Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

12.1.2013 22:59

Kertokaapas nyt että mitä pitäisi tehdä jotta saisin karstat pois putkesta?

Eikös helpoin ja varmaan yleisin keino ole vaan karstojen polttaminen kuumailmapuhaltimella.
Meneekös se niin että otan putken irti, äänenvaimentimen irti ja sitten putki lumeen kyljelleen ja kuumailmapuhallin alkukäyrän päähän huutamaan joksikin aikaa? (Niin että alkaa liekkiä lyömään, siihen asti ettei enään liekkiä tuu)

Tosiaan tietopankissahan luki karstojenpoistossa että tohottamalla jos karstat polttaa niin ei tarvi muutakuin heittää kerros kuumakestomaalia päälle ja putki kiinni. Mutta jos sen taas tekee niin että kuumailmapuhaltimella putken päästä polttaa kaikki vittuun, niin kai sama maalaustapa toimii vieläkin?
Tarvis tosiaan samalla rautaharjalla hinkata sentin kerros rapaa ja muuta paskaa pois joka siihen päälle on sulanut kiinni.

Vai olisiko tuo tohottaminen parempi keino, ku lämmittelee putken tasaisesti joka paikasta jonkin verran ja vaikkapa vasaralla tai kumivasaralla paukuttelee karstat pois? Tosin eihän siinä tiedä että millon ne kaikki on lähtenyt pois, tosin kuin tuossa ekassa tavassa kun liekki loppuu :D
Vastatkaapas perkeleen nopeaa, pitäis huomenna aamulla/päivällä ne polttaa vittuun :D

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

12.1.2013 23:05

Kuumailmapuhaltimessa ei itselläni ainakaan riittänyt teho :D

Koulussa ahjossa kuumentelin punahehkuun koko paisarin, sitten naputtelin puisella nuijalla jokapuolelta, ja paineilmaa putkulan lävitse.

Hitto että näyttää nätille kun putki syöksee hehkuvaa karstaa parin metrin kaaressa seinälle...

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

12.1.2013 23:18

Isännän kanssa "sovittiin" että huomenna aamupäivällä hallille, putkeen vähän bensaa liuottamaan vähän aikaa, ja sitten kuumailmapuhaltimella putken päästä, niin luulis palavan. Kaapista kaivoin kuumakestomaalin (mustan), pitää sitä ennen hinkata se kerros rapaa vittuun putken päältä ja heittää maalit päälle. Antaa nyt vähän aikaa kuivaa ja putki kiinni :D

Tuli muuten äsken eräs ikävä asia mieleen.. :D Isäntä tosiaan vieläkin saattaa luulla että putkessa on kuri / epäilee että sitä ei ole. No eihän siellä oo semmosta 8 tuhanteen kilometriin ollutkaan, kattoo mitä se tykkää :D Luulis menevän läpi selitys että talven jälkeen kuri kiinni ettei lykkäänny kevarikortti :p

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.1.2013 1:48

Eise derbi tai gilera kurittomana mikään tykki oo niin onko sillä niin väliä :lol: Mutta karstojen poistoon suosittelisin sitä tohoa kun ei iteltä ainakaan kuuma ilma puhaltimella juuri mitään lähteny.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.1.2013 2:12

On se vaan aika tykki :D Lyhyillä väleillä ainaki ottaa niin nautinnollisen piikin että huh huh :D

Jos ei bensalla liuottamalla jne lähde karstat vittuun niin kattoo sitten sitä tohottamista. Tai vaikkapa aluks vähän tohottaa ja sitten kuumailmapuhaltimella perään.

