Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

23.8.2014 21:49

Ei ole niin tarkaa, itse olen käsipelillä vetänyt ilman momenttiavainta. Kannattaa kiristää siten ettei tule vaikeuksia koneen mahdollisessa uudelleen purkamisessa, sillä se on todella ärsyttävää availla liian tiukkoja muttereita käsipelillä. Magneeton mutteri sillein, että pyörii hyvin ja, että olisi magneetto myös tasapainossa.

Re: Minarelli AM6

23.8.2014 22:14

Kuuluuko vetoakselin, eli sen, missä on eturatas kiinni, liikkua sisään ja ulospäin? Mulla liikkuu ehkä 0,5cm. Voiko liittyä siihen, että vaihteistoöljyt ei pysy sisällä. Voi olla kyllä että heittää vieläkin kytkintapista öljyä... :x

E: Ehtihän se kuukauden olla kunnossa :itku: Kokeiltu uudella ja vanhalla kytkintapin stefalla ja molemmilla vuotaa, vaikka tappi on kokoajan niin pohjassa, kun sen saa, eli jouseen asti. Auttaisko kaikkien osien uusiminen (kytkintappi, stefa, jousi, prikka)?

E2: Toistaseksi toimii vanhalla stefalla?? :eek:

Re: Minarelli AM6

25.8.2014 1:44

Jos vetoakselin painaa sormilla pohjaan ja sitä pyöritellessä se ei koita mennä vaihteelle, niin prikat on oikein ja hätää ei ole sen suhteen. Jos se sen sijaan tuntuu menevän vaihteelle, niin prikat *ba dum tss* on väärin. :lol:

Re: Minarelli AM6

25.8.2014 15:36

Tuli äsken vm.07 dt:stä alakerta omaan 06 detsiin. Eli sähköt on erillaiset. Onko noilla staattoreilla muuta eroa kun liittimet? Pystyisikö liittimet vaihtamaan niin että kävisi 06 sähköihin vai ostaa suoraan uusi staattori?

Re: Minarelli AM6

26.8.2014 15:13

onko kellään mitään niksiä kytkinkruunun pultin irroitukseen ? pulttipyssylläkään ei suostunu aukeemaa. :paha:

Re: Minarelli AM6

26.8.2014 15:24

Pyydä vaikka paria kaveria avuksi pitämään kytkinkeskiötä välilevyn ja pihtien avulla paikallaan ja ota vaikka räikkään joku helvetin pitkä jatkovarsi ja sillä vääntämään ;)

Missä myydään kytkintappia am6 ,ei alkuperäisvaraosana? Joskus saatoin nähdä jossakin kaasalaisella niitä myytävänä mutta nyt en löytänyt mistään...

Re: Minarelli AM6

26.8.2014 16:51

Pianomies: Itse käytän semmoista tapaa tuohon kytkimen mutterin aukaisuun, että pistän kytkinkruunuun 2 välilevyä ja 1 kytkinlevyn ja tarraan niistä kiinni pienillä pihdeillä, niin että ne pihdit kulkevat kytkinkruunun lovesta läpi. Tämän seurauksena kytkimen sisäkehä ei pääse liikkumaan ja se on helppo pulttipyssyttää auki.

Detukki: http://purkuosat.net/ > Uudet osat > Yamaha Dt50 > Kytkimen käyttövipu minarelli am6

Re: Minarelli AM6

26.8.2014 17:48

Tein konerempan ja tänään koitin käymään työntämällä, kun ei polkemalla lähtenyt.
Kyllä se käymään lähti, mutta yski ja paukku putkessa. Kaasari tulvii sieltä kaasarin toisestapäästä mihin tulee ilmanputsari kiinni. Mikä voi olla vikana??
Ja miten ootte saanu magneeton kiinni ihan pohjaan asti, kun tuntuu et jäis joku 3mm vajaaks? Ja sit miten kytkintä säädetään kun ei ota yhtään kiinni vaikka kahva olisi pohjassa? Onks se siitä painelevyn mutterista jompaan kumpaan suuntaan?

