Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

7.11.2010 21:35

Anonyme kirjoitti:Hei oisko isokin homma laittaa tuoho pevekkii valot takasi ku sähköt siitä on revitty hevon helvettii. Mietin että jos siihen jonku akun patentois ja siitä sit suoraa valoihin joku helppo katkasu/päällelaittotapa. Mitäs sanotte, onnistusko? Niin ja se alkuperäinen valojen päällelaitto/katkaisu hanikka on kans jonnekki matkan varrelle pudonnu, mistäs siihe patentois uuden?

Ensinnäki, minkäkokone akku pitää olla ja minne se kannattaa laittaa, rällään tolla kuitenki melko paljo metäs. :D Lamppu on tallella, se on sitä pyöreätä mallia.
Onko isokin homma vetää ne johdot sieltä runkoputken sisältä (Ontto?) ja miten se liittämine sit sen valonapin kautta menis?

Elä mistää runko putken sisältä niitä vedä tankin ali menee näppärästi sit vaa nippusiteillä ja sähköteipillä nätisti läjää. Ei ole vaikee homma tosiaan vetää niitä uusiks ite joskus viimetalvena vedin kaikki johot uudestaa oisko menny pari iltaa tosin rauhallisella tahdilla. http://www.motot.net/galleria/showphoto ... 7/cat/2271 Siinä linni sähkökaavioon todella näppärä apu noita laitellessa ( http://www.motot.net/galleria/showphoto.php/photo/41228 ) <--- siinä vielä akkumallin kaavio.

7.11.2010 22:07

Joo kaippa ne sieltä tankin alta menis, ite ajattelin jotai vähä yksinkertasempaa, millä sais pelkät etuvalot (Sis. Pitkät ja lyhyet) toimiin. Eli lamppu > Lo/Hi (On/Off)kytkin > Akku. Onnistuuko se noin yksinkertasesti? :eek: Eli sillon ku se nappi olis "Off" tilassa, nii olis lyhyet päällä, ainut huono puoli että ne palais yötäpäivää ellei siihe pistäs vielä toista on/off hanikkaa, mistä se antas sitte virran toho lamppu-akku hommaan.

Eli pitkästi selitettynä.

Akku > On/Off kytkin > On- tilassa sais virrat tuoho seuraavaan kytkimeen, mistä sais lyhyet/pitkät päälle. Off- tilassa taas virta jäis saamatta, eli valot ei toimis. > Lo/Hi kytkin valoille > Lamppu (Toivon mukaan palava sellanen. :lol: )

Tuskin siihe mitää välisulakkeita tarttee? :D

Sekavaa tekstiä, hope you'll understand.

8.11.2010 0:23

Kaikkein helpoin laittaa on-off-on kytkin löytyy joka paikasta eikä tarttee muistella niitä miljoona namikkaa että mistäs mitäkin tapahtuu. Ja totta helvetissä tartteet sinne jännitteentasaajan väliin ja sen sulakkeen tai sulake ei pakollinen mutta halvempii ne kuin polttimot. Sit semmonen että meinaatko pelkillä valoilla oikeesti pelkkiä valojen johtoja, koska tarvitset magneetolta puolalle menevät johdot jos aattelit jopa jaa pv:lläsi muutenkin kuin työntämällä.

8.11.2010 9:26

Joo, pelkkiä valojen johtoja meinasin. Otin tämän patenttiasian esille, koska jos käy niin, että ei toimikkaan nuo valot kun niitä kokeilen. (Siis alkuperäisellä syndeemillä.) Tietääkseni sieltä (Lampusta) menee 3 johtoa; Keltanen, mustavalkoinen ja valkoinen. (Jos tuo sähkökaavio pitää paikkansa.) Keltanen pitkien, valkonen lyhyiden ja valkomusta on sitte se magneton johto (?)

Niitä + ja - hommeleita en oo vielä kerenny katella siitä lampusta, mutta katton kunhan tässä kiireiltäni joudan..

Luulis kai se magnetolta puolalle menevä johto toimivan, kerran vielä eilen kävin mopolla ajamassa

10.11.2010 23:57

miten jotkut tekee näitä pieniä lisävaloja ja laittaa sen numerokilven kanssa kiinni? olisi suunnitelmana tehä h3 lisäpitkä mutta ne bilteman 10e neliskulmaset valot on iha hirveen näköset :lol:

11.11.2010 15:26

mallukit kirjoitti:miten jotkut tekee näitä pieniä lisävaloja ja laittaa sen numerokilven kanssa kiinni? olisi suunnitelmana tehä h3 lisäpitkä mutta ne bilteman 10e neliskulmaset valot on iha hirveen näköset :lol:


ite tehnyt aina ihan normaalista halogen poltimosta sellasen ja suojannut johdotukset hyvin näkee muuten ajaa pirun hyvin.

