasulla :D ja mopona derbi x-race
E: siis kesällä 5. vaihteella, talvella oon onnistunu 6. vaihteella lähtemään liikkeelle :D

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

14.1.2012 20:46

kyllähän sitä millävaanvaihteella jos tarpeeks kytkintä antaa :lol:

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

15.1.2012 4:04

pbt kirjoitti:Itse olen ajanut kaverin Motorhispania Furialla jossa on uskomattomat väännöt .


Itselläkin oli tyhjällä vakioputkella aivan käsittämättömän hyvät väännöt alakierroksilla. Ei juuri pitänyt vaihtaa vaihteita pienemmälle, hyvin jaksoi kiihtyä isoillakin vaihteilla :P

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

16.1.2012 17:52

Kaverilla DRD Prossa kuriton vakioputki, ja vakiovälit. Menee kuulemma mittariin 75, mutta välit on kuitenkin vakiot. Ja kaksistaan kun vedettiin, me kaks isoa jannua, ei mitään keijuja, niin kyllä kiihty hyvin, jakso mäet ylös pykältämättä, ja kulki jonkun 65 mittariin ilman suurempaa huudatusta.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

18.1.2012 0:20

kai tän tääläkin voi kysyä kun muutakaan topiccia mieleen tuu, että mistä sais tehtyä änkälle kiinnikkeen helposti jossei tosta reikänauhasta tee. Jonkunlainen panta siihen mutta mistä se ois helpoin tehä ?

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

18.1.2012 0:56

No voithan sä sen jostain ohuesta pellinpalasta vääntää, mutta on vaan helvetisti helpompaa vetää reikänauhalla.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

18.1.2012 18:46

joo no täytyy metästää jostain tota ohkasempaa nauhaa samallaista kun toi vanha kiinnike kun nyt on jotai paksua mitä saa edes taiteltu siihen kunnolla

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

20.1.2012 16:33

Mitkä olis tyhjennetylle vakioputkelle hyvät välit? Putkena on tuollainen vanhemman mallin derbin putki, jossa on erillinen alkukäyrä 3 pultilla kiinni. Tietenkin avarampi alkukäyrä. Putki tuntuu kiekuvan aika ylhäältä, mutta huippuja tulee 13/53 väleillä, ja 14mm kaasarilla sen 77 km/h. Onko tämä hyvä saavutus? Mopo muuten vakio, paitsi putsari vaihdettu (jos viritykseksi voi lukea). Kannattaako koittaa säätää kaasaria, tai pienentää eturatasta parilla piikillä?

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

20.1.2012 21:07

Muuten vakio, paitsi putsari vaihdettu? Vaikka on myös kuriton putki? Menee vähä sekavaks jo.

Mutta mieti niitä välejä ite, kiihtyykö hyvin, jaksaako mennä mäet ylös hyvin, miten menee kakspäällä (jos ajaa kaksistaa), sitte siittä miettii että mitä haluu. Vähän pienemmillä väleillä varmaa hyvä kaupungissa ku kiihtyy hyvi, tai sitte sellaset että kulkee kohtuullisesti ja kiihtyy kohtuullisesti, tai sitte pitkät välit huippujen tavotteluun.

Re: Vakioputket ja muu pakoputkikeskustelu

20.1.2012 21:42

Sanotaan näin että jos mopo tuntuu kulkevan omasta mielestä mukavasti nykyisillä väleillä, miksi lähteä vaihtamaan niitä jonkun muun suositusten perusteella?