Re: Minarelli AM6

27.8.2014 20:35

Voiko 12 käämisen staattorin vaihtaa tälläiseen joka sopii detsin sähkösarjaan ja pitäisi sopia koneeseenki?
https://sparewheel.fi/images/246350052.jpg

Re: Minarelli AM6

28.8.2014 15:49

Kysellääs nyt tällä puolella, kun viripyttytopic tuntuu olevan täysin kuollut, eli mahtaiskohan n. 15tkm ajettu alakerta kestää tuollaista ''merkitöntä'' 75cc pyttyä (väriä myöten sama pytty, kuin top performances 75cc rose, tosin ilman leimoja ja poraus 0,5mm pienempi) olettaen, että käytössä on vakioputki, 16mm vakiokaasari ja kierrokset rajoitettu 9000rpm, eli ei pääse kiertämään juuri mitään ja tarkoituksenahan olisi nimenomaan vain saada pieni vääntölisä. Tällä setillähän tehotkin jäävät varmasti alle 10hv. Kytkin on tietenkin vaihdettu kevlarvahvistettuun varustettuna jäykemmillä jousilla, eli sen kanssa ei pitäisi tulla ongelmia.

Re: Minarelli AM6

28.8.2014 16:43

Vaihdoin kytkinlevyt mutta en epähuomisosaa tarkemmin tutkinut niitä välilevyjen "kohouma" kohtia (vaikea selittää) niin onko niillä joku tietty järjestys mihin niiden pitää osoittaa. Vai onko niin tarkkaa, öljyt ja vedet laitettu jo että tarviiko purkaa nyt uudestaan :D

Re: Minarelli AM6

28.8.2014 21:22

Niillä kytkimen välilevyjen ns "kohoumilla" ei oo mitään suurempaa merkitystä mihin ne laittaa, mutta jos ne laittaa vaikka kaikki samalle puolelle ni voi täristää vähän enemmän. Kannattaa laittaa tasasesti 120asteen välein.

Ja voiskos joku vastata tohon:
k4zki kirjoitti:Tein konerempan ja tänään koitin käymään työntämällä, kun ei polkemalla lähtenyt.
Kyllä se käymään lähti, mutta yski ja paukku putkessa. Kaasari tulvii sieltä kaasarin toisestapäästä mihin tulee ilmanputsari kiinni. Mikä voi olla vikana??
Ja miten ootte saanu magneeton kiinni ihan pohjaan asti, kun tuntuu et jäis joku 3mm vajaaks? Ja sit miten kytkintä säädetään kun ei ota yhtään kiinni vaikka kahva olisi pohjassa? Onks se siitä painelevyn mutterista jompaan kumpaan suuntaan?


Tänään poljin lisää mopoa, kaasari ei tulvinut nyt mistään, mutta edelleenkin suhisi ja paukkui putkessa. Voiskos toi magneetto vaikuttaa vähän siihen sytytykseen kun ei oo ihan pohjassa?? Ja miten sais ihan pohjaan ilman et hajottaa mitään :(

Re: Minarelli AM6

28.8.2014 21:33

eiköhä se 15t ajettu alakerta kestä jos kerta tehoa on alle 10hv ja kestäis varmaa vaikka ois 20tonniaki ajettu :)

Re: Minarelli AM6

28.8.2014 21:39

No siis tuo tehohan ei ollu siinä se olennainen asia vaan lähinnä veikkaus :lol: kysymys oli varmaan vähän huonosti aseteltu, mutta tarkotus oli siis tiedustella kestääkö se sen iskutilavuuden ja täten suuremmat liikkuvat massat? Kyllähän tuo pieni teho ja matalat kierrokset tietysti vaikuttaa varmasti positiivisesti kestoon.

Re: Minarelli AM6

29.8.2014 18:35

Kierroksethan ne laakerit tappaa, joten uskoisin että kestää. Kuhan ei mitää klappia ole ja muutenki vaikuttaa hyvältä.