Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

22.10.2014 16:41

Käyhän siihen vaikka 12 millinen, mutta tehoa ei saa ulos läheskään niin paljoa. Tokihan pienempi kaasari laajentaa vääntöaluetta.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

22.10.2014 23:12

Itse n. 3000km ajelin 17.5mm kaasarilla 70cc Airsalin kanssa. Todellakin vääntävä setti ja kulutuskin pieneni vrt. vakiopyttyyn. ;)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

23.10.2014 21:30

Paljonkohan on männänvaihtoväli 50cc airsalissa? Siis 1 männänrenkaisella männällä.
En löytäny parempaa paikkaa kysyy..

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

24.10.2014 21:54

Joozzii133 kirjoitti:Paljonkohan on männänvaihtoväli 50cc airsalissa? Siis 1 männänrenkaisella männällä.
En löytäny parempaa paikkaa kysyy..



Eiköhä sillä huoletta ajele 4000-7000 tuhatta kilsaa.Riippuu aika paljo ajotyylistä.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

24.10.2014 22:16

Haluun nähä sen mopon jolla on ajettu neljä miljoonaa. Meinaan on se 4000 tuhatta kilometriä aika hiuma lukema...

Jos nyt pysytään realisteina ja sanotaan että n.8tkm alkaa varmaan jo tuntumaan, noi yksrenkaiset alkaa puhaltaa ohi...

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

25.10.2014 1:17

Niin vähän? 8o Noi männätki kuiten maksaa sen 60e + postit nii tulee kalliiks ajella..

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

25.10.2014 2:45

Jos mopon mäntien hinta huolestuttaa, suosittelen joukkoliikennettä. Mulla on mennyt varmaan toistakymmentä mäntää vuoden sisään vaihtoon erinäisistä syistä eri laitteista, mutta kuitenkin... Yhteen vekottimeen meni 5 mäntää / 17tkm, joista 4 kaksirenkaisia.

Kyllähän tuolla varmaan sen 10-15tkm rullaa jos jaksaa ajella väljällä männällä (ja ajaa ekana sen 8tkm tyhjäkäynnillä), mutta ei tee hyvää koneelle. Yksirenkaiset männät nyt tuppaavat väljistymään nopeammin, eipä noita ole tehty kestämään. Kuluma riippuu erittäin paljon ajotyylistä ja viritysasteesta. Kurillisella vakioputkella voi kestää jopa yhtä hyvin kuin vakiopyttykin kun ei pääse kiertämään. Teharin kanssa taas tietysti vähemmän, mutta tehoakin pitäisi löytyä enemmän ainakin AM6 vakiopyttyyn verrattaessa, Derbissä tuskin niin suurta eroa.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

25.10.2014 11:46

Itellä mennyt 300-350km (5.1h) aikana bensaa 40 litraa eli yli 65€ + 2-t öljyt.
M-rengas on jo nyt ilmeisesti hieman väljä, kun ohipuhallusta oli katkoskohdassa noin sentin alueelta.

Miulla noi kierrokset nyt sattuu olemaan jatkuvasti yli 12 000rpm, niin ei mikään ihmekkään jos 5h jälkeen tuntuu m-rengas vähän väljältä. Tai, no edellinen omistaja tainnut ajaa sillä noin 400-600km mut silloin ei ollut ohipuhallusta m-renkaan katkoskohdassa.. sekä karstanmäärä oli todella vähäistä.

Ajattele vaikka tältä kannalta. Ajat todennäköisesti noin 1 000-2 000km per kuukausi.
Männän vaihtoväli on 4 000km.. eli ajat 2-4kk ja sitten mäntä kannattaa vaihtaa.
Pelkästään bensaan siulla menee 100-200€ + 2-tahtöljyt ja vaihteistoöljyt (mahdollisesti myös uusi ilmansuodatin).
Huoltoväleihin vaikuttaa:
-Kaasuttimen säädöt (mäntä, alakerta)
-2-tahtiöljyn % (Airsalin kanssa 3%, ei vähemmän eikä enemmän)
-Kierrokset (kaasun käyttö)
-Lämmitykset (kylmä kone ei tykkää että lähtee heti ajamaan täydellä kaasulla)
-Viritystaso (Airsal 50cc on sport tasoa, joten mm. männän vaihtoväli on 4 000-8 000km)

Ei se mopoilu ole loppujen lopuksi halpaa. Jos haluat halvalla päästä, kannattaa siirtyä 4-tahtiseen tai jos vieläkin huoltokulut pyörryttää, sitten joukkoliikenne, kuten Ledinauha ehdotti. ;)

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.10.2014 0:01

Jooh. Porukat tuota huoltaa aina sitten kun on rahaa..