Siitä tykkiydestä sen verran että kun karstottunut niin pahasti, nii se vie kaiken ilon siitä värkistä :D Esimerkiks 60 mittariin niin tuntuu että loppuu veto kokonaan. Siitä sitte meneeki kauan aikaa kelata sinne 70 asti mitkä siinä on tällä hetkellä huiput. Jos ei ois karstottunu niin kelais paljon iloisemmin 70 asti eikä hidasta yhtään. Tosiaan ennen männänvaihtoa(karstottumisen alku) meni helposti 80 mittariin. Sori vähän offtopic :d

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.1.2013 2:43

Et oo vissiin paljoo tehareilla ajellu, jos gileran/derbin vakioputki ottaa mielestäsi nautinnollisen piikin? En minä mitään piikkiä kyllä huomannu kun kaverin derbiä oon kokeillu.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.1.2013 2:46

Joo empä oo tehariterpejä kokeillu :D Koko elämän vakioputkella ajaneena kyllä tuntee sen että about 7 tuhannen kierroksen kohalla lähtee vetämään aika ilosesti. Kattoo ny millasen eron tuntee ku karstat polttaa

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.1.2013 3:30

Joo ei oo kyllä ykskään derbin/kileran vakiputki mitään piikkiä ottanu millä oon ajanu ja ei kyllä oikeeta nopeutta oo 80 kulkenu ykskään millään väleillä :lol:

Ja sitten itteä mietityttäny että mistä mahtaa johtua että mankin kaasari alkaa aina keulimisen jälkeen tulvimaan ? Ennen tulviminen hävis ajamalla mutta enää ei näköjään.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.1.2013 4:05

80 mittariin :p 12/65 välit. Vakiona oli huiput 89 alamäkeen eli lähellä 80 oikeeta :D

Ja joo eihän se oo sellanen piikki että keulii 60 vauhista mutta tuntuu selvästi ku alkaa vetämään paljon enemmän tietyssä kierroskohassa, piikin tavoin. Nyt loppu tämä offtopic :D Shape approves (Y)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.1.2013 11:08

masoeman_ kirjoitti:Joo ei oo kyllä ykskään derbin/kileran vakiputki mitään piikkiä ottanu millä oon ajanu ja ei kyllä oikeeta nopeutta oo 80 kulkenu ykskään millään väleillä :lol:

Ja sitten itteä mietityttäny että mistä mahtaa johtua että mankin kaasari alkaa aina keulimisen jälkeen tulvimaan ? Ennen tulviminen hävis ajamalla mutta enää ei näköjään.

Kyllä muuten ottaa vanhemmat derbit täysin kurittomina ihan tuntuvan piikin ja kulkee sen 80-85 oikeaa nopeutta pitkillä välityksillä. Et ole ilmeisesti sitten ajanut sellaista tai tiedostanut sitä tosiasiaa. Ja piikikin voi tarkoittaa ihan mitävain. Se voi tarkoittaa sitä tuntuvaa tehopyrähdystä tai pientä kohoumaa dynopapereissa.

Onko mankissasi keihin 9mm kaasutin? Sille ominaista on tuo pieni tulviminen ylivuotoletkusta ajon jälkeen tai joskus ajossakin. Johtunee kai neulan jumittelusta kun keuliminen ei ole mopolle ihan luonnollisin ajoasento.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.1.2013 12:16

Kun kesä alkaa voin ottaa gps kuvaa kun aprilia kiitää 90km/h kurittomalla putkella ja raskaammilla väleillä, ei aavikko sentään! ;)

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.1.2013 13:30

Noniin, eiköhän jatketa täällä keskustelua tästä aiheesta ja palataan otsikon mukaiseen aiheeseen.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.1.2013 13:48

Onkimato kirjoitti:Onko mankissasi keihin 9mm kaasutin? Sille ominaista on tuo pieni tulviminen ylivuotoletkusta ajon jälkeen tai joskus ajossakin. Johtunee kai neulan jumittelusta kun keuliminen ei ole mopolle ihan luonnollisin ajoasento.


kaikki derbit ja gilerat ollu näitä uuempia millä ajanut

Ja kaasari mankissa joku 19mm jingke oisko. Itekkin veikkaan neulan jumittelua kun yleensä korjaantuu sillä kun purkanut neulaventtiilin ja kasannut uuestaan.

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.1.2013 19:02

olisko 62-13 välit sopivat riejulle mis tehari, rajottamaton cdi?

Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

13.1.2013 19:46

Vähän on raskaat jos eteen pistät 62h rattaan :lol:

Itse laittaisin varmaan 14-62 tai 15-62 välitykset niin ei huuda niin pahasti.