Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
6.7.2011 15:07
Rajoittimista on jo yksi topic.
Tästä!!
9.7.2011 14:17
mikähän mulla on derbissä vikana ku ennen toimi minivilkut takana hyvin ja yht. äkkiä oikean puolen vilkku heitti pellaamasta ja kaikki on kunnossa vilkussa ja laitoin katevilkut kiinni taakse niin eka ne vilkkuu pari kertaa normaalisti ja sitten nopeaa ja viimeyönä ajaessa sama oikeanpuolen takavilkku heitti pelaamasta! onko syynä jännitteensäädin paskana vai? Mopo siis on Derbi senda x-race -08 sm
9.7.2011 21:23
Vähän vaikea sitä on sanoa, derbin sähköt on muutenki aika surullisen kuuluisat.
10.7.2011 17:16
Kipinä kadoksissa!! Kesän aikana tein mopooni koneremontin ja kaikki tuntui pelaavan loistavasti. Nyt kuitenkin kipinä katoilee oudosti. Välillä antaa kipinää, mutta ei kuitenkaa lähde käyntiin asti. Luulin että vika olisi ollut magneeton puoleisessa stefassa, joka vuoti. Tilalla on kuitenkin uusi stefa enkä havaitse magneeton puolella minkään näköistä vuotoa, ei haise, näy tai tunnu bensaa. Mopo on CPI, eli siis Minarellin kone. Mainittakoon vielä että aiemmin, ensimmäisellä käynnistyksellä remontin jälkeen hörähti loistavasti käyntiin ja muuten kaikki toimii niinkuin pitää. Mssä vika?
10.7.2011 21:04
Tutki kaikki sytytyksen ja muiden johdot. Koska veikkaisin että jostain saa välillä kosketusta maihin.
11.7.2011 20:54
Kaikki johdot ja liitokset käyty melkosen perusteellisesti läpi. Uus tulppa ja tulpanhattuki hommattu. Voiskohan akun varauksella olla vaikutust kipinän laatuu? Huomasin tällasen ku vaihoin toisen akun ihan vaa mielenkiinnosta ja kipinä parani heti, mut ei kuitenkaa lähteny käyntii
Vai oliko kyseessä vaa pelkkä sattuma?
11.7.2011 23:48
Jos akulta tulee 12V, niin tarkoittaako se sitä että millä tahansa wattiluvulla oleva polttimo palaa, kunhan on 12V polttimo? Ja millä teholla akku latautuu mopon ollessa käynnissä, verrattaessa akulta vedetyn lisäpolttimon virrankulutukseen?
12.7.2011 0:44
Isommalle polttimolle virta ei riitä, tai kuluttaa akun ainakin nopeasti loppuun
Esimerkiksi 12V / 5 Ah akku jaksaa polttaa 60W polttimoa tunnin ajan, jos akku on
ihan täynnä. Mutta ota huomioon että mopossa on aika paljon muutakin sähköllä toimivaa.
En osaa sanoa millaiset laturit mopoissa on, mutta kuvitellaan että käynnissä ollessa lataa vaikka 2 ampeeria. Eli tällöin voit jo itsekkin päätellä mitä käy akulle
12.7.2011 11:12
Ja sitten jos akku alkaa olla tyhjä ni kipinä ja muut voi alkaa vähä sekoilee kun lamppu vie niin paljon virtaa.
12.7.2011 14:39
Selvä, eli pitäisi teoriassa sitten asentaa joku lediversio vaikka h3 polttimosta johonkin umpioon, niin sitä kestäisi sitten poltella, motonetissä oli ainakin noita. Mikä kaikki muuten vie edes virtaa akulta mopossa? Itse en omista vilkkuja lainkaan.
12.7.2011 14:58
Mittariston valot, jarruvalo. Akku latautuu 1 amppeerin virralla. Ja se on myös maksimi jos ladataan jollain muulla laturilla mopon akkua, muuten alkaa kiehumaan.
12.7.2011 15:03
Vilkut, mittaristo, jarruvalo. Nuo ovat ne perusvermeet, riippuen sitten moposta ja sen hienotekniikasta akkua voi syödä moottorinohjaus (esim moric), sähköstartti, parkkivalo jne.
Ajovaloa ei mopossa akkuun kytketä, koska akkua ei ladata läheskään yhtä nopeasti kuin sitä tuollainen isotehoinen polttimo kuluttaisi. Akut mopoissa on suunniteltu tosiaankin tämmöiseen pikkuriikkiseen käyttöön, mitä tuossa ylempänä mainitsinkin, siksi se itse akkukin on usein vain jotain 4Ah.
Laturi joka akkua lataa on ylläpitolaturi joka pienellä virralla lataa akkua jolloin akku pysyy kokoajan täynnä koska käyttö on joko satunnaista (vilkut, jarruvalo) tai jatkuvaa mutta niin vähän virtaa syövää (mittaristo). Laturin latausvirta on rajoitettu, eikä sitä pysty säätämään. Virranrajoitus on alhainen ettei akkua keitetä mutta senverran korkea että se riittää pitämään akun tuommoisella kuormalla täynnä, sekä myös sentakia että suoraan magnetolta pyörivä raskas kuorma (ajovalot) saisivat mahdollisimman suuren osan tehosta käyttöönsä. Tällöin jos ajovalo siirretään magnetolta akulle, akku loppuu kesken koska laturi lataa edelleen senverran mitä ne pikkuvermeet vaatisivat, eli aivan murto-osan siitä mitä ajovalo vaatii.
12.7.2011 15:28
Joissakin kiinanmopoissa on muuten ajovalo suoraan akkuun kytketty. Helkama supermoto on yksi näistä, niissä on 35w halogeeni edessä ja se näyttää pitkälle ja on ihan hyvä etuvalona sen umpion takia.
12.7.2011 17:11
Kossusukka selvensi asiaa huomattavasti. Tarkoitushan ei ollut siirtää ajovaloa magneetolta akulle, vaan asentaa talveksi lisävalo eteen virta akulta vedettynä ja kytkin väliin. Eli pitää joko etsiä sitten todella energiatehokas lamppu minkä asentaa(joku led?), tai sitten vetää virta jostain muualta? Minun mopossahan ei mitään ohjausbokseja ole (moric), virtaa syövät akulta ainoastaan sitten sähköstartti silloin tällöin, mittarissa valo tai kaksi ja jarruvalo.
12.7.2011 17:16
Tuollaisen väliaikaisesti käytettävän lisävalon siihen kyllä voi asentaa, hommailet siihen jonkin 35W halogen lisävalon ja napin kautta akulle. Voit käyttää niitä tavallaan lisäpitkinä pimeällä kaudella, akku kestää ihan riippuen siitä kuinka paljon niitä käytetään. Tuollaisia kun ei varmaan kokoaikaa pimeällä kaudella polteta, akku voisi jopa kestääkkin, mutta mene ja tiedä. Noiden mopojen lataussäätimistä on niin vähän tietoa saatavilla, että hyvin vaikea arvoida mitään akun riittävyydestä.