Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

12.1.2012 18:44

Seppoman kirjoitti:Saako vakio sylinteristä sellasii tehoja viilaamalla että menis +100 tg noxil? Ja minkä uusenskan sylinteriä voi viilata vai voiko mitään? Ja tarttisko vahvistaa mitään?

Sit viel onko mitään suomenkielistä nettisivua mistä voi opetella viilaamisen alusta asti?

Ei voi viilata, eikä oo suomenkielisiä nettisivuja.

P.S. Siis voi viilata mutta jos ongelmia tulee jo siinä että ohjeet pitäs olla suomeksi niin viilaaminen ei tule onnistumaan. Piste. Niin ja eikös motot.net - nimisellä sivustolla oo jotain ohjeita niissä topiceissa..?

Re: Viilaustopic

12.1.2012 19:45

Sori pojat mut oon kuullu et ois jotain suomen kielisiä ohjeita ja tuskin jokane mopo jonne on niin pro englannissa että sen avulla perehtyis viilaamaan loistavasti. No kaikki ei voi olla yhtä hyvii ku sä...

Re: Viilaustopic

12.1.2012 20:05

Vilaa pakoaukolle 5mm lisää korkeutta ja ehdottomasti kannattaa viilata keulaa lyhemmäki, ja katteita aerodynaamisemmaksi, niin 100km/h rikkoutuu varmasti!!!!
Omasta mielestä ei kyllä kannata alkaa viilaamaan, jos ei itse tiedä paljonko mistäkin kuuluu viilata. Bellin ja tittasen kirjat kun lukaiset (löytyy netistä PDFnä) ajatuksella, niin oon aika varma että tiedät paljonko kuuluu viilata. Oon aika varma, että kukaan ei varmasti jaksa alkaa laskea sulle valmiita mittoja sylinteriin.
Eli sun pitää siis mihin kierroslukuun enoxin tehopiikki loppuu. Ja lasket jollain laskurilla tai pelkästään laskimella (derbitopicista löytyy laskukaava) mitkä välit tarvii olla, että sen saa (kierrosluvuksi laitat siis sen mihin piikki loppuu) Ja Bellin kirjasta näät huuhteluille (joita sinuna en kyllä alkais viilaamaan, vaatii aika paljon kokemusta) ja pakoaukolle sopivan ajotuksen. Ajotuksien avulla taas näät kuinka korkea pakoaukosta pitää tehdä.

Re: Viilaustopic

12.1.2012 20:24

Juu kiitti, en kyllä odottanukkaan mitään valmiita mittoja :D

Re: Viilaustopic

13.1.2012 17:08

Seppoman kirjoitti:tuskin jokane mopo jonne on niin pro englannissa että sen avulla perehtyis viilaamaan loistavasti.

On vaan aika harvassa ne mopojonnet, jotka osaa "viilata loistavasti" :D Toisekseen sun pyttys on niin hienoa tekniikkaa, että vaatii aika paljon paneutumista (oli se sitte suomeks tai englanniks) jotta siitä tehoa sais oikeesti vääntökäyrää korottamalla. Kierroksia nostamalla ja miljoonia vaihtoehtoja kokeilemalla voi joku taikuri mennäki sitä sataa...

Re: Viilaustopic

13.1.2012 18:53

Ite oon huomannu et nois uusenskois, skodeis yms. iah perus, milli, pari ylös ja sivuille pari milliä, kummiski muistetaa pitää max 70%, ni tehoa tulee lisää. Ei mitenkää paljo, mutta tulee ilmatteeks. Ite osaan tehä tollasia helposti ja varmaa moni muuki. Pieleen ei voi oikeastaan mennä tollasella maltillisella.

Yhen skoden 70cc airsalin viilasin "mutulla" kaverilla, pako johki 95-->% (kaksosane) ja pari, kolme milliä ylös, muoto sopivaks, ylhäältä reilusti leveempi, vähä ku kaks kolmiota vierekkäi. Iha kiva peli, parinkympi vauhista kaasusta ilmaan ja 95 ylämäkeen kuulemma. Muita faktoja en tosta tiiäkkää.
Toiki oli iha loogisesti pääteltävissä mitä tekee, kanava vaa mahollisimman virtaavan oloseks. Mitä ny muita vastaavia vehkeitä ajanu ni toi oli selkeesti pirtein, vaikka säädöt hakusessa ja 16mm kassu.

