Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Rabasa

17.2.2012 16:26

Mitenkäs saisi nylppääntyneen ristipään käämien alta kaiveltua pois? kyseessä on siis se kolmella ristipäällä oleva sytytyksen säätö levy. Ikävä väli alkaa rautasahalla tasapää ruuvvia väsäämään...

Re: Rabasa

17.2.2012 16:55

Saiskos sinne väliin dremeliä?

Re: Rabasa

17.2.2012 18:44

Saattaisi saadakkin mutta ei itseltäni eikä kyliltä löydy. Mutta kiitos hyvästä ideasta!

Re: Rabasa

17.2.2012 18:46

Jos sinne dremeli mahtuu niin mahtuu varmaan poratakki?

Re: Rabasa

12.3.2012 0:15

Millanes homma ois ottaa uudenmallin rabasasta tuorevoitelupumppu pois? Ku derpistä on tuorevoitelu otettu pois käytöstä, niin turhaan pyörii pumppu kuivana ja hajoaa, ja ohan se nyt raaserimman olonen tollain riisuttuna. :lol: Lähinnähän tässä se on pointtina että tarviiko kytkinkopan alta ottaa jotain tavaraa vege, ja että onko tossa hommassa jotain erityistä huomioitavaa. :D

Re: Rabasa

12.3.2012 17:02

Mites,onko nämä rabasan koneet todellakin niin paskoja mitä puhutaan,vai onko se vain riejupoikien höpinää :lol: ?

Re: Rabasa

12.3.2012 17:06

No empä nyt ole kuullut, että koneessa olis vikaa. Derbien sähköissä vaan on joillain vikaa, kun eivät pidä huolta mopoistaan.. Kuulemma järkevämmin suunniteltu, kuin minarelli ;)

Re: Rabasa

12.3.2012 17:28

Ainakin helpompi säätää kaasari rabasan koneella olevissa kuin mopoissa joissa on minarelli (peugeot,yamaha,rieju yms.) Derbin sähköt? Eikös samat ole uusissa Aprilioissa ja Gilerassa jotka tulevat samalta tehtaalta. Sähköt pysyy kunnossa kun vaan tajuaa välillä katsoa liittimien kunnon. Siin vaiheessa kun johdot pääsee heilumaan/hankaamaan runkoon niin aika nopeesti sähköt vetää maihin. Nämäkin on helppo ennalta ehkäistä.

Re: Rabasa

12.3.2012 17:31

Derbejähän ne gilerat ja apriliatkin on, eri katteilla vaan ;) Ja kuten sanoin, sähköt temppuilevat niillä jotka eivät jaksa pitää mopostaan huolta :)

Re: Rabasa

12.3.2012 20:26

Moro!

Ois tarkotus tehä Gileraan kytkin remppa, eli levyt ja jouset menis vaihtoon.
Löytyiskö jostain simppeliä ohjetta kyseiseen toimenpiteeseen? Itse en ole ennen tehny, eikä raaskis mennä tietämättö sinne mitään räpläämään. Mopo on siis Gilera RCR -05.

Kiitokset jo etukäteen! :)

Re: Rabasa

13.3.2012 0:41

Kyllä varmaan googlaamalla saattaisi löytyä jotkut ohjeetkin..,

mutta lyhykäisyydessään/tiivistettynä näin:

• Valutat moottoriöljyt koneesta pois
• Irroitat kaikki kytkinposken pultit
• Otat kytkinposken irti
• Edessäsi näkyy kytkin, 5 ristipää kantaista pulttia jotka pitävät kytkinpakkaa kasassa jokaisen pultin alla kytkinjousi. Kannattaa avata iskuneisselillä / porakoneella. Yleensä kohtuu tiukkaan ettei mene sitten kannat sököksi.
• Sitten katsot missä asennossa painelevy on irroitus hetkellä ja painat sen mieleesi (päälimmäinen osa joka näkyy siinä heti) Miksi painat asennon mieleesi? Auttaa huomattavasti kun ensimmäistä kertaa tekee että se myös menee oikeaan asentoon kasaus vaiheessa.
• Sitten ei muutakun kytkinlevyt vetämällä pois ja uudet tilalle.
• Uusi kytkinposken tiiviste paikalleen/tiiviste massaa.
• Kytkinposki kiinni ja moottoriöljyt jne sisään

> Ja ei muutakun kovaa ajoa.. ;) Toivottavasti auttaa ;)

Re: Rabasa

13.3.2012 18:33

Suuri kiitos ohjeista. Vielä olisi yksi kysymys. Kannattaako uudet levyt uittaa öljyssä ennenkuin ne laittaa paikalleen?

Re: Rabasa

14.3.2012 8:24

Itse olen ainakin aina uittanut ne öljyssä ja sitten iskenyt kiinni, on ollut huomattavasti helpompi todeta onko kytkin oikein kasattu .,. Se meinaan vituttaa jos on moottoriöljyt yms sisässä ja sit huomaa ettei toimikkaan :lol:

Re: Rabasa

21.3.2012 17:52

minkä kokoinen mäntä pitää ostaa vakiosylinteriin 39,84 vai 39,86 tai onko sillä edes mitään merkitystä? :)

Re: Rabasa

21.3.2012 17:58

39,85 on vakio männän koko, puristussuhteissa merkitystä.