13.11.2010 20:42

Ei mitään enään :nolo:
Viimeksi muokannut Fait päivämäärä 13.11.2010 23:38, muokattu yhteensä 1 kerran

ledi takavalo

13.11.2010 23:16

mulla on gennussa sellanen 25e ledi takavalo mut siin on joku ihme vika et puolet niistä ledeistä palaa välillä ja välillä kaikki???johdot pitäis olla oikee ainaki ne onkatottu yleis mittarilla ja niin pain pois.

13.11.2010 23:47

Fait kirjoitti:Ostin tossa viikolla xenon valot, ja tänään rupesin niitä asenteleen mopoon. Poltin meni about bolt on umpioon jne. Iskin mopon käyntiin ja etuvalo ei toiminu, ei siis palanut ollenkaan. Sit nappasin yhden johdon jännitteensäätimelt pois (mul menee vaan kaks johtoo säätimel, erillinen vilkkurele ;) Ja on toiminut hyvin molemmil johdoil nokupolttimon kans), ja etuvalo rupes vilkkumaan, mutta pelkästään tyhjäkäynnillä. Eli kun antaa kaasua niin et kierrokset on yli about 2300 niin etuvalo sammuu.
Mitä vikaa??

Vähän menty taas perse edellä puuhun. Lädetään liikkeelle siitä, että xenonien ballastit vaativat 12v tasavirtaa. 12-14V, ei yhtään alle ja tasavirtaa. Etuvalolle tulee mopossa virta suoraan magnetolta, eli sinne tulee vaihtovirtaa ja jännite vaihtelee suht paljon. Tyhjäkäynnillä sieltä tulee noin 9-10v ja kovilla kierroksilla 12-14volttia. Vaihtovirtaa.

Tässä on kaksi vakavaa ongelmaa. Jännite on vaihtovirtaa, eli napaisuus vaihtelee sykleittäin, se ballasti vaatii tasavirtaa. Nyt sormet ristiin, että toivottavasti se ei nyt ole rikkonut ballastia, sillä se on hyvin mahdollista. Toinen ongelma on se jännitteen vaihtelu, valot toisinsanoen pienillä kierroksilla vilkkuu päälle ja pois, jos ne edes palavat.

Kytke ne siis akkuun, tsekkaa että napaisuus on oikein ja katso toimiiko. Jos ei toimi, ne hajosivat vaihtovirrasta tai akku on tyhjä.

14.11.2010 0:25

kossusukka kirjoitti:Vähän menty taas perse edellä puuhun. Lädetään liikkeelle siitä, että xenonien ballastit vaativat 12v tasavirtaa. 12-14V, ei yhtään alle ja tasavirtaa. Etuvalolle tulee mopossa virta suoraan magnetolta, eli sinne tulee vaihtovirtaa ja jännite vaihtelee suht paljon. Tyhjäkäynnillä sieltä tulee noin 9-10v ja kovilla kierroksilla 12-14volttia. Vaihtovirtaa.

Tässä on kaksi vakavaa ongelmaa. Jännite on vaihtovirtaa, eli napaisuus vaihtelee sykleittäin, se ballasti vaatii tasavirtaa. Nyt sormet ristiin, että toivottavasti se ei nyt ole rikkonut ballastia, sillä se on hyvin mahdollista. Toinen ongelma on se jännitteen vaihtelu, valot toisinsanoen pienillä kierroksilla vilkkuu päälle ja pois, jos ne edes palavat.

Kytke ne siis akkuun, tsekkaa että napaisuus on oikein ja katso toimiiko. Jos ei toimi, ne hajosivat vaihtovirrasta tai akku on tyhjä.


Joo tajusin mokan ku luin tietopankkii vähän :nolo: :nolo: Kiitti jeesist!

15.11.2010 0:41

Ei mtn enää

16.11.2010 18:05

Mitkä sähköt on Suzuki Street Magickis?

17.11.2010 15:32

Voiko ducati mallin sähköjen sytytystä (pyöränä aprilia mx-03) säätää ja jos voi, niin kuinka tämä tapahtuu?

17.11.2010 16:56

Perusennakkoa pystyy magneetton aluslevyä kääntämällä ;) Ja samaisista sähköistä kysyisin että paljonko ducatin staattori kestää kierroksia?

E: Ja mikä muu kuin kierrokset vois aiheuttaa sen että staattori kärähtää? Tai siis sytytyskäämi?
Viimeksi muokannut TooByAas päivämäärä 17.11.2010 17:18, muokattu yhteensä 1 kerran

17.11.2010 17:07

Monkey Z50J 1991 sähkökaaviota kiitos.