Tämmäne perusvirittelijän tarina tähä väliin, eli asioita mihin jokainen älykkäämpi yksilö onnistuu ilman pitkää kokemusta ja vankkaa tietotaitoa :)

Re: Viilaustopic

13.1.2012 23:00

Missäs uus enskassa on 1 osainen pako, kun max 70% leveyksistä puhut. Taitaa olla kaikissa 2 tai 3.

Re: Viilaustopic

14.1.2012 2:02

Seppoman kirjoitti:Sori pojat mut oon kuullu et ois jotain suomen kielisiä ohjeita ja tuskin jokane mopo jonne on niin pro englannissa että sen avulla perehtyis viilaamaan loistavasti. No kaikki ei voi olla yhtä hyvii ku sä...
Tiittasen kirjaa täällä jankataan varmaan joka toisella sivulla, parhaimmillaan useamminkin. Siinä on käytännössä se kaikki mitä tossa vaiheessa tulee tietää.

Google auttaa kanssa, ja PV foorumia on ihan hyvä lukea. Siellä on ihan tasokasta keskustelua paikotelleen (useimmiten sillon kun Beta, Sarvi ja nää juttelee siellä), toisaalta se paskan määräkin siellä on suuri, ja yhtä järkevää sivua kohden on muutama tyhjänjankkaussivua.

Nykyään tietoa löytää todella helposti kunhan kelaa vaan vähän hakusanoja googlessa, ja kattelee sivuja.

Ja muuten, mopojonnet ei kovinkaan usein viilaile pyttyjään, vaan ostavat jonkun kalliin pyttysatsin, lyövät kiinni, ja haukkuvat mopon parin päivän päästä paskaksi, kun on leikannut kiinni. Tietystikkään vika ei koskaan ole käyttäjässä, vaikka käyttäjä jättäisikin kaasarin säätämättä, ja sisäänajon ajamatta...

Re: Viilaustopic

14.1.2012 12:54

Mutta varmastihan voi Noxilla ja (viilatulla) vakiopytyllä päästä sen 100km/h rikkomaan, mutta täytyy olla niin pitkät välit ettei hommassa oo taas mitään ideaa. Tai sitten täytyy osata viilata niin hyvin, että saa todellakin enemmän tehoa mitä sillä yleisellä mutulla yleensä saadaan.

Re: Viilaustopic

14.1.2012 15:13

MSJD kirjoitti:Missäs uus enskassa on 1 osainen pako, kun max 70% leveyksistä puhut. Taitaa olla kaikissa 2 tai 3.

am6 minarellissa. Derbissä on toi 3 osane ja aika mones pirisylkäs on just 2- tai 3 osane.
Skodeissa on 1 osasta ainaki noissa minarelleissa joihi oon perehtyny enemmi, paskoja pyttyjä kaikenlisäks, tekee mitävaa ni tehot kasvaa :lol:

Re: Viilaustopic

14.1.2012 23:12

Niimpäs muuten onkin, en muistanu vaikka on tommoseen muutaman kerran männän joutunut vaihtamaan. Jotenki vaan jääny päähän et uusenskoissa on 3 osanen pako, kun derbissä oli ja oikeastaan kaikissa viri pytyissä.

Re: Viilaustopic

31.1.2012 23:36

Kuka on viilannut airsalin 50cc pyttyä siis derbin pytty.Että mistä viilata että saisi edes ne oleellisimmat tehot irti pienellä vaivalla.Kelpaako vinku viilaamiseen hyvin vai mikä?

Re: Viilaustopic

4.2.2012 18:47

-keulii- kirjoitti:Kuka on viilannut airsalin 50cc pyttyä siis derbin pytty.Että mistä viilata että saisi edes ne oleellisimmat tehot irti pienellä vaivalla.Kelpaako vinku viilaamiseen hyvin vai mikä?


Hei missäs viilaajat on? tarttis tietää kun uutta sylkkää pukkaa jo seuraavalla viikolla niin sais alotettua viilauksen vai antaako olla?

Re: Viilaustopic

4.2.2012 19:16

Tarvittavat tiedot saat lukemalla kirjoja :) Ei ketään kerro sulle valmiita mittoja.

Re: Viilaustopic

4.2.2012 23:20

Joo mutta mitä vinkkejä annatte eka kertaa viilaamiseen ja mikä vehe on paras viilaamiseen.