Viriä on tyhjä vakioputki.
Ton airsalin laitoin koska sellasen sain mopon mukana kun käytettynä ostin ja nyt sitten ostettiin siihen konerempan yhteydessä mäntä ja tiivisteet.
En kuitenkaan aatellu että 2 kertaa vähemmän kestää noi 1-männänrenkaiset kun eihän niissä hirveästi boonuksiakaan ole verrattuna 2-männänrenkaiseen..

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.10.2014 0:07

Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta eikös siihen voi ihan yhtä hyvin lyödä 2 renkaisen jos kestävyyttä hakee?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.10.2014 0:18

Mitä hyötyy tosta 1 renkaisesta nyt sitten on? Ja ei taida sopia toi 2 renkainen kun se alemman männänrenkaan päätyjen kohtauspaikka osuu johki pakoaukkoon tai vastaavaan

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.10.2014 0:25

Eihän siitä ole käytännössä mitään hyötyä, ainakaan sellaista että sitä vakioputkella varustetussa mopossa huomaisi. Muistaakseni ainakin 70cc airsalissa 1 ja 2 renkaiset menee päikseen.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.10.2014 0:28

No porukat nyt kuitenkin mulle osti ton 1-renkaisen ku sitä nuo myy vanhanmallin rabasan airsaliin nii empä viitti alkaa vinkumaan 2 männänrenkaista. :/ Oisko siitä 1 männänrenkaisesta sitte hyötyä teharin kaa?

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.10.2014 0:32

Vaikea sanoa, en kyllä usko senkään kanssa huomaavan eroa. 1 renkaisen etuhan on pienempi kitka, mutta ero on kuitenkin hyvin minimaalinen.

Re: Virityssylinterit (Rabasa & AM6)

26.10.2014 0:35

Vähemmän kitkaa.

2-renkaisen männän voi huoletta vaihtaa, kunhan se on tarkoitettu Airsaliin tai Barikittiin. Samanlaiset aukot (tai ainakin suunnilleen) molemmissa.

Käytännössä ei voi sanoa, että 1-renkaalla olisi puolet heikompi kestävyys vrt. 2-renkaiseen. Siihen kestävyyteen kun vaikuttaa niin moni asia.

Huoltoväleihin vaikuttaa:
-Kaasuttimen säädöt
-2-tahtiöljyn % (Airsalin kanssa 3%, ei vähemmän eikä enemmän)
-Kierrokset (kaasun käyttö)
-Lämmitykset (kylmä kone ei tykkää että lähtee heti ajamaan täydellä kaasulla)
-Viritystaso (Airsal 50cc on sport tasoa, joten mm. männän vaihtoväli on 4 000-8 000km)


Teoriassa siun kokoonpanolla m-renkaan pitäisi kestää 5 000-6 500km ilman suurta ohipuhallusta, olettaen että:
-kaasuttimen säädöt ovat aina kunnossa
-öljy % oikea (eli 3%)
-muistat lämmittää koneen ennen kuin lähdet ajamaan täydellä kaasulla muna-asennossa ensimmäiseen alamäkeen

Vakioputkella se ei juurikaan 10 000rpm enempää kierrä. Laitat pidemmät välit, jotta voit ajaa pintakaasulla 40-60km/h, mikä nyt tuntuukaan mielestäsi sopivalta, niin kierrokset pysyy suht matalina ja m-rengas kestää silloin pidempään. ;)

Silloin m-rengas on "loppuunajettu", kun ohipuhallusta näkyy jo kohtuullisesti.

E: tosta 1-renkaisesta männästä ei ole hyötyä kuin silloin, jos moottori käy suurimman osan ajasta yli 12 000rpm. tota pienemmällä kierrosluvulla ei huomaa hyötyä.