7.11.2010 17:31
7.11.2010 18:39
7.11.2010 18:40
7.11.2010 22:02
Varmasti johonkin vaikuttaa. Vaikea sanoa minne ja mihin suuntaan. Rippuu pitkälti varmaan MITEN ne avarrukset tehdään. Mites muuten tuo sylinterin helma...Sempron kirjoitti:Arvauksia vaikuttaako huomattavasti pienet avarrukset sylinterissä?
Ai ei vai? Jos ei niin miksei? Kyllä ne putket on alakiekoillakin vaikuttanu ihan "vakio"korkusellakin pakoaukolla.Höspö kirjoitti:Säädin kiinni koneessa ei paljoa synny eroa vaikka putki on otettu rr-piikistä kunhan stingerin halkaisija pitää pienen vastuksen päällä koko ajan.
Erot johtuvat ennemmin moottorin kestävyydestä. Hitausvoimat kasvavat järkyttävän suuriksi jos jotain 250cc neliökonetta ruvetaan kierrättämään 14 krpm.Mietin myös onko ilman+bensaseoksen massalla paljonkin tekemistä eri kierrosten kanssa, 1-mukiset 50cc vehkeet vaikuttaa ottavan parhaat tehot yli 14 000:ssa, 125cc 12-13tonnissa, ja 250cc n.9-10tonnissa(iso määrä seosta liikkuu hitaammin/resonoi matalemmilla taajuuksilla?)
Tää on kyllä ihan tottaon kuin nelari, keskikierrosten vääntö hukassa eikä potkua tunnu missään.
7.11.2010 22:58
7.11.2010 23:06
7.11.2010 23:26
Höspö kirjoitti:Tuosta pakoaukonsäädinjutusta: tein aivan ylilyhyen putken dt:seen jolla kuitenkin oli alavääntöä. Putkihan on jotain morbidellin 125cc kisapyörän mittojen mukaan yritetty tehdä
Höspö kirjoitti:Toi ilmamassan resonointijuttu tuli mieleen siitä kun 125cc koneesta on melkein mahdotonta hakea 25-27,5nm vääntöjä 6tonnissa, mutta 250cc vääntää iloisesti 50-55nm~ noilla kierroksilla
Mieleen tuli ajatus väkisin että pieni ilmamäärä tarvii enemmän vauhtia koska massa on pienempi
7.11.2010 23:40
rossipoika kirjoitti:Varmasti johonkin vaikuttaa. Vaikea sanoa minne ja mihin suuntaan. Rippuu pitkälti varmaan MITEN ne avarrukset tehdään. Mites muuten tuo sylinterin helma...
8.11.2010 0:26
Sarvi-Perkele kirjoitti:Asioita ei ehkä kannattas suotta sekoittaa sen enempää kuin se ihan välttämättä on tarpeen, joten katsotaanpa...
Jos taas rakennetaan 2-sylinterinen 250 cc kone (jossa sylkät on siis 125 kuutioisia) joka antaa huipputehon siihen 8000 rpm paikkeille, niin tämä kone saadaan ihan taatusti vääntämään VÄHINTÄÄN yhtä hyvin kuin se 1-mukinen 250 cc kone.
8.11.2010 10:00
Höspö kirjoitti:Tuo 250cc 2-pyttyinen juttu kuullostaa silti vähän oudolta, toimiihan 2sylinterinen kone tietysti erilailla kuin 1 sylinterinen, ja jos otetaan 2-pyttyisestä 1 sylinteri pois, voi kone toimia ihan miten sattuu.
Höspö kirjoitti:Kuitenkin monet 4-sylinteriset samankuutioiset koneet toimii/vääntää korkeammilla kierroksilla kuin vastaavan kokoiset 1, tai 2-pyttyiset..
Höspö kirjoitti:2-tahdissa tuntuu vääntö kasvavan kuitenkin mitä isommilla kierroksilla saadaan ajoitukset toimimaan, dt:stäkin saadaan 20-22nm luokkaa 7-9tonnissa, yz125:sta 26nm 9-11tonnissa ja motogp pyöristä yli 30nm@12 000+rpm..
Höspö kirjoitti:Mistä sitten johtuu etten ole vielä nähnyt 250cc 55heppaista 2-cyl pyörää jossa tehot olisi niin alhaalla kuin 55hp 250cc 1-mukisessa
8.11.2010 11:47
Höspö kirjoitti:Tuo 250cc 2-pyttyinen juttu kuullostaa silti vähän oudolta, toimiihan 2sylinterinen kone tietysti erilailla kuin 1 sylinterinen, ja jos otetaan 2-pyttyisestä 1 sylinteri pois, voi kone toimia ihan miten sattuu.
Höspö kirjoitti:Kuitenkin monet 4-sylinteriset samankuutioiset koneet toimii/vääntää korkeammilla kierroksilla kuin vastaavan kokoiset 1, tai 2-pyttyiset..
Höspö kirjoitti:Mistä sitten johtuu etten ole vielä nähnyt 250cc 55heppaista 2-cyl pyörää jossa tehot olisi niin alhaalla kuin 55hp 250cc 1-mukisessa
8.11.2010 16:31
sempron kirjoitti:rossipoika kirjoitti:Varmasti johonkin vaikuttaa. Vaikea sanoa minne ja mihin suuntaan. Rippuu pitkälti varmaan MITEN ne avarrukset tehdään. Mites muuten tuo sylinterin helma...
Voiko niitä nyt suoraan sanottuna tehdä huonosti jos ihan maalaisjärjellä ajattelee että avartaa ja tekee sen huuhtelun melko ''oikean'' malliseks.
Höspö kirjoitti:2-tahdissa tuntuu vääntö kasvavan kuitenkin mitä isommilla kierroksilla saadaan ajoitukset toimimaan, dt:stäkin saadaan 20-22nm luokkaa 7-9tonnissa, yz125:sta 26nm 9-11tonnissa ja motogp pyöristä yli 30nm@12 000+rpm..
8.11.2010 18:08
rossipoika kirjoitti:No voi, jos ei ajattele tarpeeksi pitkälle. Esimerkiksi, mitä jos nyt avarrat sen h-lähdön siitä pytystä sopimaan lohkoon, mutta se sylinterinhelma jää siihen huuhtelulähdön eteen?
8.11.2010 18:36
8.11.2010 18:46
TTH1 kirjoitti:No ei tuommoinen aukkojen kohditus mitään paineita sieltä kadota, kohdistat vaan sylinterin ja tiivisteen reijät samankokoisiksi niin saat ainakin hyvän mielen jos et muuta. Tuosta sylinterin helmasta en mene mitään sanomaan, kannattaa katsoa mitenkä se vakiopytty asettuu siihen. Jos sen kanssa ei jää ylimääräistä helmaa niin ei muutakuin Airsalista kans ylimääräiset veks. Sen helman kanssa saa vain olla tarkkana et viimeistelee reunat hyvin niin ettei ala hajoilemaan männänhelmat.